شبکه های محلی LAN معمولا در یک محدوده خاص مانند یک اتاق اداره دستگاه های کامپیوتری را به یکدیگر و به شبکه وصل می شوند. کابل شبکه اترنت هم بیشتر در شبکه محلی LAN استفاده میشود.

کابل شبکه اترنت چیست

اولین بار برای وصل کردن یک چاپگر به سیسنم کامپیوتری از کابل کشی به صورت فیزیکی استفاده شد و بعدها به عنوان یک روش برای ارتباط بین دستگاه های مختلف در یک ساختمان و یک محدوده خاص از کابل شبکه اترنت استفاده شد اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و سیگنال های مخابراتی می توان این ارتباطات را تا فاصله دورتری هم برقرار کرد.

انواع کابل شبکه اترنت

کابل های شبکه انواع مختلفی دارند که در ان مقاله نام برده و معرفی خواهیم کرد.

  •  کابل شبکه cat1
  • کابل شبکه cat2
  • کابل شبکه cat3
  • کابل شبکه cat4
  • کابل شبکه cat5
  • کابل شبکه cat5e
  • کابل شبکه cat6
  • کابل شبکه cat6a
  • کابل شبکه cat7
  • کابل شبکه  cat8

کابل شبکه اترنت cat1

از کابل های شبکه اترنت cat1 برای انتقال صدا و برای کابل کشی تلفن ها و مودم ها استفاده می شده است اما چون از ترافیک شبکه پشتیبانی نمی کند دیگه از این کابل ها استفاده نمی شود.

کابل شبکه cat2

از کابل های شبکه اترنت cat2 در سیم کشی تلفن های قدیمی استفاده می شده است و الان در سیستم های شبکه token Ring استفاده می شود و از دو جفت سیم به هم تابیده شده تشکیل شده است.سرعت این کابل ها 4Mbps است

کابل شبکه cat3

کابل های cat3 از 4 جفت سیم بهم تابانده شده تشکیل می شوند و در سیم کشی سیستم های قدیمی تلفن استفاده می شده است و سرعت این کابل ها برابر است با 10Mbps است.از این کابل ها معمولا برای مسافت های طولانی و تا چند صد متر استفاده می شود و پهنای باند تا اندازه 16 مگاهرتز را داراست.

کابل شبکه cat4

در کابل های cat4 از 4جفت سیم بهم تابانده شده استفاده می شود و تا سرعت 10Mbps را پشتیبانی می کند.

کابل شبکه cat5

از کابل های cat5 برای منتقل کردن سیگنال های تلفن و ویدئویی استفاده می شود و عملکردی تا 100 مگاهرتز را دارا هستند.کابل های cat5 معمولا فاقد شیلد هستند و روکش این کابل ها از جنس PVC است.یکی از بهترین نوع کابل ها کابل cat5 کابل شبکه بلدن است.

کابل شبکه اترنت cat5e

کابل های شبکه اترنت cat5e نوع اصلاح یافته و پیشرفته مدل cat5 است که نواقص و کمبود های مدل قبل در آن برطرف شده است.

کابل شبکه cat6

کابل های شبکه اترنت cat6 مشکلاتی که کابل های نسل قبل خود داشتند را اصلاح کرده و مقدار اختلال در سیگنال های خود را کاهش داده است روکش این کابل ها از نوع PVC  ،LSZH و LSOZ می باشد.

کابل شبکه cat6a

کابل های cat6a هم مدل ارتقا یافته نوع قبل خود است و تمام مشکلات نمونه قبلی خود را اصلاح کرده است.تست فلوک دارند و قیمن مناسبی هم دارند.

کابل شبکه اترنت

کابل شبکه cat7

این کابل های cat7 پهنای باند تا 250 مگا هرتز را پشتیبانی می کند و تا سرعت ۱۰Gbpsنیز دارند.

کابل شبکه  cat8

کابل های شبکه اترنت cat8 دادای استاندارد های بالای بین المللی هستند. در این نوع از کابل ها به دور هر جفت از سیم ها یک فویل کشیده است و به دور تمام سیم ها هم یک سیلد کلی وجود دارد و تا سرعت 40G را پشتیبانی می کند.

کاهش اختلالات الکترومغناطیسی کابل

چون سیم کابل های اترنت در کنار یکدیگر قرار می گیرند احتمال اختلالات الکترومغناطیسی هم در آن ها افزایش پیدا می کند و برای کاهش دادن این اختلالات باید سیم ها را به یکدیگر تاباند به دور سیم های کابل اترنت فویل قرار داد و انها را ایزوله کرد و روی آنها را با روکش پوشاند.در کابل های cat5e به اندازه هر یک سانتی متر از طول سیم 1/5 تا 2بار سیم ها به یکدیگر تابانده می شوند و در کابل های cat6 2 بیشتر از دو دور سیم ها به یکدیگر تابیده می شوند.

یکی دیگر از روش های کاهش اختلالات الکترومغناطیسی  یه روکش مناسب دور سیم های زوج کشیده شود.به کابل هایی که بین زوج های بهم تابیده شده روکش قرار می گیرد STP و به کابل های بدون روکش حفاظ UTP می گویند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *