ترانکینگ چیست؟

ترانکینگ محفظه ای در بسته است که بمنظور انتقال سیم های برق مورد استفاده قرار میگیرد. کلیه متعلقات از قبیل کیستون تلفن، پریز برق و UPS، کیستون شبکه، برق ژنراتور روی این کانال ها قابل نصب هستند. به بیانی دیگر ترانک ها محفظه های در بسته ای هستند که برای توزیع سیستم های برق نرمال اضطراری شبکه های کامپیوتری تلفن سانترال سیستم های صوتی اعلام حریق و …مورد استفاده قرار میگیرند. ترانک ها جایگزین سیستم سنتی لوله کشی برق شده اند. میتوان گفت که ترانکینگ یک سیستم کابل کشی بی نقص است.

مهم تراین تفاوت ترانکینک و داکت ماژولار بودن ترانکینگ است. مازولار بودن ترانکینگ به این معنی است که میتوان تجهیزات مورد نیاز خود را روی آن سوار کرد. مسیر و فضای ایجاد شده توسط ترانکینگ موجب برقراری نظم کابل ها می شود و همچنین کابل ها را در برابر صدمات فیزیکی و نویزهای احتمالی محافظت می کند.

تفاوت داکت ها و ترانک ها

مهم تراین تفاوت ترانکینک و داکت ماژولار بودن ترانکینگ است.  ماژولار بودن ترانکینگ به این معنی است که میتوان تجهیزات مورد نیاز خود را روی آن سوار کرد تا امکان اتصالات بیشتر فراهم شود این قطعات شامل مسدود کننده ترانکینگ، پریز و کلید و کیستون شبکه و موارد دیگر است.

مسیر و فضای ایجاد شده توسط ترانکینگ موجب برقراری نظم کابل ها می شود و همچنین کابل ها را در برابر صدمات فیزیکی و نویزهای احتمالی محافظت می کند. این محافظت بدون وجود مسدود کننده به مخاطره خواهد افتاد چراکه هر لحظه امکان حضور جانوران و مواد شیمیایی یا مایع به درون ترانکینگ وجود دارد.

مسدود کننده ترانکینگ

جنس:

جنس داکت و ترانک با توجه به شرکت تولید کننده کاملا متفاوت است. همچنین ترانک ها اغلب در انواع نسوز و ضد آب ساخته می شوند. همچنین داکت ها ظاهر شیک و زیباتری به نسبت ترانک دارند. در برخی ترانک ها از موارد Super PVC جهات افزایش مقاومت استفاده می شود.

قیمت:

از نظر قیمت ترانک قیمت بیشتری دارد. با توجه به جنس و ظاهر بهتر ترانک نسبت به داکت در نصب و راه اندازی زیرساخت های سازمان یافته از نظر قیمتی بین داکت و ترانک کاملا تفاوت است. قیمت ترانک در مقابل با داکت یچیزی معادل: هر شاخه ترانک حدودا چهار برابر یک یک شاخه داکت است. همچنین هزینه نصب ترانک بالاتر از داکت خواهد بود.

ترانکینگ ها معمولا همراه با قطعاتی همچون مسدود کننده ترانکینگ به فروش میرسند، این متعلقات روی قیمت نهایی ترانکینگ بی تاثیر نیست.

پیاده سازی سریع تر و راحت تر:

با وجود تفاوت های میان داکت و ترانک و همینطور برتری های زیادی که ترانکینگ نسبت به داکت دارد، در بسیاری از محیط ها اللخصوص ساختمان های مسکونی استفاده از داکت به صرفه تر و مناسب تر است.

کاربرد:

استفاده از پریز های شبکه، تلفن و برق در داخل ترانک یک مزیت محسوب می شود که در ترانک ها این خاصیت وجود دارد که به یکپارچه سازی و نظم بخشی به زیرساخت ها کمک شایانی می کند. و با توجه به کوچک بودن سایز داکت ها این قابلیت در داکت وجود ندارد. داکت ها تنها برای عبور کابل و سیم کارایی دارند. کاربرد های داکت بیشتر در زمینه محافظت و زیباسازی محیط و انتقال کابل ها و مسیر انتقال کابل ختم می شود. در واقع در داکت ها تعداد کمی از کابل ها در معرض استفاده قرار می گیرند. اما در ترانک تعداد کابل ها میتواند خیلی بیشتر باشد.

مقاومت:

مقاومت بسیار بالای ترانک در مقابل داکت قابل قیاس نیست. داکت ها در برابر ضربه بسیار ضعیف عمل می کنند و نسبت به ترانک شکننده هستند. اما در مقابل، ترانک را میتوان یک محفظه در بسته دارای بدنه ای از جنس PVC قوی دانست که در برابر صدمات و آسیب ها بسیار محکم و قوی می باشند.

متعلقات و اتصالات:

اگر بخواهیم بر اساس متعلقات و اتصالات به تفاوت داکت و ترانک بپردازیم میتوان اظهار داشت به قطع یقین ترانک بسیار بهتر است. لذا همان طور که بیان شد، متعلقاتی مانند زاویه تخت زاویه داخلی، زاویه خارجی، سه راهی، قطعه اتصال و بست انتهای ترانک که به نصب و راه اندازی سریع تر و زیباتر شدن کار کمک می کند. حال آنکه در داکت بهترین راه برای نظم و تمیزی کار فقط با استفاده از اره فارسی ممکن پذیر است.

چرا باید از مسدود کننده ترانکینگ استفاده کنیم؟

یکی از این متعلقات ترانکینگ،  مسدود کننده ترانکینگ است. استفاده از مسدود کننده برای هر ترانک لازم است و عدم نصب ته بند بر روی ترانک سبب به وجود آمدن ظاهری نازیبا در ابتدا و انتهای ترانک خواهد شد.

بعلاوه استاندارد های ایمنی کار نیز رعایت نخواهد شد و در صورت بیرون زدگی هر گونه سیم لخت در ابتدا و انتهای ترانک یا ریختن مایعات به داخل از طریق این دو مجرا، عواقب جبران ناپذیری از جمله  برق گرفتگی یا اتصالی و آتش سوزی را به همراه خواهد داشت.

مسدود کننده ترانکینگ

ترانکینگ وسیله ای است که علاوه بر جلوگیری از شلوغی کابل کشی های پی در پی بر روی دیوار، در طول مسیر می توان به تعداد دلخواه خروجی های متعددی همچون برق، تلفن، شبکه و انواع دیگر مکانیزم ها را بر روی آن ایجاد نمود. از ته بند یا همان مسدود کننده ترانک میتوان در اولین نقطه و آخرین نقطه مسیر ترانک استفاده نمود. به کارگیری از مسدود کننده در ترانکینگ ضمن ایجاد زیبایی در نمای ظاهری، باعث جلوگیری از خطرات مختلفی نیز می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *