انواع کابل های شبکه

کابل های زوج تابیده‌شده یا Twisted Pair

مدتی پس از استفاده از کابل کواکسیال جهت برقراری ارتباطات شبکه جذب کابل Twisted Pair شدند. این نوع کابل‌ها از سوکت RJ45 استفاده می‌کنند. کابل های بهم تابیده براساس تعداد سیم‌های داخل هر کابل، میزان تابیدگی سیم‌ها و همچنین استفاده از روکش‌های مختلف؛ به انواع مختلفی تقسیم‌ بندی می‌شوند. این کابل‌ها از چند سیم به هم بافته شده یا زوج سیم تابیده شده تشکیل شده اند. به همین خاطر به کابل‌های زوج به هم تابیده معروف هستند.

کابل های کواکسیال

کابل های کواکسیال در سال ۱۸۸۴ توسط شخصی به نام ارنست ورنر اختراع شد. از این نوع کابل ها می توانید برای انتقال سیگنال‌های فرکانس رادیویی(RF) مانند تلویزیون و رادیو برای اتصال به تلویزیون و گیرنده دیجیتال خود استفاده کنید. از مزایای این نوع کابل ها میتوان به پهنای باند زیاد و  حذف نویز اشاره نمود. با وجود قیمت بیشتر کابل‌های کواکسیال هزینه نصب در آن‌ها معقول است چراکه زمان کمتری جهت اتصال کانکتورهای آن‌ها صرف می‌شود.

کابل های فیبر نوری

در حالی که سیم های فلزی عایق که سیگنال های الکتریک را انتقال می دهند، کابل های شبکه فیبرنوری هم با استفاده از رشته های شیشه و پالس های نور کار می کنند. این نوع کابل‌ها جهت انتقال داده‌ها در مسافت‌های طولانی و با عملکرد بالا ساخته شده‌اند و در شبکه‌های بزرگ، دیتاسنترها و زیرساخت‌های مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرند. کابل های فیبر نوری در دو نوع Singlemode و Multimode وجود دارند.

روکش شبکه:

یکی دیگر از عوامل مهم در کابل شبکه، جنس روکش کابل است. غالبآ کابل‌های شبکه از جنسPVC  LSZH و پلی اتیلن ساخته می شوند. کابل‌های با روکش  LSZH که در بازار به‌عنوان کابل‌های نسوز شناخته شده اند در برابر حرارت و آتش سوزی منقبض شده و دود سمی منتشر نمی‌کند. کابل‌های پلی اتیلن در تولید کابل‌های OutDoor که برای مصارف در محیط بیرونی است در مقابل آفتاب و عوامل فرسایشی مقاومت خوبی دارد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *