کاربرد ترانکینگ

اگر از کسانی که ترانکینگ خریداری می‌کنند بپرسید چرا ترانکینگ می‌خرید اکثرا پاسخ می‌دهند می‌خواند کابل‌هایشان را سازماندهی کنند. ترانکینگ محفظه ای است که کابل‌ها در خود نگه می‌دارد که دلیل منطقی‌ای هم هست. رها کردن کابل‌ها روی زمین یا نصب کابل‌ها روی دیوار اصلا به نفع زیبایی یا سلامت کابل‌ها نیست.

محافظت از کابل‌ها یکی از مهم‌ترین کاربرد ترانکینگ است. هر چه قدر از کابل‌ها مراقبت کنیم از داده‌های خود محافظت کرده‌ایم. ترانکینگ‌های دارای پارتیشن از ایجاد تداخل بین کابلی جلوگیری می‌کنند علاوه بر قرار گرفتن کابل‌ها در محفظه امکان قرار گرفتن کابل‌ها در شرایط آسیب زا را کم می‌کند و امکان آسیب‌های فیزیکی و پوسیدگی یا ساییدگی کابل‌ها را به حداقل می‌رساند و از این رو باعث دوام بیشتر کابل‌ها و افزایش طول عمر آنها می‌شود.

ترانکینگ‌ها انواع مختلفی دارند که برای شرایط مختلف می‌توان از آنها استفاده کرد داکت یک کانال پلاستیکی درب‌دار است که برای محافظت و انتقال کابل‌ها از ان استفاده می‌شود. از آنجایی که داکت‌ها معمولا ضدآب نیستند استفاده از داکت تنها در محل‌های مسقف صورت می‌گیرد ولی ترانکینگ در انواع مختلف ساخته می‌شود و می‌بتوان در سناریوهای مختلف از آن استفاده کرد از این رو می‌توان گفت کاربرد ترانکینگ در سناریوهای مختلف و متنوع  بیشتر است.

زیبایی یکی از دلایل خرید ترانکینگ است این محصول در رنگ‌های مختلف عرضه می‌شود و حتی قابلیت رنگ‌آمیزی دارد

توع اندازه در ترانکینگ به اندازه‌ای هست که نیاز تمام شبکه ها را برآورده کند برای زیرزمین یا بیرون از ساختمان، برای شبکه‌هایی با کاربران کم یا زیاد، شرایط بدون نویز یا نویز زیاد ترانکینگ مناسب طراحی شده است و برندها هر زور برای بهتر شدن محصولات خود تلاش می‌کنند همه این موارد باعث شده که ترانکینگ به ابزاری کاملا کاربردی در شبکه تبدیل شود.

این در حالی است که داکت کانال‌های پلاستیکی معمولی است که غالبا فقط برای قرار دادن کابل استفاده می‌شوند

کاربرد ترانکینگ

 متعلقات ترانکینگ

وقتی صحبت از ترانکینگ می‌شود، منظور تنها یک محفظه یا کانال برای کابل‌کشی نیست. ترانکینگ مجموعه از اجزای مختلف با کارکردهای متفاوت است. به عبارتی هر ترانکینگ دارای اجزا و متعلقاتی است که به نصب بهتر کابل‌ها در محیط‌های مختلف و زیبایی آن کمک می‌کند. از جمله متعلقات ترانکینگ می‌توان به  زوایای داخلی، خارجی و تخت، مسدودکننده  و … اشاره کرد. وجود این متعلقات ترانکینگ باعث انعطاف‌پذیری در نصب شده و زیبایی محیط را حفظ می‌کند. بسیاری از کاربرد ترانکینگ‌ها نیز به وسیله همین متعلقات فراهم می‌شود.

هر کدام از متعلقات ترانکینگ کاربرد خاص خود را دارند، به طور مثال پارتیشن یکی از اجزای ترانکینگ است که مسیر عبور سیم‌های برق، کابل‌های شبکه و سایر سیستم‌ها را از هم جدا می‌کند. استفاده از پارتیشن باعث می‌شود که سیم‌ها و کابل‌ها (به خصوص سیم‌های برق) تداخل الکترومغناطیسی و نویز ایجاد نکنند و بر روی هم تأثیر منفی نداشته باشند.

متعلقات ترانکینگ باید به صورت جداگانه خریداری شوند و هر کاربر بسته به نوع ساختمان، سایز شبکه و … باید متعلقات مورد نیاز خود را خریداری کند.
درزگیر
جهت اتصال دو ترانک بکار می‌رود و هنگام قرارگیری دو ترانک در امتداد هم، برای پوشاندن محل قرارگیری و همچنین اتصال آن بکار می‌رود. درزگیر شامل سه قطعه است که قطعه اصلی روی ترانک و دو قطعه دیگر در لبه‌های ترانک قرار گرفته و ترانک را زیباتر می‌کند.

کادر ماژول
کادر یا جعبه ماژول، محفظه‌ای است که به بدنه ترانک متصل می‌شوند تا کلید و پریزها داخل آن قرار بگیرند. کادر ماژول‌ها در انواع 2، 4، 6 و 8 ماژولی تولید می‌شوند. فضای مورد نیاز برای نصب پریزهای برق، شبکه و تلفن باریک (تک ماژول)، سایز استاندارد 22.5*45 و برای پریزهای پهن سایز استاندارد 45*45 است.

درب ترانکینگ
برای راحتی اعمال هرگونه تغییر یا انجام فعالیت‌های مربوط به تعمیر و نگهداری شبکه، روی هر شاخه ترانک یک درب تعبیه می‌شود. این درب‌ها در دو نوع نرم و سخت و از همان جنس ترانک تولید می‌شوند. درب‌های نرم، انعطاف‌پذیری بالایی دارند، به‌راحتی از بدنه ترانک جدا می‌شوند و در گوشه‌ها و زوایا نیز زیباتر هستند. برای حفظ ایمنی و یکدست بودن ظاهر کار، از قطعه “مسدود کننده” در ابتدا و انتهای ترانکینگ استفاده می‌شود.

زانوی تخت
یکی دیگر از اجزای ترانکینگ که در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد، زاویه تخت ترانکینگ است که جهت اتصال قائم و تغییر مسیر ترانکینگ در یک سطح از آن استفاده می‌شود. این قطعه ممکن است هم در ترانکینگ دیواری و هم در ترانکینگ کف خواب استفاده شود.

زاویه خارجی
در مواقعی که ترانکینگ در نوع دیواری خود مورد استفاده قرار می‌گیرد به گوشه‌ها و قسمت‌های زاویه‌دار دیوار برخورد می‌کنیم و در این حالت برای اتصال دو ترانکینگ در گوشه‌های 90 درجه بیرونی دیوار از زاویه خارجی استفاده می‌شود.

سه‌راهی
یکی دیگر از کاربرد ترانکینگ ایجاد مسیر مختلف برای سیم  و کابل در جهات مختلف است است  و در واقع از مسیر اصلی انشعاباتی ایجاد کنیم که در این شرایط از قطعه سه راهی برای ایجاد انشعابات در مسیر ترانک استفاده می کنیم.

زاویه داخلی
از قطعات اصلی تراک است و زمانی که قصد دارید دو شاخه ترانکینگ جدا از هم را به یکدیگر متصل نمایید تا مسیری یکپارچه ایجاد شود، به زاویه نیاز دارید. برای اتصال دو ترانکینگ در گوشه‌های 90 درجه داخلی دیوار از زاویه داخلی استفاده می‌شود.

زانوی تخت

همان طور که در بالا هم اشاره نمودبم زاویه تخت قطعه‌ای از تجهیزات پسیو شبکه است و برای مکان‌هایی کاربرد دارد که درب و بدنه ترانکینگ در یک نقطه و با هم به نقطه انتهایی می‌رسند. استفاده از این قطعه به زیباتر شدن محل اتصال دو درب و دو بدنه کمک می‌کند. دو قسمت انتهایی داخلی ترانکینگ (که با دیوار زاویه 90 درجه می سازند) اتصال برقرار می‌کند.

پارتیشن

یکی از اصلی‌ترین کاربرد ترانکینگ مرتب و یکپارچه‌سازی سیم‌کشی‌هاست. با نصب پارتیشن که در جنس های مختلفی موجود هستند، در داخل ترانک می‌توانیم مسیرهایی مجزا و ایمن برای عبور سیم‌های برق، کابل‌های شبکه و سایر سیستم‌ها ایجاد کنیم. با استفاده از پارتیشن از تداخل الکترومغناطیسی و ایجاد نویز بین کابل‌ها (به‌خصوص کابل‌های برق) و تأثیر منفی سیستم‌ها به هم جلوگیری می‌کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *