پچ کورد شبکه چیست

علی‌رغم پیشرفت‌هایی وسیعی که  فناوری‌ بی‌سیم، بسیاری از شبکه‌های کامپیوتری هنوز به کابل‌ها برای انتقال داده‌ متکی هستند. چندین نوع  کابل شبکه وجود دارد، از جمله کابل کواکسیال، کابل به هم تابیده، کابل USB، کابل متقاطع، کابل پچ کورد شبکه ، کابل فیبر نوری، و غیره. این کابلها برای انتقال داده هایی که بین نودهای شبکه جابه جا میشود، استفاده میشود. در بین کابلهایی که فقط برای انتقال داده ساخته شده اند نام پچ کورد شبکه نامی نبرده شده، پس جایگاه پچ کورد دقیقا برای انتقال داده بین نودهای شبکه نیست و از طرفی پچ کورد وسیله ای برای انتقال داده به شمار میرود. با این توصیفات کابل پچ کورد شبکه چیست؟ و اصلا چه کاربردی دارد؟ در ادامه با کارن شبکه همراه باشید:

پچ کورد شبکه

پچ کورد شبکه

موضوع اصلا گیج کننده نیست. پچ کورد نوعی کابل است که برای انتقال داده و  اتصال موقت در برخی اتصالات خاص به کار برده می شود. بسیاری از متخصصان شبکه از واژه پچ کابل برای اشاره به هر نوع کابل مستقیم استفاده می کنند. مستقیم در مقابل متقاطع به کاربرده میشود در ادامه به در مورد ساختار پچ کورد شبکه بیشتر توضیح خواهیم داد و پچ کوردها را از زوایای مختلف بررسی خواهیم کرد.

اصطلاحات “کابل پچ” و “پچ کورد” به طور کلی مترادف هستند. سه اصطلاح درکابل شناسی شبکه به کار برده میشود; کابل شبکه، پچ کورد شبکه و پیگتیل. کابل شبکه بدون کانکتور است. پیگتیل کابل است که یک سرآن کانکتور دارد و پچ کورد در دو انتها دارای کانکتوراست. پچ کورد شبکه اصولا برای ایجاد اتصال موقت درشبکه به کاربرده میشود. کابل‌های پچ کورد شبکه برای انتقال سیگنال در صنعت ICT کاربرد وسیعی دارد.

پچ کورد چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر کابل شبکه دیده باشید  به احتمال زیاد پچ کورد را هم دیده اید. پچ کورد شبکه همان کابل شبکه است که برای اتصل  به دستگاه‌های مختلف دارای کانکتوراست. در تعریف پچ کورد شبکه باید گفت همان کابل شبکه است که  دو انتهای آن کانکتورهای  RJ45، TERA یا GG45  وصل میشود.

به پچ کورد، پچ کابل نیزمیگویند. البته به این سادگی ها هم نیست. ظاهرا این طور است که پچ کورد همان کابل شبکه است که در دوسر آن کانکتور قرار دارد ولی این دو با هم تفاوت ساختاری دارند.

همانطور که قبلا گفتیم درهر دو سرهر کابل پچ  دو کانکتور وجود دارد.  اتتصال رشته سیم‌ها در کابل‌های پچ به صورت کاملا مستقیم است. پین 1 در کانکتور A به پین ​​1 در کانکتور B، پین 2 به پین ​​2  میرود همین طور این ساختار کامل میشود. در ساختارهای متقاطع این طور نیست، مثلا ممکن است پین 1 در کانکتور A به پین ​​2 در کانکتور B برود و هیچ لزومی وجود ندارد که حتما به پین ​​1 در کانکتور B برود. کابل های متقاطع عمدتاً برای اتصال دو روتر، دو رایانه یا دو هاب استفاده می شوند. دو دستگاه مشابه برای ایجاد اتصال به یک کابل متقاطع نیاز دارند. در مجموع، برای تعیین اینکه آیا پچ کورد شبکه یا یک کابل متقاطع دارید، آنچه باید در نظر بگیرید ساختار کابل و موقعیتی است که در آن از کابل استفاده میکنید. برای روشن شدن قضیه سناریو زیر را در نظر بگیرید .اگر بخواهیم دو کامپیوتر را به یک سوئیچ وصل کنیم.

 

پچ کورد Cat6 نگزنس مدل Sftp

 

چه زمانی به پچ کورد شبکه احتیاج داریم؟

(1) هنگامی که PC 1 به سوئیچ 1 متصل می شود، به یک کابل پچ نیاز داریم.

(2) هنگامی که سوئیچ 1 به سوئیچ 2 وصل می شود، به کابل متقاطع نیاز داریم.

(3) هنگامی که سوئیچ 2 به PC 2 متصل می شود، به یک کابل پچ نیاز داریم.

پچ کورد از جنس رشته ای است. پچ‌کوردها اغلب از کابل‌های کواکسیال ساخته می‌شوند که در آن سیگنال از طریق یک هسته محافظ منتقل می‌شود. ولی کابل های معمول شبکه به صورت رشته ای نیستند از این رو تضعیف سیگنال در پچ کورد شبکه بسیار زیاد است و این نوع کابل‌ها در اندازه‌های کوتاه وجود دارد.

با این وجود طول پچ کورد میتواند از 3 اینچ (حدود 8 سانتی‌متر)،  تا 50 متر (حدود 164 فوت) متفاوت باشد. با افزایش طول، کابل‌ها ضخیم‌تر میشود وبرای جلوگیری از از دست دادن سیگنال (تضعیف) و  جلوگیری از فرکانس‌های رادیویی ناخواسته و نویز(تداخل الکترومغناطیسی) عایق بندی میشوند.

طول پچ کورد معمولا از دو متر تجاوز نمی کند. به ندرت اتفاق میوفتد که اندازه پچ کورد از دو متر بیشتر باشد با این حال پچ کورد شبکه در اندازه‌های بلند تر نیزدر بازار وجود دارد.

پچ کورد شبکه در رایانه

اگر بخواهید  کامپیوتری را به روتر متصل کنید یا سوئیچ را به رایانه یا سوئیچ را به روتر به پچ‌کورد شبکه نیاز خواهید داشت. پچ کورد برای اتصال کامپیوتر به مودم، برای اتصال سوئیچ به یک سرورو اتصال تجهیزات به رک مورد استفاده قرار میگیرد.  این کابل‌های پچ به طور گسترده برای اتصال کامپیوتر به سوئیچ ها، هاب‌ها یا روترها نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در مرکز داده نیزپچ کوردها برای وصل کردن یک پورت رک  به پورت رک دیگر یا همان رک مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده از پچ کوردها  در یک مرکز داده بسیار رایج است.

پچ کورد شبکه کار را آسان کرده است. اگر ازپچ کابل استفاده نکنید مجبورید خودتان سوکت بزنید سوکت زدن دستی کاری زمان بر است و نیاز به نیروی انسانی و تجهیزات دارد و کار دستی همیشه همراه با خاطاست. استفاده از پچ کورد شبکه احتمال بروز خطا را کم میکند چراکه سوکت زنی پچ کوردهای آماده درکارخانه توسط دستگاه ها صورت میگیرد.

به طور کلی می توان گفت پچ کورد شبکه که به آن‌ها سیم‌های پچ اترنت نیز گفته می‌شود، همان کابل‌های اترنت Cat5e، Cat6 یا Cat6A هستند  که طول کوتاه تری دارند و در شبکه‌های لن کاربردهای خاص خود را دارند که در بالا کامل در مورد آن توضیح دادیم . از این کابل‌ها در سناریوهای خانگی نیز برای اتصال کنسول بازی واتصال‌های موقتی چون اتصال مودم به کامپیوتراستفاده می شود.

 

پچ کورد Cat6 بلدن مدل Utp

خرید پچ کورد CAT6 بلدن مدل UTP

انواع پچ کورد

پچ‌ کورد‌ شبکه را می‌توان از انواع کابل‌های کواکسیال، UTP، STP ساخت. همانطور که میدانید کابلهای مسی که در شبکه لن مورد استفاده قرار میگیرد  شامل  دو نوع UTP، STP است.

نوع UTP همان زوج سیم به هم تابیده بدون محافظ است و STP زوج سیم به هم تابیده با محافظ که بیشترین کاربرد را در شبکه های لن دارند. کابل UTP خود انواع مختلی دارد. رده 7،5، 6،6a،5e  پرکاربردترین انواع کابل‌های UTP هستند. شبکه‌های محلی معمولاً از پچ کوردهای رده 6a ، 6، 5e یا 5 استفاده می کنند. تفاوت اصلی آنها در سرعت و پهنای باندی است هریک ارائه میکنند.

پچ کورد رده 5: سرعت سرعت تا 100 مگابیت ثانیه  و پهنای باند 100 مگاهرتزی
پچ کورد رده 5e: سرعت سرعت تا 1گیگ و پهنای باند 100 مگاهرتزی
پچ کورد رده 6: سرعت سرعت تا 10گیگ و پهنای باند 250 مگاهرتزی، پچ کورد باریک رده 6 پرکاربرد است چرا که کابل انعطاف پذیری است
پچ کورد رده 6a: سرعت سرعت تا10 گیگ و پهنای باند 500 مگاهرتزی
پچ کورد رده 7: سرعت سرعت تا10 گیگ و پهنای باند 600 مگاهرتزی

برندهای تولید کننده پچ کورد

سازندگان پچ کورد شبکه  انواع مختلفی از پچ کورد را تولید میکنند و هر رو به فکر تغییر و بهبود محصول خود هستند  تا عملکرد الکتریکی بهتری ایجاد کنند بنابراین ارزش دارد در مورد برندهای تولید کننده پچ کورد کابل بیشتر بدانیم و قبل از خرید هر نوع کابلی در مورد انواع برندهای تولی کننده آن اطلاعات جامعی کسب کنیم . شرکت لگراند، امپ، نگزنس، بلدن، دانوب معروف ترین برندهای تولید کننده پچ کورد شبکه هستند.

شرکت‌هایی مانند Logilink، Goobay یا Harting نیز انواع مختلفی از پچ کورد باکیفیت را ارائه می‌دهند. پچ‌کوردهای محافظ یا بدون محافظ  Digitus  در رنگ‌ها و دسته‌های مختلف با سرعت انتقال بالای 1 گیگابیت بر ثانیه نیز یکی از برندهای جدیدی است که در سطح جهانی جای خود را در میان رقبا باز کرده است.

لگراند:

شرکت لگراند فرانسه به تولید محصولات مرغوب معروف است. این شرکت فرانسوی سالهاست کار تولید زیرساخت شبکه فعالیت دارد. تاکید اصلی این شرکت در تولید محصولات باکیفیت است. برندهای مختلف پچ‌های کابل را در رنگ‌های مختلف تولید میکنند تا قابل تشخیص باشند.

پچ کوردهای شرکت لگراند تک رنگ است. پچ کورد شبکه لگراند در دو نوع روکش LSZH (هالوژن بدون دود) و PVC عرضه میشود. عایق LSZH از ماده ای ساخته شده است که در احتراق دود سمی منتشر نمیکند. پچ کوردهای شرکت لگراند در نوع cat6,cat6a تولید میشود. تنوع محصولات این شرکت به شما این امکان را می دهد که دستتان در انتخاب خود و بر اساس ویژگی‌های فنی مورد نظرتان باز باشد.

نگزنس:

شرکت فرانسوی دیگر تولید کننده تجهیزات شبکه. این شرکت پچ کوردهای خود را در اندازه‌های 30 و 50 سانتی متری  1، 2، 3، 5 و 10 متری تولید وراهی بازار میکند. رنگ پچ کورد شبکه نگزنس نارنجی است. این رنگ وجه تمایز این برند از پچ کوردهای سایربرندهاست. پچ کوردهای شرکت نگزنس در دو نوع دارای محافظ و بدون محافظ است.

بلدن:

شرکت معروف امریکایی تولید کننده تجهیزات شبکه. این شرکت یکی از برندهای معروف پچ کورد شبکه است. پچ کوردهای این برند درایران تحت لیسانس عرضه میشود و مستقیما از شرکت اصلی امریکایی نیست. روکش این نوع پچ پی وی سی است و در اندازه‌های 30 سانتی متری و 50سانتی متری و 1، 2، 3، 5 و10 متری در وجود دارد.

امپ:

شرکت امریکایی تولید کننده پچ کورد شبکه. پچ  کوردهای این شرکت در ایران تحت لیسانس عرضه میشود. و ار نظر قیمت بسیار پایین تر از برند اصلی است. نکته ای که در مورد پچ کورد امپ مطرح است این است که این نوع پچ کورد فقط در نوع cat6 تولید میشود.

دانوب:

اگر به دنبال برند ایرانی برای خرید پچ کورد شبکه میگردید. این برند چیزی کمتر از کیفیت برندهای خارجی ندارد.

پچ كورد Cat6 لگراند مدل Sftp

خرید پچ كورد CAT6 لگراند مدل SFTP

انتخاب و خرید پچ کورد شبکه مناسب

علت اصلی استفاده از پچ کورد مسی استحکام ، شکل پذیری، انبساط حرارتی، مقاومت در برابر خوردگی وانعطاف پذیری است. اگر قصد خرید پچ کورد شبکه دارید  قبل از این که از بپرسید چه پچ کوردی بهتر است باید بپرسید چه پچ کوردی مناسب نیاز و کار من است. باید محیط و شبکه خود را بشناسید. انتخاب پچ کابل مناسب برای محیط شبکه شما بسیار مهم است.

برند پچ کورد شبکه

مهم ترین عامل در خرید پچ کورد شبکه مناسب برند آن است. دومین عامل نیازمندی شبکه شما و نیازمندی شماست. توجه کنید که برندهای مختلف، اندازه‌های مختلفی از پچ کورد شبکه تولید میکنند، برخی ازآنها رنگ آمیزی دارند و برخی رنگ آمیزی ندارند. پیشنهاد ما این است اگر قصد دارید پچ کورد شیلد دارد خریداری کنید نگزنس و لگراند از مرغوب ترین نوع خواهند بود. این که از پچ  کوردی که خریداری میکنید چه سرعتی انتظار دارید بسیارمهم است.

علاوه برآن ویژگی‎های دیگری هست که دانستن آن میتواند  به شما در خرید بهترین پچ کورد شبکه کمک کند. در درجه اول  سلامت پچ کورد شبکه را بررسی کنید زیرا RFI (تداخل فرکانس رادیویی) ویا EMI (تداخل الکترومغناطیسی) می توانند با سیگنال ارسالی از کابل  تداخل پیدا کند و نرخ خطای بیت را بالا ببرد. برخی از برندها به نرخ خطای بیت اشاره میکنند اگر نرخ خطای بیت پچ کورد شبکه پایین باشد نشان دهند این است که پچ کورد خریداری شده از کیفیت خوبی برخوردار است.

 اختلال ذر پچ کورد

از دست دادن سیگنال و تداخل سیگنال رایج ترین اختلال در پچ کورد شبکه است که میتواند نرخ خطای بیت را بالا ببرد. اگر کیفیت مونتاژ قطعات خوب نباشد یا قطعات استفاده شده از کیفیت مناسبی ساخته نشده باشند نرخ خطای بیت بالا میرود و احتمال از دست رفتن سیگنال و تداخل بالا میرود. این نوع مشکلات در هر نقطه از مسیر پچ مورد و در محل مونتاژکانکتورها ممکن است اتفاق بیوفتد.

بنابراین، کیفیت کابل و کانکتورهای مورد استفاده در مونتاژ پچ کورد بسیارمهم است و باعث عملکرد بهتر و یکپارچگی سیگنال میشود. با خرید پچ کورد از یک سازنده  قابل اعتماد میتوان  از این مشکلات جلوگیری کرد. یک برند خوب از قطعات با کیفیت استفاده میکند و شرایط مونتاژ خوبی را برای محصولاتش لحاظ میکند.

اکیدا توصیه میشود در صورت وجود “نویز” (EMI/RFI) زیاد در محیط از پچ کورد مسی محافظ شده استفاده کنید. این مسئله تا حد زیادی به روکش پچ بستگی دارد. پچ کوردهای شبکه  از انواع روکش‌ها ساخته میشوند. عایق‌ها ممکن است از پلی اتیلن (PE)، پلی اورتان (PUR)، پلی وینیل کلراید (PVC) یا LSZH (هالوژن بدون دود)  ساخته میشوند. آخرین ماده در هنگام احتراق دود منتشر نمیکند.ساختار فیزیکی کابل و کانکتور باید استاندار باشد و بتواند در برابر شرایط و تنش‌های محیطی مانند گرما، سرما، رطوبت از خود مقاومت نشان دهد.

استاندارد بودن پچ کورد

بحث دیگری که درانتخاب و خرید پچ کورد شبکه مناسب مطرح است استاندارد بودن آن است. پچ کورد های ایرانی و خارجی زیادی در بازار وجود دارد. این که بسیاری از برندهای خارجی استاندارهای خارجی را رد میکنند قابل تحسین است ولی به این نکته هم توجه کنید که اگر از برند ایرانی خرید میکنید از این که علامت استاندارد داشته باشد اطمینان حاصل کنید.

خرید پچ کورد شبکه از کارن شبکه

فروشگاه اینترنتی کارن شبکه با سال ها سابقه فروش حضوری و آنلاین انواع کابل شبکه و تجهیزات شبکه، تمام تجهیزات را به صورت آنلاین در سایت کارن شبکه با بهترین قیمت و از بهترین برندهای روز دنیا به فروش می رساند. ممنون که تا انتها با ما همراه بودید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *