Cat6 Vs Cat6A

کابل رده 6a یا کابل شبکه Cat6a آخرین  کابل اترنت گیگابیتی است. a مخفف “augmented ” به معنای بهبود یافته است و اشاره با این دارد که  در مقایسه با کابل قبلی خود یا همان کابل شبکه رده 6 یا Cat6  بهبود یافته است. همیشه این سوال مطرح بوده که کابل شبکه Cat6 نسبت به Cat6a چه تفاوت هایی دارد؟ در این مقاله سعی داریم به مقایسه کابل شبکه CAT6 و CAT6A  بپردازیم:

 

مقایسه کابل شبکه Cat6 و Cat6A

مقایسه کابل شبکه CAT6 و CAT6A از لحاظ تفاوت ظاهری

کابل‌ Cat6a بسیار ضخیم‌تر و حجیم‌تر از کابل‌های Cat6 هستند. هر دو نوع کابل از یک کانکتور – RJ45 – استفاده می‌کنند. بنابراین از لحاظ ظاهری بین این دووجه تمایزی وجود ندارد. تنها راه  تشخیص کابل‌های Cat6 و Cat6a شناسه‌هایی است  که روی روکش کابل چاپ شده‌است.

 

ویژگی

کابل CAT6A کابل CAT6

سرعت

10 گیگابیت بر ثانیه در 100 متر

10 گیگابیت بر ثانیه در 55 متر

ضریب تداخل

کمتر

بیشتر

ساخت

سیم‌های ضخیم‌تر

سیم‌های نازک‌تر

کاربرد مراکز داده، سرورها، شبکه‌های گیمینگ

شبکه‌های خانگی و اداری

مقایسه کابل شبکه CAT6 و CAT6A از لحاظ سرعت انتقال

مقایسه کابل شبکه CAT6 و CAT6A  از لحاظ سرعت انتقال به این صورت است که، سرعت انتقال داده در کابل  CAT6 یک گیگابیت بر ثانیه است ولی می تواند از نرخ داده بالاتر  و تا 10 گیگابیت در ثانیه نیز پشتیبانی کند. این نرخ داده  10 گیگابیت در ثانیه برای فواصل کوتاه 37-55 متری است. CAT6A از نرخ داده 10 گیگابیت در ثانیه تا 100 متر و پهنای باند حداکثر 500 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. Cat6a پهنای باند انتقال داده را از 250 به 500 مگاهرتزرساند یعنی چیزی حدود دو برابر.

کابل شبکه CAT6A با کابل شبکه CAT6 وکابل شبکه CAT5E سازگار است، با این حال، سرعت محدود  است و با توجه به کابل یا کانکتوری که در پایین‌ترین رده نصب شده است،  تعیین می‌شود. CAT6A به سرعت  درحال تبدیل شدن به مقرون به صرفه ترین راه حل کابلی است.

خرید کابل شبکه Cat6A

خرید کابل شبکه CAT6A

 

مقایسه کابل شبکه CAT6 و CAT6A از لحاظ کاربرد

اولین فاکتوری که در خرید کابل شبکه نوع Cat6A یا Cat6A باید در نظر بگیرید، کاربرد آن است. در عمل، تفاوت بین Cat6 و Cat6A نسبتاً زیاد  است. اغلب هزینه و مزایای خاص هر کابل تعیین می‌کند که چه کابلی در کجا استفاده شود.

در طی 5 تا 8 سال گذشته، با جایگزین شدن شبکه‌های گیگابیتی، شبکه‌های جدید شروع به جایگزینی کابل‌ و کانکتورهای رده 6 (CAT6)  کرده اند تا بتواند نیاز خود را به برای انتقال داده پرسرعت  و نرخ داده بیشتر تامین کنند. بسیاری از مراکز داده، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها از کابل CAT6A  یا رده‌های بالاتر استفاده می‌کنند.

درمحیط‌های مسکونی کابل شبکه CAT6  درحال جایگزین شدن به جای  CAT5E  است.

Cat6A انتخاب خوبی برای کاربردهایی است که انتقال صدا یا داده مطرح نیست. مثلا دوربین مدار بسته، کنترل دسترسی و کاربردهای  Poe همگی به پهنای باند Cat6A نیاز دارند. در هر مورد، دوبرابر کردن فاصله عملیاتی برای ایجاد شبکه‌های قابل اعتماد بسیار مهم است  و تمامی این موارد با کابل شبکه Cat6A تامین می‌شود.

به طور کلی میتوان گفت: اگر به محافظت بیشتر، مسافت عملیاتی طولانی‌تر یا نیاز به اجرای PoE  دارید، Cat6A انتخاب بهتری است. اگر فضای محدود یا تراکم کابل کمتری دارید، Cat6 انتخاب بهتری است.

 

مقایسه کابل شبکه

مقایسه کابل شبکه CAT6 و CAT6A از لحاظ دارا بودن محافظ و بدون محافظ

یکی دیگر از تفاوت‌های مشابه، هرچند نسبتا جزئی، بین Cat6 و Cat6a به عایق بودن باز می گردد. برخی از کابل‌ها دارای عایق اضافی به شکل یک یا چند ژاکت نازک برای احاطه جفت سیم پیچ خورده داخلی خود هستند. در صورت وجود این لایه عایق اضافی، کابل به عنوان کابل جفت پیچ خورده محافظ (STP) شناخته می‌شود. هنگامی که کابل فاقد این لایه محافظ باشد، کابل به عنوان یک کابل جفت تابیده بدون محافظ (UTP) شناخته می‌شود.

در حالی  که کابل‌های محافظ Cat6 موجود هستند، استفاده از نسخه‌های بدون محافظ  رایج تر است. در مقابل، تقریباً تمام کابل‌های Cat6a دارای محافظ هستند.محافظ اضافی باعث افزایش قابلیت اطمینان شده و از تداخل الکترومغناطیسی  (EMI) جلوگیری می‌کند. کاربردهای خانگی یا دفتر معمولی  یا کسب و کار کوچک به ندرت به کابل اترنت محافظ نیاز دارد. استفاده از کابل شبکه دارای محافظ برای محیط‌های صنعتی  مناسب است. نرخ پیچش CAT6A نیزاز CAT6 بیشتر است. این عامل باعث محکم تر شدن جفت سیم‌ها شده و  با ایجاد عایق اضافی به کاهش تداخل کمک می‌کند.

مقایسه Cat6 و Cat6A از لحاظ قیمت

کابل Cat6 و Cat6a گران‌تر از کابل‌های Cat5e هستند و قیمت آن عمدتاً به طول بستگی دارد. تفاوت قیمت بین کابل  Cat6 و Cat6a نسبتا کم است.

خرید برندهای مختلف کابل شبکه Cat6

خرید کابل شبکه CAT6

آیا ارزش دارد کابل شبکه تان را ارتقا دهید ؟

تا اینجای کار که به مقایسه کابل شبکه CAT6 و CAT6A پرداختیم، حال سوال پیش می آید که آیا لازم است کابل شبکه را ارتقا دهیم؟

با کابل‌های Cat5e  می‌توان یک شبکه خانگی  یا اداری کوچک را راه اندازی کرد. شاید سالها نیاز شبکه‌تان تغییر نکند. در اینجا لزومی به ارتقای کابل دیده نمی‌شود. این شرایط برای تمام شبکه‌ها برقرار نیست.

بسیاری از  شبکه‌ها در حال گسترش هستند و مجاورت کابل‌ها در کنار هم باعث ایجاد تداخل می‌شود ، Cat6a  در بحث تداخل بیگانه از Cat6 بهتر عمل می‌کند – به ویژه تداخل کابل‌های مجاور- بنابراین اگر شبکه شما در حال گسترش است و نیاز شبکه شما قابل پیش بینی است. ارتقای کابل ایده بدی نیست.

همچنین ارتقاء تجهیزات شبکه مانند روترها و مودم‌های کابلی برای سازگاری با کابل  Cat6 یا Cat6a مهم است. اگر تجهیزاتی که برای شبکه تان فراهم می‌کنید پرسرعت باشد ولی همچنان کابل شبکه شما نتواند این سرعت را فراهم کند،  سازگاری سرعت در شبکه اتفاق نخواهد افتاد.

 

خرید کابل شبکه cat6 و cat6a از کارن شبکه

امیدوارم مقاله مقایسه کابل شبکه CAT6 و CAT6A برای شما مفید باشد.به طور خلاصه اگر به محافظت بیشتر، مسافت عملیاتی طولانی‌تر یا نیاز به اجرای PoE  دارید، Cat6A انتخاب بهتری است. اگر فضای محدود یا تراکم کابل کمتری دارید، Cat6 انتخاب بهتری است.

 فروشگاه اینترنتی کارن شبکه با سال ها سابقه درخشان در زمینه ی فروش تجهیزات شبکه انواع کابل شبکه را در سایت به صورت آنلاین به فروش می رساند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *