مبدل فیبر نوری

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سیستم های تحت شبکه و نیاز روز افزون به شبکه های اینترنتی و ارتباط بین سیستم های دور از یکدیگر مبدل فیبر نوری هم از اهمیت بیشتری برخوردار شدند. از مبدل فیبرنوری معمولا برای ارتباطات دور و اطلاعاتی که نیاز به انتقال سریع دارند استفاده می شود و سیستم هایی که تحت یک شبکه با کلاینت هایی با کابل متفاوت هستند و از مبدل فیبر نوری استفاده می کنند باید بتوانند سیگنال های الکتریکی را به سیگنال های نوری و برعکس تبدیل کنند تا بتوانند اطلاعات را انتقال بدهند و باهم ارتباط برقرار کنند .در این مقاله کمی درباره مبدل فیبر نوری و کاربرد و مزایای آن سخن خواهیم گفت.

مبدل فیبر نوری چیست؟

مبدل فیبرنوری سیگنال های الکتریکی را دریافت می کنند و به سیگنال های نوری تبدیل می کنند و در کابل های نوری منتقل می کنند و در انتهای این کابل های فیبرنوری یک مبدل فیبرنوری وجود دارد که سیگنال های نوری را دوباره دریافت می کنند و آنها را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند و به کابل های مسی برمی گردانند.

از مبدل فیبرنوری زمانی استفاده می شود که فاصله بین دو دیوایس شبکه بسیار زیاد باشد و امکان ایجاد رابطه از طریق کابل شبکه مسی نباشد و همچنین به پهنای باند زیاد و مقاوم بودن در برابر تداخل های الکترومغناطیس استفاده می شود.

سیستم های فیبر نوری از 4 قسمت تشکیل شده اند:

  • فرستنده
  • فیبرنوری
  • تقویت کننده
  • گیرنده نوری

فرستنده مبدل فیبر نوری

فرستنده ها سیگنال های جدید نوری را می سازند و رمزگذاری می کنند.

فیبرنوری

سیگنال های جدید تولید شده را در مسیرهای طولانی می فرستند .

تقویت کننده

به دلیل اینکه سیگنال ها در مسیرهای طولانی منتقل می شود ضعیف می شود و از تقویت کننده ها استفاده می شود تا این سیگنال ها تقویت شوند.

گیرنده نوری

این گیرنده ها سیگنال های فرستاده شده را دریافت می کنند و آنها را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند.

انواع مبدل فیبر نوری

مبدل فیبر های نوری دارای 4 نوع  هستند که در اینجا به اختصار توضیح می دهیم.

  • مبدل فیبرنوری E1
  • مدیا کانورتر
  • ویدئو کانورتر
  • کانورتر تلفن

مبدل فیبر نوری E1

زمانی که شبکه ما مبتنی بر IP است و می خواهید خطوط E1 دهید باید از از تکنولوژی Tim over IP استفاده کنیم که این کار به وسیله مبدل E1 انجام می شود.مبدل های E1 با تعداد پورت ها مختلف ارائه می شود که می توانید نسب به احتیاج پروژه یکی را انتخاب کنید.

مبدل فیبر نوری مدیا کانورتر

این مبدل فیبرنوری وظیفه تبدیل سیگنال اترنت به سیگنال نوری و تبدیل سیگنال نوری  به سیگنال انترنت را برعهده دارد.

ویدئو کانورتر

مبدل فیبرنوری ویدئو کانورتر وظیفه تبدیل سیگنال تصویر به سیگنال نوری و تبدیل سیگنال نوری به سیگنال تصویر را برعهده دارد.مبدل فیبرنوری ویدئو کانورتر ها یک سخت افزاری است که دیتاها و اترنت و ویدئو ها و تلفن را از طریق فیبر نوری منتقل می کند.

کانورتر تلفن

مبدل فیبرنوری کامورتر وظیفه تبدیل سیگنال تصویر به سیگنال نوری و تبدیل سیگنال نوری به سیگنال تصویر را برعهده دارد.و سیگنال های آنالوگ تلفن را به سیگنال های نوری تبدیل می کند و برعکس و به گیرنده می فرستد.مبدل فیبر نوری با پورت‌های 4 پورت ، 8 پورت ، 16 پورت  ،24 پورتی موجود است و از کانکنورهای نوع FC ،SC ،ST می باشند.

مزایای استفاده از مبدل فیبر نوری

استفاده از مبدل فیبر توری مزیت هایی دارد که در ادامه مقاله به آن می پردازیم:

  • اندازه کوچک تر
  • سرعت انتقال بالا
  • فاصله دورتر
  • پهنای باند بیشتر

اندازه کوچک تر

کابل های فیبرنوری و مبدل هایی که در انتهای آنها قرار دارند قطر بسیار کمتری از کابل های کواکسیال دارند  و همین امر سبب می شود تا فضای کمتریرا اشغال کند.

سرعت انتقال بالا

در کابل های فیبرنوری با مبدل فیبر نوری به این دلیل که اطلاعات به سیگنال های نوری تبدیل می شود و بعد منتقل می شود سرعت انتقال داده بسیار بالاتر از انتقال داده توسط کابل های مسی است

فاصله دورتر

با استفاده از مبدل فیبرنوری می توان با فاصله دور تری ارتباط برقرار کرد چون اطلاعات الکتریکی را به اطلاعات نوری تبدیل می کنند و محدودیت کابل ندارند و به فاصله دورتر دسترسی دارند.

پهنای باند بیشتر

زمانی که کابل های فیبرنوری را به زیر ساختی کابلی اضافه می کنیم پهنای باند بیشتری را خواهیم داشت و  اطلاعات بیشتری را با سرعت بالاتر منتقل خواهیم کرد.

انواع مبدل های فیبر نوری 

مبدلهای فیبر نوری به دو دسته تفکیک می‌شوند: مبدلهای یکپارچه و مبدلهای ماژولار. مبدلهای یکپارچه دارای یک قطعه مجتمع هستند که تمام قابلیت‌های تبدیل و اتصال فیبر را دارند. اما مبدلهای ماژولار از تعدادی ماژول کوچک و قابل تعویض تشکیل شده‌اند که هر کدام توانایی تبدیل و اتصال دستگاه‌های خاص را دارند.

برای انتخاب مبدل فیبر نوری، شما باید نیازهای خود را بررسی کنید، از جمله نوع رابط فیبری که نیاز دارید (مثل ST، SC، LC و غیره) و نوع تبدیلی که میخواهید (مثل تبدیل فیبر نوری به مس، تبدیل فیبر نوری تک مد به چند مد و معکوس آن و غیره).

مبدل-فیبر-نوری

رابط‌های فیبر نوری ST و SC و LC

به طور معمول، رابط‌های فیبر نوری مورد استفاده در اتصالات فیبر نوری شامل ST، SC و LC می‌شوند. این رابط‌ها تفاوت‌هایی در نحوه اتصال و اندازه دارند. البته، رابط‌های دیگری نیز وجود دارند، اما این سه مورد رایج‌ترین رابط‌های استفاده شده در اتصالات فیبر نوری هستند.

  1. رابط ST: ST یا همان Straight Tip یک نوع رابط فیبر نوری بسیار رایج است. این رابط از نوع بستری (Bayonet) است و برای اتصالات دائمی استفاده می‌شود. رابط ST دارای یک کانکتور صلیبی مربعی است که با یک قفل مچاله شده است. برای اتصال کابل فیبر نوری به رابط ST، کافیست آن را در رابط قرار داده و سپس زیور قفل را محکم کنید. این رابط به صورت یکنواخت با پورت‌های ST دیگر قابل جدا شدن و اتصال است.
  1. رابط SC: SC یا همان Subscriber Connector یکی دیگر از رابط‌های معمول در اتصالات فیبر نوری است. این رابط به صورت استاندارد دوبل است که به راحتی قابل جدا شدن و اتصال است. رابط SC دارای کانکتوری مستطیل و کوچک است که به وسیله یک شیر با هم متصل می‌شوند. این رابط معمولاً برای اتصالات صوتی/تصویری و داده‌های بالاستفاده می‌شود.
  1. رابط LC: LC یکی دیگر از رابط‌های معروف در فناوری فیبر نوری است. این رابط از نوع بستری است و برای اتصالات دقیق و فشرده‌تر استفاده می‌شود. رابط LC کوچک‌ترین رابطی است که در حوزه فیبر نوری وجود دارد و مناسب برای نصب در فضاها و شبکه‌هایی با فشردگی بالا است. اتصال LC به صورت استاندارد یکپارچه و با قفل کردن شیر به راحتی قابل جدا شدن و اتصال است.

پر سرعت ترین مبدل فیبر نوری

رابط‌های فیبر نوری، بسته به نیاز شبکه، نرم‌افزارها و تجهیزات مورد استفاده، برای اتصالات پر سرعتی مناسب هستند. اما در کل، معمولاً رابط‌های بزرگتر نیز سرعت و کیفیت بالاتری را در این اتصالات به دست می‌دهند.

این سه رابط (ST، SC و LC) به صورت یکنواخت و به همان اندازه، در مورد باندهای مختلف فرکانسی اطلاعات فیبری، سرعت و بازدهی مشابهی دارند. با این حال، رابط LC به دلیل اینکه کوچک‌ترین رابطی است که در حوزه فیبر نوری وجود دارد، معمولاً در سیستم‌های پر سرعت ویژگی‌های خوبی دارد، مانند بازدهی بالا و خطای پایین‌تر.

بنابراین، انتخاب یکی از این رابط‌ها وابسته به نیاز شبکه و اجزای آن است. به طور کلی، برای اتصالات پر سرعت و حساس به تاخیر، می‌توان از رابط LC برای حفظ کیفیت اطلاعات استفاده کرد. در هر صورت، قبل از انتخاب هر یک از این رابط‌ها باید به دقت نیازهای خود را بررسی کنید.

مبدل فیبر نوری برای شبکه مخابراتی

مبدل‌های فیبر نوری یکی از اجزای اساسی در شبکه‌های مخابراتی هستند و برای اتصال و انتقال داده با سرعت و کارایی بالا استفاده می‌شوند. با توجه به مزایای اتصالات فیبر نوری مانند پهنای باند بالا، مقاومت الکترومغناطیسی، کاهش تاخیر و خطای کمتر، مبدل‌های فیبر نوری باعث افزایش کیفیت و عملکرد شبکه‌های مخابراتی می‌شوند.

مبدل‌های فیبر نوری معمولاً قابلیت پشتیبانی از انواع مختلفی از پروتکل‌های شبکه و استانداردهای فیبر نوری را دارند. به عنوان مثال، می‌توانند با استانداردهای Ethernet، SONET/SDH، Fibre Channel و GbE سازگار باشند. بنابراین، این مبدل‌ها برای اتصال و ارتباط بین دستگاه‌ها و تجهیزات مخابراتی مختلف مانند روترها، سوئیچ‌ها، سرورها، تلفن‌های IP و دیگر دستگاه‌ها قابل استفاده هستند.

در کل، مبدل‌های فیبر نوری به دلیل قابلیت انتقال اطلاعات با سرعت بالا، مقاومت الکترومغناطیسی و قابلیت انتقال داده در فاصله‌های بزرگ، یک انتخاب مناسب برای شبکه‌های مخابراتی هستند.

سرعت شبکه‌های مخابراتی با استفاده از مبدل‌های فیبر نوری

مبدل‌های فیبر نوری برای ارتقاع کارایی و سرعت شبکه‌های مخابراتی به دو صورت مختلف صورت می‌گیرد:

مبدل-فیبر-نوری

1- استفاده از فایبر نوری برای اینترکانکشن بین دستگاه‌ها:

در این روش از کابل‌های فیبر نوری برای ارتباط بین دستگاه‌ها استفاده شده و به جای اتصال از طریق کابل شبکه آهنی، از کابل‌های فیبر نوری استفاده می‌شود. استفاده از فیبر نوری بسیاری از مشکلات نظیر شلنگ جدایی، تداخل الکترومغناطیسی و افزایش نویز را برطرف می‌کند. همینطور، فیبر نوری پهنای باند بیشتری را ارائه می‌دهد و قابلیت انتقال داده در فاصله‌های بسیار بیشتری را داراست.

2- استفاده از مبدلات فیبر نوری:

در این روش از مبدلات فیبر نوری برای تبدیل سیگنال‌های الکترونیکی به اندازه‌های نوری و بالعکس استفاده می‌شود. با توجه به اینکه داده‌ها از طریق نور انتقال می‌یابد، این روش سرعت انتقال داده را به شدت ارتقا می‌دهد. علاوه بر این، مبدلات فیبر نوری از کاهش در کیفیت سیگنال الکترونیکی به دلیل نویز، شلنگ جدایی و تداخل الکترومغناطیسی جلوگیری می‌کند.

در هر دو روش بالا، استفاده از فیبر نوری و مبدلات فیبر نوری به بالاتر بردن کارایی و سرعت شبکه‌های مخابراتی کمک می‌کند.

کابل شبکه CAT6 بلدن SFTP CCA

معرفی کامل فیبر نوری

خرید کابل شبکه

شما میتوانید برای خرید انواع تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه به خصوص انواع کابل های شببکه با متخصصان تیم کارن شبکه در ارتباط باشید. اگر برای خرید هر یک از اجزا شبکه نیاز به مشاوره داشتید با تیم پشتیبانی ما در ارتباط باشید. کارن شبکه با ارائه محصولات در زمینه فروش انواع لوازم اکتیو و پسیو شبکه و داشتن چندین سال سابقه فروش بهترین تجربه خرید تجهیزات شبکه را تضمین میکند. کارن شبکه بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت را برای ارائه خدمات عرضه میکند و همواره آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. شما میتوانید با اطمینان به کیفیت و اصالت کالا سایت کارن شبکه (مازکابل) را با خیالی آسوده انتخاب کنید. شما میتوانید جهت دریافت مشاوره و خرید انواع کابل با متخصصین ما در کارن شبکه و در اینستاگرام کارن شبکه در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *