Black Brown Minimalist Elegant Frame Wedding Instagram Post 4

راهنمای خرید کابل شبکه

همه کابل‌های شبکه برابر نیستند. اگر می‌خواهید شبکه‌ای را پیاده سازی کنید باید سخت‌افزاری که تهیه می‌کند در درجه اول با نیاز شما هماهنگ باشد. قبل از این که بدانید کدام کابل مناسب شماست باید یک دید کلی از تمام کابل‌ها داشته باشید و با انواع طبقه‌بندی آن آشنا باشید. در این مقاله سعی می‌کنیم طبقه‌بندی‌های مختلف کابل را بررسی کنیم پس از آن به مقایسه انواع رده بندی‌های موجود می‌پردازیم تا راهنمای خرید کابل شبکه جامعی برای شما فراهم کرده باشیم.

طبقه بندی شبکه از لحاظ سرعت و پهنای باند

انواع کابل‌ها برای کاربردهای مخابراتی و شبکه در دسترس هستند که این کابل‌ها با دسته‌بندی‌های مختلف از Cat1 تا Cat8 نامگذاری می‌شوند. در شبکه‌های امروزی طبقه‌های پایین‌تر از Cat5 منسوخ شده است. بنابراین از معرفی کابل‌های دسته‌های پایین‌تراز Cat5 صرفه نظر می‌کنیم.

:Cat5e این کابل را نسخه ارتقایافته کابل Cat5 می‌دانند. اگرچه این کابل از نظر فیزیکی مشابه Cat5 است و از نظر نرخ پیچش سیم‌ها در واحد طول با Cat5  برابر است ولی سرعت انتقال داده در این کابل از Cat5 بیشتر است. سرعت انتقال داده در این کابل شبکه 100 مگابیت بر ثانیه و پهنای باند 100 مگاهرتز است و می‌تواند داده‌ها را تا 100 متر بدون تقویت ارسال کند.

Cat6: نرخ پیچش سیم‌ها در این کابل بیشتر از Cat5eو Cat5 است. کابل‌های Cat6 می‌توانند از لحاظ فنی داده‌ها را با سرعت حداکثر 10 گیگابیت بر ثانیه تا برد 55 متری منتقل کنند.

Cat6a:a  در Cat6a مخفف “Augmented” است. کابل های Cat 6a قادر به پشتیبانی دو برابر حداکثر پهنای باند هستند و می‌توانند داده‌ها را با سرعت بیشتر و در مسافت بالاترمنتقل کنند. Cat6a از همان سرعت انتقال 10 گیگابیت بر ثانیه مانند Cat6 پشتیبانی می‌کند اما تا 100 متر و با پهنای باند 500 مگاهرتزی.

Cat7: این کابل شامل چهار جفت سیم به هم تابیده دارای محافظ است که در داخل یک سپر کلی قرارگرفته است. هدف از خرید کابل شبکه Cat7 شبکه‌هایی است که به با حداکثر فرکانس 600 مگابیت بر ثانیه کارمی‌کنند.

Cat8 سریعترین کابل شبکه ای است که تا کنون وارد بازار شده است. این کابل داده‌ها را با سرعت حداکثر 40 گیگابیت در ثانیه منتقل می‌کند یعنی عملا چهار برابر سریعتر از Cat6a است. همچنین پشتیبانی از پهنای باند حداکثر 2 گیگاهرتزی (چهار برابر بیشتر از پهنای باند استاندارد Cat6a) باعث کاهش تأخیر و افزایش کیفیت سیگنال شده‌است.

راهنما خرید کابل شبکه

طبقه بندی کابل‌های شبکه از لحاظ دارا بودن محافظ

روش‌های مختلفی برای محافظت از کابل‌های شبکه وجود دارد که متداول‌ترین روش‌ها استفاده ازعایق است. این عایق یا به دورهر جفت زوج سیم به هم تابیده پیچیده می‌شود یا کل زوج سیم‌های به هم تابیده را در برمی‌گیرد. این کار باعث کاهش تداخل خارجی و یا تداخلات میان کابل‌ها و زوج سیم‌های به هم تابیده می‌شود.

تولیدکنندگان کابل با قرار دادن محافظ  به دور زوج سیم ها یا زیر غلاف کابل،  عملکرد کابل را افزایش می‌دهند. درادامه سیستم‌هایی که برای محافظت کابل‌های شبکه به کاربرده می‌شود را به اختصاربیان می‌کنیم.

  • U/UTP – کابل بدون محافظ است، زوج سیم‌های به هم تابیده هم بدون محافظ هستند
  • F/UTP– محافظ کابل محافظ فویل است و زوج‌ها سیم‌های به هم تابیده بدون محافظ هستند.
  • U/FTP – کابل بدون محافظ است، زوج سیم های به هم تابیده دارای محافظ فویل هستند.
  • S/FTP – کابل دارای شیلد محافظ بافته شده است، زوج سیم‌های به هم تابیده دارای محافظ فویل هستند.

توجه کنید که : TP = زوج سیم به هم تابیده، U = بدون محافظ، F = محافظ فویل، S = محافظ بافته شده.

Black Brown Minimalist Elegant Frame Wedding Instagram Post 7

 

حال که با انواع طبقه بندی کابلهای شبکه اشنا شدید نوبت آن رسیده که به موضوع راهنمای خرید کابل شبکه بپردازیم.

کابل را با شبکه و کاربرد خود مطابقت دهید

اولین چیزی که باید بررسی کنید سرعت اتصال و روتری شبکه است. اگر روتر شما با حداکثر سرعت 1 گیگابیت در ثانیه کارمی‌کند، اگر کابل Cat-6 یا سریع‌تر انتخاب کنید به حال شما فرقی نمی‌کند. زیرا Cat-5e با حداکثر توان عملیاتی روتر شما مطابقت دارد.

فرض کنید به دنبال نصب یک راه اندازی شبکه سیمی ساده در اتاق کار خود هستید، اتاقی که از قبل روتر و رایانه خود را در آن دارید. شما این کار را انجام می‌دهید زیرا می‌خواهید سریع‌ترین و کارآمدترین شبکه را برای پوشش مسافت کمی داشته باشید. شما از درایوهای شبکه استفاده نمی کنید یا فایل های بزرگ را در سراسر شبکه بین ماشین های دیگر کپی نمی کنید.

کابل‌های دارای محافظ یا فاقد محافظ کدام بهتر است؟

پاسخ این سوال تا حدود زیادی به محیطی که شبکه درآن راه اندازی می‌شود، بستگی دارد. کابل دارای محافظ با نام  (STP) شناخته می‌شوند. این کابل‌ها برای محیط‌هایی با تداخل الکترومغناطیسی زیاد، مانند خطوط برق، شبکه‌های بی‌سیم یا محیط‌هایی که امواج رادیویی در آن زیاد است مانند دانشگاه‌ها یا استودیوهای تلویزیونی طراحی شده‌اند.

آبکاری کانکتور و RJ-45

طلا بهترین ماده برای آبکاری کانکتور به شمار میآید. مزیت طلا نسبت به سایر فلزات نرخ پایین اکسیداسیون آن است. نقره ممکن است رسانایی بیشتری داشته باشد ولی طلا با سرعت کمتری اکسید می شود که به معنای طول عمر بیشتر است. به همین دلیل است که اکثر کانکتورهای RJ-45 از آبکاری طلا استفاده می کنند.

نکته قابل توجه ضخامت طلای استفاده شده در انتهای کانکتور است، به خصوص اگر قرار است کابل را به طور منظم جدا کرده و دوباره وصل کنید. کابل‌های باکیفیت از روکش طلای ضخیم‌تری استفاده می‌کنند که با سرعت کمتری فرسوده می‌شوند.

راهنمای خرید کابل شبکه
راهنمای خرید کابل شبکه

آشنایی با انواع برندهای کابل شبکه

اگر نیازمندی خود را بشناسید، باز هم نمی‌توان گفت شما قطعا بهترین کابل شبکه را خریداری کرده‌اید. قسمتی از خرید کابل شبکه مناسب، خرید برند مناسب است. اگر این مقاله را بدون معرفی برندهای برتر به پایان برسانیم قطعا راهنمای خرید کابل شبکه کاملی را در اختیارتان قرار نداده بودیم. در ادامه به توضیح چند برند برتر تولید کننده کابل شبکه می‌پردازیم.

لگراند، این شرکت به تولید کابل شبکه مرغوب معروف است. این مرغوبیت شامل مغزی، روکش و عایق می‌شود. طبقه‌بندی کابل‌ها در این کابل با سه رنگ طوسی، آبی و زرد متمایز شده است.
نگزنس: این شرکت علاوه بر طبقه‌بندی معمول یک نوع طبقه ‌ندی دیگر برای کابل‌های خود در نظر گرفته است و کابل‌های خود را برای دو کاربرد خارج از ساختمان و درون ساختمان بهینه کرده است.
بلدن: برند آمریکایی که محصولات آن در ایران از شرکت چینی‌اش وارد می‌شود. این برند نیز قدمت 100 ساله در تولید کابل و تجهیزات شبکه دارد.
اشنایدر: این برند یکی از پنج برند برتر تولیدکننده کابل است. این شرکت کابل‌های خود را به رنگ‌های سبز و آبی راهی بازار می‌کند‌.

قیمت کابل شبکه

قیمت کابل تا حدود زیادی می‌تواند راهنمای شما در خرید کابل شبکه مناسب باشد.

مراقب قیمت برندها باشید

از آنجایی که کابل‌های برند از مرغوبیت بالایی برخوردارند، تقاضای بالایی نیز برای خرید آنها وجود دارد. کابل‌های تقلبی که برند نیستند اغلب با قیمت پایین‌تر به فروش می‌رسند. بنابراین باید تا حدود زیادی مراقب قیمت برندها باشید اگر به قیمتی کمتر از قیمت متداول برخوردید، احتمال این که این کابل اصل نیست، خیلی زیاد است.

خلوص مس و از دست دادن سیگنال

جنس مغزی کابل‌های شبکه از مس است – یک ماده بسیار رسانا – کیفیت مس استفاده شده تا حد زیادی روی کیفیت انتقال سیگنال  و به طور مستقیم  روی قیمت کابل اثر می‌گذارد.
کابل‌های ارزان‌تر ممکن است ازآلومینیوم با روکش مسی  ساخته شده باشند. کیفیت انتقال سیگنال در کابل‌ها زیاد نیست.  دراین گونه کابل‌ها با از دست دادن سیگنال مواجه هستیم، زیرا آلومینیوم با گرم شدن و سرد شدن منبسط و منقبض می‌شود.
مس خالص پایدارتر، بادوام تر و بسیار رسانا است. بنابراین کیفیت انتقال سیگنال در آن بالاتر است. معمولا در ستون فقرات کابل کشی از کابل‌هایی که مغزی تمام مس دارند استفاده می‌شود.

خرید کابل شبکه

شما میتوانید برای خرید انواع تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه به خصوص انواع کابل های شببکه با متخصصان تیم کارن شبکه در ارتباط باشید. اگر برای خرید هر یک از اجزا شبکه نیاز به مشاوره داشتید با تیم پشتیبانی ما در ارتباط باشید. کارن شبکه با ارائه محصولات در زمینه فروش انواع لوازم اکتیو و پسیو شبکه و داشتن چندین سال سابقه فروش بهترین تجربه خرید تجهیزات شبکه را تضمین میکند.

کارن شبکه بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت را برای ارائه خدمات عرضه میکند و همواره آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. شما میتوانید با اطمینان به کیفیت و اصالت کالا سایت کارن شبکه (مازکابل) را با خیالی آسوده انتخاب کنید. همچنین با ما از طریق اینستاگرام کارن شبکه در ارتباط بمانید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *