کابل شبکه

کابل شبکه  ازاصلی ترین رسانه انتقال اطلاعات در شبکه‌های محلی بشمار میرود.کابل‌های شبکه با توجه به نوع هم‌بندی، پادمان و سایز شبکه انواع گوناگونی مانند کابل هم محور، کابل فیبر نوری، کابل زوج به هم تابیده را شامل می‌ شود وبه همین خاطر دستگاه‌ها قادرند در موافصل کوتاه و چند متری یا در فاصله‌های دور به یکدیگر وصل شوند.3 نوع کابل شبکه با نام‌های زوج به هم تابیده، کواکسیال و فیبر نوری شناخته شده اند که براساس شرایط متفاوت مانند توپولوژی شبکه، اندازه شبکه و … در معرض انتخاب قرار میگیرند.

کابل شبکه Cat6 Utp Cca بلدن

کابل های بهم تابیده

اقتصادی‌ترین و پرکاربردترین نوع کابل شبکه، کابل زوج به هم تابیده یا زوج تابیده شده است.کابل زوج سیم به هم تنیده شده دارای دو رشته سیم مسی عایق‌دار است که به دور یکدیگر بافته شده‌اند که این کار موجب شده تا نویزها هنگام انتقال داده حذف شوند و مانع از تداخل الکترونیکی سیم‌ها با یکدیگر بشود.کابل زوج تابیده‌شده در دو نوع کلی شیلددار (STP) و بدون شیلد (UTP) قرار میگیرد.

این نوع کابل از هزینه کمتری نسبت به سایر کابل ها برخوردار است، همچنین نصب این نوع کابل ها به مراتب راحت تر است.کابل های بهم تابیده همانند به کابل تلفن هستند و از چند رشته سیم تشکیل شده‌اند. کابل های تلفن از دو یا چهار سیم تشکیل شده اند در صورتی که کابل های زوج بهم تابیده شبکه از 8 رشته سیم که به صورت 2 تایی به هم پیچیده شده اند تشکیل شده است به همین خاطر است که آنها را کابل های زوج بهم تابیده می نامند.

انواع کابل شبکه (ازنظر نوع، دسته، روکش)

کابل شبکه در انواع ودسته بندی های مختلفی قرار می گیرد. این تنوع در دسته بندی، نوع روکش بیرونی، روکش های فویل درونی و موارد دیگر را شامل می شود.به صورت استاندارد کابل‌های شبکه در طبقه بندی های CAT1 تا CAT8 قرار می گیرند.هر چه دسته‌بندی کابل‌های شبکه بالاتر رود، تکنولوژی ساخت آن‌ها و درنهایت سرعت انتقال اطلاعات، پهنای باند و نویزپذیری آن‌ها نیز بهبود پیدا خواهد کرد. دسته بندی های دیگر کابل شبکه مربوط به مدل‌های بدون شیلد UTP، فویل آلومینیومی FTP وفویل و شیلد دارSFTP می شود.و همچنین کابل شبکه دارای دو نوع روکش از جنس PVC و LSZH است.

کابل شبکه CAT6 UTP CCA بلدن فاقد شیلد محافظ است و  از این رو مناسب مکان های آسیب زا نیست.

تفاوت دسته بندی های کابل شبکه

تفاوت عمده‌ و اصلی که در دسته‌بندی‌های مختلف کابل LAN ها مشاهده می شود، مربوط به پهنای باند، سرعت انتقال اطلاعات و جنس کابل از لحاظ شیلد و یا روکش آن ها است.

مغزی کابل شبکه

قسمت اصلی یک کابل شبکه را مغزی آن تشکیل می‌دهد. مغزی رسانایی است که اطلاعات را داخل شبکه انتقال می‌دهد.مغزی کابل در پشت روکش قرار می گیرد و از چشم ها پنهان است.کابل شبکه بر اساس نوع رسانای استفاده شده در مغزی سیم‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود.کابل‌ شبکه تمام مسی:به این معنا که جنس تمام سیم‌ها از مس است.کابل شبکه CCA: به این معنا که آلومینیوم با روکش مس است.کابل شبکه CCS به معنی فولاد با روکش مس است.

کابل شبکه CAT6 UTP CCA بلدن طول 305 متر

کابل شبکه Cat6 UTP CCA بلدن ساخت شرکت آمریکایی بلدن است. این شرکت در سال 1902 در ایالت میسوری تأسیس شده است و در زمینه تجهیزات شبکه به ویژه انواع کابل ها فعالیت می کند.جنس مغزی استفاده شده در این نوع کابل، آلومینیوم با روکش مس می باشد.از کابل شبکه Cat6 UTP CCA بلدن با روکش PVC آلومینیومی نمی توان برای اتصال دستگاه های PoE استفاده نمود.

کابل بلدن دارای استاندارد Cat6 است.کابل CAT6 دربردارنده 4 جفت سیم مسی بوده و ازتمامی این جفت سیم ها بمنظور ارائه بهترین عملکرد خود استفاده می نماید. هر کابل CAT6 این امکان را دارد تا ارتباط هایی تا فاصله 50 متر (164 فوت) و تا سرعت 10 گیگابیت اترنت فراهم کند.همچنین کابل های CAT6 بلدن داده های گیگابیت اترنت را به میزان یک گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *