بررسی کابل های شبکه

کابل های اینترنت که با نام کابل شبکه یا کابل  LAN شناخته می شوند، امروزه به طور گسترده و توسعه یافته به عنوان محیط انتقال و به منظور ارسال اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند. کابل شبکه ارتباط میان دو یا چند کامپیوتر، پرینتر ها، سرورها، دوربین های مداربسته و یا هر دستگاه دیگری که دارای کارت شبکه است و قابلیت اتصال به کابل شبکه را دارد فراهم می آورد.

کابل شبکه رابط میان دستگاه ها و کامپیوتر ها است که تنها اطلاعات و داده ها را رد و بدل می کند و هیچ دخالتی در اصل و محتوای اطلاعات ندارد. در بستر محیطی شبکه انواع مختلفی از رسانه ها، برای انتقال داده ها از یک تجهیز شبکه به تجهیز دیگر وجود دارند که از پرکاربردترین و رایج ترین آنها می توان به کابل فیبرنوری، کابل بهم تابیده، کابل کواکسیال، انواع رادیو و … اشاره نمود.

همچنین کابل های شبکه در دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند. مواردی که کابل ها را به دسته بندی های مختلف تقسیم می کنند عبارت اند از: خصوصیات الکترونیکی و سرعت و پهنای باند. کلمه cat مخفف واژه ی category و به معنای دسته است. برای نمونه کابل شبکه cat6 منظور کابل شبکه دسته پنجم می باشد.

Defaultکابل‌های به هم تابیده

کابل‌های به هم تابیده در شبکه‌های اترنت شامل چهار جفت سیم هستند. در شبکه‌های اترنت سریع (Fast Ethernet) که حداکثر سرعت 100 مگابیت در ثانیه است، یک جفت داده‌ها را ارسال می‌کند، جفت دیگر داده‌ها را دریافت می‌کند و دو جفت دیگر نقشی در انتقال داده‌ها ندارند. دو نوع کابل زوج به هم تابیده وجود دارد:

  • زوج به هم تابیده بدون روکش(UTP)
  • زوج به هم تابیده روکش دار(STP)

کابل های فیبر نوری

فیبر نوری لوله بسیار باریک شیشه‌ای است که بین آن تهی و خالی است که داخل لوله نور حرکت می‌کند و در این بستر ارتباطی جریان الکتریکی اطلاعات به واسطه نور حمل می شوند. کابل‌های فیبر نوری براساس با استاندارد به دو دسته کلی تک‌حالته (Single mode) و چندحالته (Multi mode) تقسیم می‌شوند. دسته اول کابل‌هایی هستند که نور را بصورت مستقیم و بدون شکست عبور می‌دهند. دسته دوم کابل هایی هستند که منبع نوری LED دارند و نور را در پرتوهای متعدد با طول موج‌های مختلفی منتشر می‌کنند که این پرتوها بسته به نوع کابل، شکل انتشارهای مختلفی را در طول کابل دارند.

کابل های کواکسیال

کابل کواکسیال یا کابل هم محور، کابلی است که دارای یک رسانای داخلی به نام  هادی می باشد که توسط عایقی از جنس پلیمر پوشش  داده شده است. کابل کواکسیال یک هادی از جنس مس در مرکز دارد که یک لایه پلاستیکی به صورت عایقی بین هادی مرکزی و یک محافظ فلزی بافته شده قرار دارد. محافظ فلزی میتواند کمک موثری به مسدود کردن هر گونه تداخل از چراغ های فلوروسنت، موتورها و کامپیوترهای دیگر نماید.

کابل شبکه لگراند

شرکت لگراند از سال 1860 میلادی در لیمونژ فرانسه فعالیت خود را آغاز نمود و با تولید فیوز سرامیکی برند خود را در بازار مطرح کرد. کمپانی لگراند به عنوان بزرگترین تولید کننده ی محصولات مرتبط با صنعت برق و شبکه های کامپیوتری و همچنین با بهره گیری بیش از 50 سایت تولید در کشور های مختلف دنیا در حال حاضر، به عنوان مطرح ترین برند دنیا بشمار میرود. کابل شبکه لگراند در ایران در سه دسته مختلف وجود دارد که از لحاظ سرعت انتقال دیتا، پهنای باند، قطر کابل و سطح مقطع هر سیم، با یکدیگر تفاوت دارند. این سه دسته شامل کابل شبکه Cat5e لگراند، کابل شبکه Cat6 لگراند و کابل شبکه Cat6a لگراند می شود.

Default

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *