سوئیچ شبکه، مودم، از جمله  مهم ترین تجهیزات شبکه هستند و بدون آنها عملا شبکه کارنخواهد کرد. تجهیزات شبکه اکتیو همان تجهیزاتی است که مستقیما به برق وصل می شود و کار نگهداری و انتقال داده و تولید سیگنال هارا به عهده دارد.در این مقاله  تجهیزات اکتیو شبکه  را معرفی خواهیم کرد.

انتخاب تجهیزات اکتیو شبکه کار بسیار تخصصی است و باید در این آن دقت کرد انواع تجهیزات اکتیو شبکه به این صورت هستند

توضیح مهم ترین تجهیزات اکتیو شبکه

سوئیچ شبکه

سوئیچ شبکه دستگاهایی که باهم در حال انتقال اطلاعات و تعامل داده هستند را به هم وصل می کنند.سوئیچ شبکه ارتباط مستقیمی بین دستگاه فرستنده داده و گیرنده داده را ایجاد می کند. در اینجا به چند نوع از سوئیچ های شبکه که از تجهیزات اکتیو شبکه هستند اشاره می کنیم

  • سوئیچ مدیریتی
  • سوئیچ غیر مدیریتی

سوئیچ مدیریتی

سوئیج های مدیریتی از جمله تجهیزات اکتیو شبکه هستند که در شبکه هایی با پهنای باند بالا استفاده کرد و از طریق این سوئیچ می توان پهنای باند را کنترل کرد وترافیک LAN را اولویت بندی کرد به طوریکه داده ها و اطلاعاتی که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند با سرعت بیشتری منتقل بشوند و همچنین می توان سوئیچ را طوری مدیریت کرد تا به امکانات خاصی دسترسی داشت.

سوئیچ غیر مدیریتی

سوئیچ های غیر مدیریتی یک سخت افزاریست که از آن برای بهم متصل کردن شبکه هایی با پهنای باند کم مانند شبکه های خانگی یا شرکت ها استفاذه می شود که کامپیوتر ها را به یکدیگر متصل می کند.دراین نوع از سوئیچ ما هیچ تسلطی بر دادها و انتقال آنها نخواهیم داشت و این نوع سوئیچ ها ارزان و با قابلیت نصب راحت هستند.

 

انواع مودم تجهیزات اکتیو شبکه

مودم ها سخت افزارهایی هستند که کامپیوتر هارا به اینترنت متصل می کنند.مودم ها با تبدیل سیگنال های آنالوگ به دیجیتال و همچنین برعکس باعث می شوند تا ما اطلاعات را از کامپیوتر ارسال و یا از طریق کامپیوتر آن اطلاعات و داده ها را دریافت کنیم .امروزه انواع مودم ها با نام های تجاری مختلف در دسترس و قابل استفاده است.

  • اتصال با سیم (Wire)
  • اتصال بی سیم (wireless)

اتصال با سیم(wired)

برای اینکه از طریق مودم های باسیم (wired) به اینترنت متصل شویم باید حتما کامپیوتر خود را از طریق یک سیم به مودم متصل کنیم که این باعث می شود فقط یک دستگاه بتواند به اینترنت وصل شود. امروزه در هر خانه ای جند دستگاه اعم از موبایل و لب تاب و کامپیوتر وجود دارد که بخواهد به اینترنت وصل شود و عملا مودم باسیم (wired) جوابگو نخواهد بود به همین دلیل این مودم از ارزانترین نوع مودم هاست.

اتصال بی سیم (wireless)

مودم های بی سیم wired امکان اتصال دستگاه ها به اینترنت بدون سیم را فراهم می کند اما با این تفاوت که مودم حنما باید به برق شهری متصل باشد و از امواج رادیویی و مادون قرمز و ماکرویوو بحای سیم برای ارتباط برقرار کردن استفاده می کنند .زمانی که از مودم بی سیم استفاده می کنیم جند دستگاه می تواند به شبکه متصل شود و از اینترنت استفاده کند.

 

تجهیزات اکتیو شبکه

 

سرور های تجهیزات اکتیو شبکه

سرور در لغت به معنای سرویس دهنده می باشد و این به این معناست که کامپیوترهایی که همیشه روشن و قدرتمند با منابع اطلاعاتی بسیار بالا و آماده دریافت اطلاعات و داده از طرف کامپیوتر دیگر هستند تا به  آنها پاسخ دهند را server یا همان سرویس دهنده می گویند.انواع سرور از نظر قالب بندی :

  • سرورهای قفسه ای (Rack moont)
  • سرورهای برجکی (tower)
  • سرورهای تیغه ای (Blade)

 

سرورهای قفسه ای (Rackmoont)

سرورهای قفسه ای به سرورهای بسیار قدرتمندی می گویند که به فضای بسیار کمی نیاز دارند چون به گونه ای ساخته شده اند که ذاخل رک ها یا همان قفسه ها قرار می گیرند و اگر سروری در یک رک به مشکل برخورد لازم به قطع تمام سرورها نیست و سرور داخل همان رک نیاز به تعمیر دارد اما برای خنک نگه داشتن این سرور ها باید هزینه بالایی را پرداخت کرد

 

سرورهای برج (tower)

سرورهای برجکی به صورت ایستاده روی زمین یا داخل رک ها قرار می گیرد از این نوع سرورها به دلیل اشغال فضای زیاد در شرکت های نسبتا کوچک یا متوسط استفاده می شود و همچنین این نوع از سرورها صدای بسیار بالایی را تولید می کنند و مدیریتی بروی کابل هایی که به آن متصل می شود ندارند.

 

سرورهای تیغه ای (Blade)

سرورهای تیغه ای برای شبکه هایی که سرویس دهی و حجم بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرد و فضای کمی هم اشغال می کند و مصرف انرژی را کاهش می دهد.این سرورها به صورت تیغه ای داخل محفظه های خود قرار می گیرند و تمامی اجزای سرور تیغه ای بر روی برد قرار دارد و پردازش را هم در برد انجام می دهد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *