فیبر نوری عبارتست از یکی از محیط های انتقال داده که در مسافت های طولانی یا سرعت بالا سیگنال های نوری را انتقال می دهند.کابل نوری عبارتست از مجموعه ای از تارهای فیبرنوری که رشته های نازکی از جنس شیشه و پلاستیک و با ضخامت یک تار موی انسان هستند که در کلافی سازمان دهی شده اند که به آنها کابل نوری می گویند.

انتقال آسان صوت، تصویر، شبکه های کامپیوتری، اینترنت و داده های دیگر با پهنای باند بالا توسط فیبر نوری انجام میشود.
سه قسمت تشکیله ی فیبر نوری به شرح زیر می باشد:
هسته(Core)
روکش(Cladding)
روکش محافظ یا بافر رویه (Buffer Coating)
هسته فیبر نوری که دارای جنس شیشه یا پلاستیک است که حرکت سیگنال های نوری در آن شکل می گیرد.هسته فیبر نوری را می توان به عنوان مرکزی ترین قسمت هر تار نوری معرفی کرد.

لایه پلاستیکی که لایه های داخلی فیبر نوری را در مقابل آسیب های احتمالی و رطوبت حفظ می کند، روکش محافظ نام دارد.

فیبر نوری را در دوگروه Multimode و single mode جای می دهند:
برای مسافت های کوتاهتر توصیه می کنیم از کابل های مالتی مد استفاده کنید. کابل مالتی مد در فواصل بیشتر پهنای باند بیشتری را فراهم می کند.مسیری که نور عبور می کند متفاوت است.در کابل های مالتی مد به علت بزرگتر بودن قطر هسته آن،امکان عبور سیگنال های نوری با طول موج های مختلف و در چندین مسیر متنوع وجود دارد.کابل سینگل مد نسبت به کابل مالتی مد از قطر هسته کمتری برخوردار است و توانایی انتقال سیگنال های نوری را در یک مسیر دارد.

بررسی و مقایسه فیبر نوری با سایر بسترهای ارتباطی:
در شبکه های کامپیوتری و مخابراتی، انتقال دیتا از سه روش متنوع سیم مسی، رسانه بی سیم، فیبر نوری انجام می شود.
سیم های مسی اغلب در فواصل کوتاه به کار می روند.چرا که هم مس خیلی گران است هم اینکه در فواصل طولانی ، سیگنال ارسالی به علت نویز، پدیده تضعیف و اعوعاج قدرت خودش را از دست می دهد و به چندین تقویت کننده در فواصل مختلف، است که خود باعث بالا رفتن هزینه ها می شود.پهنای باند با افزایش فرکانس سیگنال ورودی ایجاد شده که سیم های مسی تحمل افزایش فرکانس در هر شرایطی را ندارد.بایستی به این نکته هم اشاره کنیم که سیم های مسی از امنیت پایینی برخوردارند، این جریانات القایی قابل شنود بوده و با دانستن کلید رمز به آسانی رمزگشایی می شود.

بر خلاف اینکه ارتباطات از راه دور فوق العاده کارآمد هستند، ناامن ترین رسانه به شمار می آیند.رسانه بیسیم بسیار نویزپذیربوده و نویز های کیهانی نظیر باد و باران روی آن ها اثر می گذارد.
شیشه ماده اولیه فیبر نوری است که در مقایسه با مس خیلی ارزان است و انتقال نور با سرعت نور انجام می شود، دارای پهنای باند فوق العاده بالایی است.به علت اینکه نور از فرکانس بالایی برخوردار است، هیچ سیگنالی قادر به ایجاد نویز نیست.فیبر نوری فوق العاده نسبت به نویز فوق العاده مقاوم است.باریکه نور حبس شده نمی تواند به خارج از فیبر تابیده شده و نتیجتا دارای امنیت بالایی است.انتقال دیتا بدون کمترین تضعیفی در مسافت های طولانی زمانی انجام می شود که شیشه مورد استفاده در فیبر، بدون ناخالصی باشد.به علت اینکه فیبر نوری از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار است یقینا دیتا با کمترین خطا به گیرنده خواهد رسید.

فیبرنوری و امنیت آن
دلیل اینکه هر تار نوری توسط لایه تیره رنگ coating که جنس آن از پلاستیک است پوشیده شده تا از تابش نور به درون آن و یا خروج نور از آن جلوگیری کند، این است که نور از بالاترین فرکانس برخوردار بوده و هیچ چیز دیگری جز تابش نور نمی تواند به آن نویز وارد کرده و بیت های صفر و یک آن را تغییر دهد.فوتون های نور تحت عنوان دیتا و توسط فیبرهای نوری انتقال می یابند.

در صورت که فردی قصد داشته باشد فیبر نوری را شنود کرده و دیتای درون آن را بردارد بایستی فیبر نوری را از میان راه قطع نموده و آن را فیوژن بزند تا بتواند دیتایی که در حال عبور است را شنیده و به اطلاعات ما دست پیدا کند که تقریبا 6 ساعت زمان می برد که در این زمان فرصت کافی برای فرستنده و گیرنده فراهم می شود تا از مشکل ایجاد شده و قطعی ارتباط آگاهی یابند وارسال دیتا را متوقف سازند.نتیجتا به راحتی این راه برکنار می شود.امنیت بالای فیبر نوری افزون بر مزیت های دیگر، از علل تبدیل فیبر نوری به گزینه مناسب برای بسترهای ارتباطی می باشد.شنود فیبر نوری تا حدودی غیر ممکن است.

ماهواره یا فیبر نوری
در شبکه های ماهواره ای رسانه های بیسیم مبنای انتقال بوده که بسیار نویز پذیرند و حتی باد و باران نیز بر روی دیتای دردر حال انتقالشان اثر می گذارد و موجب خرابی بیت ها می گردد.به علت نویز پذیر نبودن فرکانس نور در فیبر نوری از کلیه طیف های فرکانسی بالاتر است و خروجی تا حد بسیاری دیتایمان است.برای ارتباطات راه دور ماهواره و فیبر نوری بسیار متناسب است و به همین نسبت مزایا و معایبی نیز دارد.
BROADCAST از ویژگی های بارز ماهواره است که در برخی موارد مزیت به شمار می آید و در برخی موارد عیب.با فیبر نوری مجبوریم به طور کامل منطقه ای جغرافیایی را پوشش دهیم.به دلیل اهمیت امنیت داده فرستاده شده استفاده از ماهواره چندان عاقلانه به نظر نمی رسد.بایستی فیبر نوری را جایگزین آن کرد.

در مواردی از قبیل مواردی که احتمال وقوع زلزله وجود دارد و ممکن است فیبر بشکند یا خراب شود، یا مکان هایی که پستی و بلندی بسیاری دارند و موقعیت جغرافیایی مناسبی ندارد امکان استفاده از فیبر وجود ندارد. چرا که فیبر نوری از جنس شیشه است و بسیار شکننده می باشد.به این علت برای ارتباط با راه دور از ماهواره استفاده می شود.برای نمونه به هنگام وقوع فاجعه بایستی هرچه سریع تر با نقاط دیگر تماس اضطراری داشته باشیم که عمدتا سریع ترین راه حل است.

دلایل انتخاب فیبر نوری:
ماهواره بدون هیچ واسطه ای پهنای باند زیادی را در اختیار تک تک کاربران قرار می دهد.پهنای باند فیبر نوری خیلی بالاتر از ماهواره می باشد که امکان دارد یک رشته آن از کلیه ماهواره های پرتاب شده پهنای باند بیشتری باشد.کلیه این پهنای باند در اختیار کاربری منفرد قرار نمی گیرد.کاربرد آن در مخابرات راه دور است.ماهواره این اختیار را بدون واسطه در اختیار کاربران قرار می دهد.
در دو دهه ی گذشته فیبر نوری تحولی شگرف در ارتباطات به وجود آورده است.انتخاب فیبر نوری و کابل مسی برای نصب روی شبکه کامپیوتری مانند انتخاب میان اسب و درشکه یا هواپیما برای سفر به سراسر کشور است.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *