کابل شبکه یا کابل LAN چیست؟

کابل شبکه، یکی از رایج ترین و متداول ترین انواع کابل های بکار رفته در شبکه های سیمی است که در خانه و سایر مراکز اداری و تجاری استفاده می شود. برای ارسال داده ای از یک کامپیوتر به کامپیوتری دیگر تحت شبکه، داده ی مشخص شده می بایست بعضی از مراحل سخت افزاری را طی کند. به عنوان مثال  دسته بندی شود، کد گذاری شود، مقصدش تعیین شود و در اخر به داده ای قابل انتقال تبدیل شود و از طریق کابل در سر تاسر شبکه انتقال یابد.

در واقع کابل شبکه رابطی میان این دستگاه‌ها و کامپیوترها محسوب می‌شود که فقط اطلاعات را رد و بدل می‌کند و هیچ دخالتی در اصل اطلاعات ندارد. برای ساده‌تر شدن موضوع، اینگونه بیان می کنیم که کابل لن شبکه مانند یک مأمور اداره پست می ماند که فقط اطلاعات را از مبدأ به مقصد انتقال می دهد و محتوای اطلاعات برایش هیچ تفاوتی ندارد.

کابل شبکه می تواند به صورت کابل کواکسیال Coaxial، فیبر نوری و همینطور زوج به هم تابیده وجود داشته باشد. کابل کواکسیال بسیار به ندرت استفاده می شود (به دلیل عدم انعطاف و محدودیت اندازه و …). فیبر نوری نیز از قیمت بالایی برخوردار است و در اکثر موارد در مقاصد نظامی و گسترده استفاده می شود. کابل شبکه زوج به هم تابیده هم برای مصارف خانگی استفاده می شود که در ادامه بطور کامل به آن ها خواهیم پرداخت.

Default

انواع کابل شبکه براساس روکش

روکش کابل همانند یک محافظ از کابل شبکه در برابر تهدیدات خارجی، از جمله سیگنال‌ های مزاحم، ضربات، تداخل الکتریکی و کشش‌ های احتمالی که به کابل وارد می‌شود محافظت می‌کند. این روکش شامل روکش فویل آلومینیمی، شیلد مسی، نخ ابریشمی و پی وی سی می شود.

کاربرد روکش کابل شبکه:

روکش کابل، بیرونی ترین لایه در کابل شبکه است. کاربرد روکش کابل شبکه در عایق بندی سیم های رسانا و محافظت فیزیکی از اجزای درونی کابل در مقابل نیروهای فیزیکی و همچنین تغییرات شیمیایی می باشد. روکش کابل شبکه، کابل را از عواملی نظیر رطوبت، سوختگی، پوسیدگی، خوردگی و ساییدگی محافظت می‌کند و مانع از وارد شدن آسیب به کابل شبکه در صورت کشیده شدن و فشار جلوگیری می‌ شود.

Defaultکابل شبکه در انواع مختلف

به طور کلی در دنیای شبکه سه نوع کابل شبکه داریم: کواکسیال، فیبر نوری و زوج به هم تابیده.

کابل های بهم تابیده

چرا این کابل ها را کابل های بهم تابیده می نامند؟ به این دلیل که در تمامی سیم‌های باریک حامل جریان الکتریکی اثری به نام اثر EMI پدید می‌آید. اثر EMI با ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف سیم حامل جریان موجب تخریب سیگنال عبوری در سیم خواهد شد. به همین خاطر برای از بین بردن این اثر و جلوگیری از تخریب سیگنال به وسیله میدان مغناطیسی، زوج سیم‌ها را دو به دو به هم می‌تابند تا میدان مغناطیسی حاصل از اثر EMI در زاویه های مختلف ایجاد شود و همدیگر را خنثی کنند. به همین ترتیب میدان مغناطیسی حاصل از جریان الکتریکی خود سیم موجب تخریب سیگنال عبوری از آن نخواهد شد. رایج‌ترین کابل‌های شبکه جهت اتصال کامپیوترها به یکدیگر یا دستگاه‌های شبکه به روترها و سوییچ‌ها؛ کابل‌های معروف به زوج به هم تابیده می باشند.

Defaultکابل های کواکسیال

کابل‌های کواکسیال کابل‌هایی هستند که برای آنتن‌های آنالوگ و دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع کابل‌ها:

  • هزینه زیادی جهت خرید و نصب متحمل می شوند
  • نصب آن ها بسیار سخت‌تر از کابل‌های دیگر شبکه است
  • در فاصله‌های طولانی با افت سیگنال روبرو هستند
  • تقریبا دستگاه‌های شبکه ازشان پشتیبانی نمی‌کنند و درگاه مناسب با آن‌ها را ندارند.

البته؛ این کابل‌ها مزایایی مانند پهنای‌باند بالا و مقاومت در برابر نویز دارند.

Default

کابل های فیبر نوری

کابل فیبر نوری کابلی است که از یک یا چند رشته الیاف شیشه‌ای و چندین پوشش عایق محافظ تشکیل شده است. این نوع کابل‌ها به منظور انتقال داده‌ها در فواصل های طولانی و با عملکرد بالا ساخته می شوند و در شبکه‌های بزرگ، دیتاسنترها و زیرساخت‌های مخابراتی کارایی دارند. ازمزایای این نمونه کابل ها میتوان به سرعت انتقال بسیار بالا و توان انتقال اطلاعات تا مسافت بسیار زیاد و همچنین عدم تأثیر پذیری در میدان‌های مغناطیسی و الکتریکی آن اشاره کرد.

Default

کابل شبکه براساس شیلد

کابل شیلد دار به کابل هایی اطلاق می شود که دارای یک لایه محافظ داخلی باشند. هدف اصلی شیلد دار کردن کابل ها، محافظت از سیگنال ها و اطلاعات موجود در برابر مشکلات الکتریکی و مکانیکی کابل می باشد. جهت شیلد دار کردن کابل ها می توان از فلزات متفاوتی نظیر مس، آلومینیوم و سایر فلزات رسانا بکار برد.

در مکان هایی که دقت در ارسال اطلاعات بسیار اهمیت دارد استفاده از کابل های شیل دار توصیه می شود. متداول ترین نوع آن هم کابل های شیلددار شبکه چهار زوجی است که به هم تابیده شده اند. با استفاده از کابل شبکه شیلددار این امکان برای شما ایجاد می شود که داده های خود را از تداخل الکترومغناطیسی و رادیویی محافظت کنید که این امر موجب انتقال سریع تر داده ها و خطای کمتر در حین انتقال می گردد.

Default

کابل شبکه براساس دسته بندی

کابل شبکه بر اساس سرعت، نویز‌پذیری، پهنای باند، جنس روکش و … به چندین دسته تقسیم شده است. اما به طور استاندارد کابل های شبکه در دسته های Cat1 تا Cat8 قرار داده می شوند و هر چه دسته بندی کابل های شبکه بالاتر روند، تکنولوژی ساخت آن‌ها و در نتیجه سرعت انتقال اطلاعات، پهنای باند و نویزپذیری آن ها ارتقا پیدا خواهد کرد.

کابل شبکه Beldenکابل شبکه belden

یکی دیگر از شرکت های مطرح در زمینه تجهیزات شبکه، شرکت آمریکایی belden است. تولید محصولات با کیفیت بالا از وجه تمایز های این شرکت با دیگر برند ها است. شرکت بلدن در سال 1902 توسط Joseph Belden برای ورود به حوزه الکترونیک تشکیل شد. این شرکت با شعار “Sending All The Right Signal” به فالیت خود می پردازد(یعنی تمام سیگنال‌ها را درست می‌فرسیتم). بلدن در سال 2014 نزدیک به 8.100 نفر نیرو جذب خود کرده بود که به احتمال زیاد در حال حاضر بیشتر هم شده است. کابل شبکه بلدن در صورت اصل بودن یکی از بهترین گزینه ها برای خریداران است. کابل شبکه بلدن در انواع بدون شیلد UTP و شیلد دار SFTP و با استانداردهای Cat5e و Cat6 به تولید می رسند و همگی از عملکرد و کیفیتی مثال زدنی در کنار قیمت مناسب برخوردار هستند.

کابل شبکه Belden

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *