سوئیچ شبکه سیسکو چیست؟

اصلی‌ترین دلیل پیاده‌سازی شبکه ایجاد ارتباط بین نودهایی است که در یک شبکه حضور دارند.  سوئیچ‌ و روترها مهمترین بخش شبکه در ایجاد رابطه بین دستگاه‌ها به شمار میآیند. سیسکو یکی از بهترین برندهای تولیدکننده روتر و سوئیچ است و سالهاست در زمینه ساخت انواع سوئیچ شبکه سیسکو فعالیت می‌کند.

طرز کار سوئیچ چگونه است؟

این طور نیست که بتوان همه کامپیوترها و دستگاه‌هایی که در یک شبکه هستند را با سیم به هم متصل کنیم و همگی بتوانند با هم داده رد و بدن کنند. بلکه روی کار به این شکل است که تمام نودهایی که در یک شبکه شرکت می‌کنند را به روتر یا سوئیچ متصل می‌کنند. این دستگاه‌ها وظیفه مسیریابی و هدایت داده‌ها به مقصد را بر عهده می‌گیرند.

همانطور که می‌دانید، داده‌ها در یک شبکه کامیپوتری به شکل فریم ارسال می‌شوند. به بیان ساده، فریم بخشی از داده به شکل صفر و یک است که با اطلاعات دیگری به آن اضافه شده است. این اطلاعات شامل آدرس مقصد، مبدا و موارد دیگری است که در مسیریابی شبکه به کار میآید. سوئیچ این فریم‌ها را دریافت می‌کند. آدرس مقصد آن را می‌خواند و پورتی که فریم از آن باید خارج شود تا به مقصد برسد را مشخص می‌کند.
طرزکار سوئیچ بر اساس جدول سخت افزاری است. سوئیچ  آدرس‌های سخت افزاری یا آدرس‌های مک تمام دستگاه‌های موجود در شبکه را دارد و بسته‌های داده را فقط به دستگاه‌های مربوطه ارسال می‌کند.

سوئیچ شبکه سیسکو

چرا باید ازسوئیچ استفاده کرد؟

روتر و سوئیچ دستگاه‌های هوشمندسازی شبکه هستند که برای هدایت ترافیک از یک مسیر به مسیر دیگر استفاده می‌شوند. علاوه برآن کم کردن ازدحام یکی از دلایل اصلی استفاده از سوئیچ‌هاست.

معرفی سیسکو

سیسکو شرکتی موفق در تولید انواع سوئیچ و روتر است. می‌توان گفت این شرکت بازار سوئیچ شبکه را به دست گرفته است و کمتر شبکه را می‌توان پیدا کرد که سوئیچی که استفاده می‌کنند غیر از سیسکو باشد.

انواع سوئیچ‌ شبکه سیسکو

شناخت نیازمندی‌ها در پیاده‌سازی شبکه، حرف اول را میزند. قبل از خرید هر نوع وسیله سخت افزاری در یک شبکه باید کاربرد آن و نیازمندی‌های خود را بشناسیم.
خوشبختانه تنوع سوئیچ شبکه سیسکو آن قدر زیاد است که جوابگوی هر نوع نیاز شبکه باشد. سیسکو دو نوع سوئیچ شبکه ارائه می‌دهد: پیکربندی ثابت و سوئیچ‌های مدولار. در ادامه به توضیح هر یک از آنها می‌پردازیم.

سوئیچ‌ شبکه سیسکو با پیکر بندی ثابت

سوئیچ‌های پیکربندی ثابت تعداد ثابتی پورت‌ دارند و معمولاً قابل ارتقا نیستند، که باعث می‌شود به طور کلی قیمت کمتری داشته باشند. سوئیچ های پیکربندی ثابت سیسکو شامل سوئیچ‌های مدیریت نشده، سوئیچ‌های هوشمند و سوئیچ‌های مدیریت‌شده هستند.

 سوئیچ‌ شبکه سیسکو هوشمند

سوئیچ‌های هوشمند کیفیت خدمات نسبتا خوب و  امنیتی بالایی را ارائه می‌دهند ، بنابراین می‌توانند جایگزین مقرون به صرفه ای برای سوئیچ‌های مدولار باشند. با این حال به اندازه سوئیچ‌های مدیریت شده، مقیاس‌پذیر نیستند.
این سوئیچ‌ها معمولاً در لبه یک شبکه بزرگ (در حالی که سوئیچ‌های مدیریت شده در هسته قرار دارند)  به کار گرفته می‌شوند یا به عنوان زیرساخت برای شبکه‌های کوچکتر یا شبکه‌هایی با پیچیدگی کم، کاربرد دارند.

سوئیچ‌ شبکه سیسکو مدیریت نشده

همانطور که از نام آن پیداست، این سوئیچ‌ها معمولاً قابل تغییر یا مدیریت نیستند.  البته برخی از این سوئیچ‌ها قابلیت‌های پیشرفته محدودی را ارائه می‌دهند. شما اغلب آنها را در شبکه‌های خانگی یا هر جا که فقط به چند پورت نیاز باشد، مانند روی میز، آزمایشگاه یا اتاق کنفرانس خواهید دید.

سوئیچ‌ شبکه سیسکو مدیریت شده

در میان سوئیچ‌های پیکربندی ثابت، سوئیچ‌های مدیریت شده، جامع‌ترین مجموعه از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهند.  این نوه سوئیچ با بالا ترین سطوح امنیتی، دقیق‌ترین کنترل و مدیریت شبکه و بیشترین مقیاس‌پذیری طراحی  شده است که باعث شده به عنوان سوئیچ  تجمع/دسترسی در شبکه‌های بسیار بزرگ یا به عنوان سوئیچ اصلی در شبکه‌های کوچکتر استفاده شود.

سوئیچ های مدیریت شده گران ترین  سوئیچ‌های پیکربندی ثابت سیسکو هستند و در سازمان‌هایی با شبکه‌های بزرگ یا در حال رشد استفاده می‌شوند.

سوئیچ‌ شبکه سیسکو ماژولار

امکان توسعه در سوئیچ‌های ماژولارسیسکو فراهم شده است. این نوع سوئیچ‌ها با تغییر نیازمندی‌های شبکه، از خود انعطاف‌پذیری نشان می‌دهد. اما هزینه بالاتری را به همراه دارند.

سوئیچ شبکه سیسکو

خرید سوئیچ شبکه سیسکو برای کسب و کار کوچک

شاید خرید سوئیچ شبکه سیسکو برای کسب و کار کوچکتان اندکی چالش برانگیز باشد. ما گزینه‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم.  گزینه‌های زیر می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

  • سیسکو 350 سری CBS350-24T-4G-UK. سوئیچ مدیریتی 24 پورت L3 GE.
  • Cisco 250 series SG250-26-K9-UK. سوئیچ 24 پورت گیگابیتی.
  • سوئیچ سری 220 سیسکو SG220-26P. سوئیچ هوشمند 24 پورت گیگابیتی PoE Plus.
  • سوئیچ سری 250 سیسکو SG250-08HP.
  • سوئیچ سری 350 سیسکو CBS350-8P-E-2G-UK.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *