کابل کواکسیال چیست؟

کابل کواکسیال (coaxial cable) نوعی کابل مسی است که برای جلوگیری از تداخل، با یک محافظ فلزی و سایر اجزای مهندسی شده  سیگنال ساخته شده است. کاربرد اصلی این کابل برای اتصال تلویزیون کابلی به امکانات آنتن ماهواره ای استفاده می‌شود .

ساختار کابل کواکسیال 

لایه رسانای مرکزی یک سیم نازک، مسی جامد است. پس ازهسته یک لایه دی الکتریک، ساخته شده از یک ماده عایق با ویژگی های الکتریکی کاملاً مشخص، سیم را احاطه کرده است. پس از آن یک لایه فویل فلزی یا مش مسی بافته شده، هسته و لایه دی الکتریک را احاطه می کند.

کلید طراحی کابل کواکسیال، کنترل دقیق ابعاد و مواد کابل است چراکه امپدانس مشخصه کابل را مقدار ثابت نگه می‌دارد. اگر مواد و ابعاد ساختار کابل به درستی و دقت رعایت شود، از ایجاد خطا در هنگام بروز سیگنال های فرکانس بالا جلوگیری می‌کند.

کل مجموعه در یک ژاکت عایق پیچیده شده است.  شکل زیر ساختار کابل شبکه کواکسیال را به خوبی نشان میدهد.

 

کابل کواکسیال

کاربردهای کابل کواکسیال 

در منازل و ادارات کوچک، از کابل های کواکسیال کوتاه برای تلویزیون کابلی، تجهیزات ویدئویی خانگی، تجهیزات رادیویی استفاده می‌شود. در گذاشته، کابل‌ شبکه کواکسیال به‌عنوان در شبکه های اترنت مورد استفاده قرار می‌گرفت که سرعت تا 10 مگابیت در ثانیه را پشتیبانی می‌کردند، اما هم کنون تا حدود زیادی این کابل توسط کابل‌ جفت تابیده جایگزین شده است.

با این حال، انواع کابل کواکسیال همچنان به طور گسترده در اینترنت باند پهن کابلی کاربرد دارد. کابل های کواکسیال همچنین در خودروها، هواپیماها، تجهیزات نظامی و پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد.  اتصال دیش های ماهواره، آنتن های رادیو و تلویزیون به گیرنده های مربوطه یکی از کاربردهای اصلی این کابل است.

همچنین گاهی اوقات توسط شرکت های تلفن برای اتصال دفاتر مرکزی به تیرهای تلفن نزدیک مشتریان استفاده می شود.

 

انواع کابل کواکسیال  

Thinnet :Thinnet کابل کواکسیال نازکی است که برای نصب 10Base2 شبکه اترنت استفاده می شود. قطر هادی کابل Thinnet نازک است و امپدانس  این نوع کابل کواکسیال 50 اهم است. Thinnet از کانکتورهای BNC برای اتصال به کامپیوترها و هاب ها استفاده می‌کند.

Thicknet : این نوع کابل دارای هسته مرکزی ضخیم‌تر است و به این معنی است که می‌تواند سیگنال‌های بیشتری را در فاصله  بیشتری نسبت به Thinnet حمل کند. این نوع کابل ضخیم می‌تواند سیگنالی را در فاصله تقریبی 500 متر  ارسال کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *