بررسی کابل شبکه!

با وجود پیشرفت تکنولوژی‌های وایرلس، هنوز هم بسیاری از شبکه‌های کامپیوتری به کابل‌ها و محیط‌ های فیزیکی جهت انتقال داده‌ها بین دستگاه‌های مختلف وابسته می باشند. بمنظور ایجاد برقراری ارتباط در شبکه‌های کابلی و یا هر شبکه دیگر نیاز به کابل شبکه داریم. کابل شبکه ارتباط میان دو یا چند کامپیوتر، سرور، روتر و … را فراهم می‌آورد. در واقع کابل شبکه، رایانه های گوناگون را با استفاده از ارتباط سیمی به شبکه محلی اتصال می دهد. به این صورت، اشتراک گذاری فایل و دسترسی به اینترنت از طریق کابل شبکه امکان پذیر خواهد. بطور کلی کابل شبکه رابط میان دستگاه ها در شبکه محسوب می شود که فقط توانایی انتقال صفر و یک (جریان و ولتاژ الکتریکی) را دارد و به اصل موضوع کاری ندارد.

کابل شبکه با انواع مختلف

به طور کلی امروزه کابل شبکه در سه نوع برای انتقال داده تولید می شود:

  • کابل های فیبر نوری
  • کابل های زوج تابیده‌شده یا Twisted Pair
  • کابل های کواکسیال

Default

کابل های فیبر نوری:

در انتقال سیگنال های الکتریکی، می توان بجای بهره گیری از سیم های فلزی، فیبرهای نوری که از رشته هایی شیشه ای تشکلیل شده و پالس های نوری را عبور می دهند را جایگزین کرد. این نمونه کابل ها برخلاف ساخت شیشه ای که دارند، بسیار خم پذیر می باشند. کابل فیبرنوری توانایی انتقال سیگنال ها در فواصل طولانی تر نسبت به کابل کواکسیال و زوج سیم به هم تابیده دارد. کابل فیبر نوری دو نوع استاندارد صنعتی دارد که شامل single mode (استاندارد 100BASEBX) و multimode (استاندارد100 BASESX ) می شود. شبکه های ارتباط از راه دور با فاصله زیاد به دلیل ظرفیت پهنای باند بالاتر، در اکثر مواقع از single mode استفاده می کنند، در حالی که شبکه های محلی به دلیل کاهش هزینه بطور عمده از multimode استفاده می کنند.

Defaultکابل های زوج تابیده‌شده:

کابل های بهم تابیده هزینه کمتری نسبت به سایر کابل ها دارند، همچنین نصب راحتی دارند و ابزارهایی که برای نصب آن ها نیاز است گران نیستند. کابل زوج تابیده‌شده به دو نوع کلی شیلددار (STP) و بدون شیلد (UTP) تقسیم می‌شود. کابل Twisted Pair مجموعه‌ای از 4 زوج سیم تلفن می باشد که به دور هم بافته شده‌اند. این نمونه کابل ها برای تمامی اتصالات اترنت و RJ-45 مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین  سرعت انتقال داده در این کابل در ابتدای این دهه حدود 10 مگابیت بر ثانیه بود (کابل CAT3) و در حال حاضر به کابل زوج تابیده‌شده CAT8 توسعه یافته و حدود 40 گیگابیت بر ثانیه سرعت دارد.

کابل های شبکه بلدنکابل های کواکسیال:

یکی از مهمترین محیط های انتقال در مخابرات، کابل های کواکسیال و یا هم محور است. در حقیقت کابل کواکسیال کابلی است که از یک رشته مرکزی مسی و زره مسی بافته شده روی غلاف پلاستیکی که دربرگیرنده مغزی مسی می باشد ساخته شده‌ است. انواع مختلفی از کابل‌های کواکسیال وجود دارند اما ساختار آن‌ها به یک شکل است. این نوع کابل ها از سال 1936 بمنظور انتقال اخبار و اطلاعات در دنیا مورد استفاده قرار گرفته اند. امروزه بیشترین استفاده از این کابل‌ها جهت اتصال آنتن تلویزیون یا اتصال انواع LNB به گیرنده‌های امواج تلوزیونی می‌باشد، ولیکن در حوزه شبکه‌های کامپیوتری به ندرت کاربرد دارند.

Defaultروکش شبکه و اهمیت آن

یکی از مواردی که در اکثر سازمان ها و کارخانه ها کاربرد دارد، کابل شبکه است که نقش بسیار تاثیر گذاری در ایمنی ساختمان به خصوص در هنگام آتش سوزی دارد. بنا به این موضوع سازمان ها و اداره ها هزینه بسیار زیادی را جهت ایجاد شبکه ها صرف می‌کنند. در این میان کابل شبکه زیر ساختی ترین جز شبکه قرار دارد. بر این اساس انتخاب یک کابل شبکه با طول عمر و کیفیت بالا می‌تواند طی زمان زیاد از هزینه های یک سازمان بکاهد، بنابراین موضوع روکش کابل شبکه از اهمیت بسیار بالای برخوردار است.کابل شبکه دارای سه نوع روکش مهم است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

روکش کابل شبکه PE:

روکش های پلی اتیلن یا PE نسبت به سایر روکش ها مقاومت بیشتری در برابر شرایط محیطی از جمله دما، آب و هوا، کشش، خوردگی و پوسیدگی دارند. از روکش PE به همراه روکش PVC یا LSZH بیشتر در کابل های شبکه Outdoor (مناسب فضاهای باز) بکار برده می شود.

روکش کابل شبکه PVC:

روکش PVC در واقع یک ماده است که به عنوان یک روکش همه منظوره در بسیاری از کابل های شبکه و برق مورد استفاده قرار می گیرد. کابل های PVC دارای استانداردهای CMR ،CM و یا CMP می باشند که بوسیله سازمان NEC یا National Electrical Code معرفی شده اند. استفاده از روکش PVC به دلیل مقاومت ناکافی در برابر شرایط محیطی از قبیل تغییرات شدید دما، نور خورشید و خوردگی و پوسیدگی، در محیط های بیرونی ساختمان چندان مناسب نیست. از معایب PVC این است که در هنگام آتش سوزی ممکن است خطرناک باشد. چراکه در صورت سوختن دود زیادی تولید می‌کند و گاز سمی هیدروژن کلراید را آزاد می‌کند.

روکش کابل شبکه LSZH:

LSZH نوعی روکش ایمن کابل شبکه است که از مواد بدون هالوژن ساخته شده است، به این معنا که در صورت سوختن و داغ شدن و یا هنگام آتش سوزی، گازهای سمی نظیر هیدروژن کلراید را انتشار نمی دهد. از این نوع روکش اکثرآ در مکان هایی که نیاز به ایمنی بالایی دارند استفاه می شود. کابل شبکه با روکش LSZH بر اساس استانداردهای بین المللی آتش نشانی، بمنظور استفاده در محیط هایی از قبیل داخل ساختمان ها و سوله های صنعتی توصیه شده است.

کابل های شبکه بلدندسته بندی کابل شبکه

Cat در واقع مخفف واژه Category به معنی رده یا همان دسته است که به طور کلی نشان دهنده سرعتی است که کابل شبکه می تواند داده را انتقال دهد و هرچه دسته آن‌ها بالاتر رود، توان و سرعت عملیاتی بالا خواهد رفت و تداخل کمتری ایجاد می شود. با توجه به این قضیه شما نیاز دارید تا همزمان با رشد شبکه ها نوع مناسب کابل شبکه خود را انتخاب نمایید. شماره ای که بعد از Cat می آید مشخصه هر کابل است که شامل (Cat3,Cat5,Cat5e,Cat6,Cat6a,Cat7,Cat7a,Cat8) می باشد. این دسته بندی ها روی هر کابل حک شده است.

کابل های شبکه بلدنشیلد کابل شبکه

کابل های شبکه در دو نوع شیلد دار و بدون شیلد تقسیم می شوند. شیلد بمنظور جلوگیری از نویزهای داخلی و خارجی شبکه طراحی شده است که عدم استفاده از آن باعث می شود که کابل شبکه در برابر حذف تداخلات و نویز های ایجاد شده ناتوان باشد. در حقیقت کابل شبکه در حالت کلی به دو دسته ی STP و UTP دسته بندی می شود. UTP مخفف واژه ی Unshielded Twisted Pair  به معنی زوج به هم تابیده ی بدون شیلد و  STPمخفف واژه ی Shielded Twisted Pair  به معنی زوج به هم تابیده ی شیلد دار است.

کابل های شیلد دار کیفیت ارسال داده ها را بسیار بالاتر می برند و وجود آن ها در محیط های پر نویز ضروری است. این نوع کابل بر حسب نوع و محل قرار گرفتن شیلد به دسته های مختلفی تقسیم می شود و معمولاً قیمت بالاتری از کابل های بدون شیلد یا UTP دارد که البته باتوجه به عملکرد و فوایدی که برای کابل دارد بسیار معقولانه است.

آشنایی با کابل شبکه بلدن

بلدن یک برند معتبر و شاخص جهانی است که در سال 1902 در ایالت میسوری آمریکا تأسیس شده است و درحوضه ساخت انواع کابل های شبکه و تجهیزات شبکه و همچنین الکتریکی فعالیت دارد. کمپانی بلدن از اولین ها و جزو بزرگترین شرکت تولید کننده کابل در جهان می باشد. این برند تولید کننده انواع کابل های صنعتی indoor و outdoor است.

کابل های موجود بلدن در ایران به دو دسته Cat5e و Cat6 تقسیم می شود. U/UTP و SF/UTP از دیگر استاندارد هایی است که کابل شبکه بلدن به همراه آن ارائه می دارد. کابل شبکه Cat6 و Cat5e بلدن در 2 نوع CCA و CCC در بازار موجود هستند، CCC به معنای تمام مس بودن مغزی کابل و CCA به منظور آلومینیوم بودن مغزی کابل شبکه می باشد. توصیه ما برای شبکه های بزرگ که انتقال سریع و بدون مشکل اطلاعات در اولویت دارند، خرید کابل شبکه تمام مس است. زیرا این کابل ها کمترین مقدار Packet Lost را دارند.

کابل های شبکه بلدن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *