هنگام انتخاب کابل شبکه به نوع انتقال داده، هدف، مزایای کابل شبکه و معایب آن دقت کنید. انواع مختلفی کابل شبکه وجود دارد که با توجه به نیاز انتخاب میشود.

کابل‌ شبکه زوج سیم به هم تابیده از یک سری جفت سیم‌های مسی تشکیل شده است. این دسته زوج سیم‌ها دریک غلاف پلاستیکی   به قطر 0.4 تا 0.8 میلی‌متر محصور شده‌است. یکی ازاین سیم‌ها حامل سیگنال است و ازسیم دیگربه عنوان اتصال به زمین استفاده می شود. کابل شبکه زوج سیم به هم تابیده  دردو نوع UTP,STP  موجود میباشد.

مزایای کابل شبکه

درادامه به شرح مختصری ازمزایای کابل شبکه زوج سیم به هم تابیده  میپردازیم.

از مزایای کابل شبکه زوج سیم به هم تابیده  چرخاندن زوج سیم هاست. این کاراثر نویز را کم میکند.  تعداد جفت‎ها و پیچش  بسته به نوع کابل میتواند متفاوت باشد. پیچش‌های بیشتر به معنی نویز کمتر است.  پیچش تداخل‌هایی مانند نویز، فرکانس رادیویی یا  تداخل الکترومغناطیسی از کابلهای دیگر را کاهش می دهد یا کاملا از بین می برد.

مزایای کابل شبکه زوج سیم به هم تابیده STP

نوع STP  دارای شیلد یا قلاف محافظتی است همانطورکه از نام آن پیداست، کابل شبکه روزج سیم به هم تابید STP  شیلددار دارای یک لایه رساناست (معمولاً یک فویل فلزی یا یک مش) که این لایه محافظ دراطراف هرجفت یا کل کابل قرار گرفته است. کابل  UTP درمقایسه با کابل UTP ظرفیت بالاتری دارد. این لایه محافظتی سرعت انتقال داده را بالا میبرد. از این کابل بیشتر در کاربردهای صنعتی استفاده می شود. ازمزایای کابل شبکه STP   این است که به علت وجود شیلد محافظتی میتوان از آن در در برای شرایط  بسیارسرد و گرم استفاده کرد.

 

 

مزایای کابل شبکه زوج سیم به هم تابیده UTP

کابل جفت پیچ خورده بدون محافظ یا UTP  که درساخت آن از هیچ محافظ اضافی مانند مش یا فویل آلومینیومی استفاده نمی کنند. کابل‌های UTP رایج‌ترین کابل‌های شبکه‌ای هستند. آنها نسبت به کابل‌های STP ارزان ترهستند و هزینه کمتری نسبت به سایرانواع کابل‌های LAN دارند. قطر خارجی این نوع کابل‌ها تقریباً .43 سانتی متراست که باعث می شود کابل کوچکتراز کابل STP باشد و نصب آسان تری داشته باشند، انواع مختلفی از کابل‌های زوج سیم به هم تابیده بدون محافظ با پنهای باند مختلفی  وجود دارد که از سطح 1 برای سیم کشی تلفن خانه تا سطح 6 برای شبکه اترنت نامگذاری میشوند.

مهم ترین کاربرد این کابل برای سیستم‌های پشتیبانی صدا، سیستم‌های سرعت پایین و انتقال داده با سرعت بالا استفاده می شود. مهم ترین مزایای کابل شبکه زوج سیم به هم تابیده UTP  این است که در مقایسه با کابل کواکسیال یا فیبر نوری ارزان تر است و برای فواصل کوتاه مخصوصا شبکه‌های کامپیوتری مانند اترنت مناسب است. باید این نکته را در نظر گرفت که این کابل به علت نداشتن شیلد محافظتی دچار تضعیف سیگنال میشود و بنابراین برای مسافت بلند مناسب نیست. اگر قصد راه اندازی شبکه لن دارید، استفاده از این کابل سرعت قابل قبولی را فراهم میکند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *