راه اندازی شبکه با کابل کشی همراه است. کابل هایی که در پپاده سازی شبکه به کار برده می‌شوند مختلف هستند، هرکدام از این کابل‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای مختص خود را دارند. یکی از این کابل‌ها، کابل شبکه SFTP است.

کابل شبکه SFTP چیست؟

SFTP مخفف Screened Fully Shielded Twisted Pair است.  نوع خاصی از کابل زوج سیم به هم تابیده است که ازچندین نسخه محافظ فلزی برای جلوگیری از تداخل خارجی روی کابل ای زوج به هم تابیده قرارگرفته اند. این محافظ‌ها از اختلال سیگنال‌های سیم‌ها جلوگیری میکند. این محافظ روی تمام جفت‌های به هم تابیده اعمال میشود تا به حداکثر محافظت برسد.

کابل زوج سیم به هم تابیده

متداول ترین کابل شبکه که درآن زوج سیم‌های به هم تابیده در یک عایق محافظ قرار میگیرند. تابیدن زوج سیم‌ها برای جلوگیری از تداخل و نویز صورت میگیرد.

 کابل دارای شیلد محافظتی

کابل‌های دارای شیلد محافظتی، دارای یک لایه ی محافظتی در برابر تداخل الکترومغناطیسی هستند. این محافظ به طور سنتی در اطراف کابل پیچیده می شود و سیم‌های پیچ خورده را می پوشاند، یک عایق پلاستیکی کل این مجموعه را دربرمیگیرد. محافظ به گونه ای طراحی شده است که هرگونه تداخل خارجی را جذب کرده و سپس آن تداخل را در کابل زمین اجرا کند.

کابل دارای اسکرین محافظتی یا یک شیلد بافته شده

یک کابل جفت پیچ خورده دارای اسکرین محافظتی  دارای یک لایه بیرونی محافظ فلزی است که کل مجموعه سیم‌های پیچ خورده داخل کابل را احاطه کرده است. برخی از کابل‌های جفت پیچ خورده فقط دارای صفحه بیرونی بدون محافظ روی سیم‌های جداگانه هستند. با این حال، یک کابل شبکه SFTP از هر سه روش محافظتی را دارد – زوج سیم‌های به هم تابیده، شیلدمحافظتی، اسکرین محافظتی – برای ایجاد حداکثر محافظت در برابر تداخل الکترومغناطیسی خارجی. در ادامه تصویری از کابل شبکه SFTP را مشاهده میکنید.

کابل شبکه Sftp

تفاوت زوج سیم به هم تابیده با محافظ و کابل شبکه SFTP چیست؟

تفاوت اصلی در لایه محافظتی اضافی است که در کابل شبکه SFTP وجود دارد. لایه‌های عایقی که در این نوع کابل تعبیه شده است، ورود هرگونه نویزالکترومغناطیسی از کابل‌های مجاور و خارج از کابل را به حداقل میرساند.

کاربردهای کابل شبکه SFTP

کابل‌های SFTP عمدتاً درکاربردهای مخابراتی مورد استفاده قرار میگیرند. کابل شبکه SFTP گران هستند ولی کیفیت‌ بالایی دارند. از آن‌ها به عنوان کابل‌های تلفن استفاده میشود، همچنین کاربرد وسیعی در کاربردهایی که با انتقال داده‌ها همراه است، دارد.

معایب و ملاحظات

کابل‌های SFTP به دلیل حداکثرمحافظت که فراهم میکنند سریع ترین انتقال را انجام دهند. با این حال، این کابل‌ها باید در هر دو انتها به زمین متصل شود، در غیر این صورت حفاظت آن‌ها به شدت به خطر می‌افتد.
کابل‌های SFTP می توانند شکننده باشند.
این نوع کابل معمولاً باید توسط متخصص نصب شوند. درحالی که استفاده از کابل شبکه SFTP علیرغم شرایط خارجی حداکثر پهنای باند را ایجاد می کند، محافظ، کابل را سنگین‌تر و خم شدن آن را دشوارتر می کند.
این کابل‌ها به علت داشتن لایه‌های محافظتی اضافی گران تر هستند.

 

مزایای SFTP

عملکرد بهتر – اگر کابل‌های SFTP به درستی نصب شوند، بهترین عملکرد را ارائه می‌دهند. Crosstalk زمانی رخ میدهد که سیگنال یک جفت کابل به هم تابیده با سیگنال کابل به هم تابیده مجاور تداخل می کند. در این نوع کابل کمترین نوع نویز و تداخل کراس اور را مشاهده میکنیم.

سهولت خاتمه و نصب -این کابل نرخ پیچش کمتری دارد ومعمولا فاقد تقسیم کننده متقاطع هستند، ازین روخاتمه کابل‌ها ساده‌تراست و نصب کابل‌ها آسان تراست.

انعطاف‌پذیرتر و مسیریابی آسان‌تر – بدون تقسیم‌کننده متقاطع، قطر کابل در کابل‌ها بسیار کوچک‌تر باشد. کابل‌های نازک‌تر انعطاف‌پذیرترهستند و مسیریابی آسان‌تری دارند. کابل‌های نازک‌تر همچنین جریان هوای بهتری را فراهم می‌کنند که می‌تواند به صرفه‌جویی در انرژی کمک کند. کابل‌های SFTP انعطاف پذیر و سبک هستند، به این نوع کابل‌ها به اصطلاح  کابل‌های   “FlexLite” میگویند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *