کابل شبکه : بر خلاف پیشرفت های جدید در فن آوری بیسیم، اکثر شبکه ها در قرن 21 بر کابل ها به عنوان بستری فیزیکی در جهت دستگاه های انجام انتقال کار کمک می گیرند. استانداردهای زیادی از قبیل کابل شبکه وجود دارد.طراحی هریک از آنها به منظور خاصی می باشد.

کابل کواکس در دهه 1880 اختراع شده و برترین کابل جهت متصل کردن تلویزیون ها به تلویزیون های خانگی می باشد. کابل کواکسیال یا کابل استاندارد اتر نت 10 مگابیت بر ثانیه شناخته شده است.طی دهه 1980 و اوایل دهه 1990 کابل های اترنت 10 مگابیت بر ثانیه  معرفی شد.شبکه ها عمدتا از دو نوع کابل کوواکس thinnet  استاندارد BASE 210  و tficknet (10BASE5) کمک می گیرند.کابل های گفته شده از سیم مسی داخلی با ضخامت های متنوع با عایق و پوشش های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.سفت بودن کابل ها سبب مواجه شدن ادمین های شبکه در نصب و نگهداری thinnet و thicknet  می شود.

زوج کابلی که به هم تایید شده اند.

کابل های تابیده شده به هم طی دهه 1990 با نام استاندارد پیشرو برای اترنت، 10 مگابیت بر ثانیه  در شروع اترنت، BASE-T10 که با نام Cat 3 معرفی می شوند.همچنین با نسخ تکمیل شده برای 100 مگابیت بر ثانیه  یعنی  (BASE-TX1000)، Cat5e، Cat3 و به دنبال آن سرعت های بالاتر تا 10گیگابایت بر ثانیه، (GBASE-TX)10 ادامه پیدا کرد. زوج کابل های تایید شده از 8 سیم به شکل زوجی ساخته شده اند.این گونه تداخل های الکترومغناطیسی  با این روش به کمترین حد می رسد.

دو مدل استاندارد صنعتی برای زوج کابل ها توصیف شده است. زوج کابل های فاقد محافظ (UTP) و زوج کابل هایی که دارای محافظ STP می باشند.

کابل های اترنت مدرن  در جهت کم کردن هزینه از سیم کشی UTP کمک می گیرند. در شرایطی که کابل کشی STP در مدل های دیگری از شبکه نظیر (FDDI) Fiber Distributed Data Interface  استفاده می شود.

twisted pair cable

 کابل های فیبر نوری

با این حال که سیم های فلزی عایق که سبب انتقال سیگنال های الکتریکی می شود، کابل های شبکه فیبر نوری به کمک رشته های شیشه و پالس های نور کار می کنند.کابل های شبکه ذکر شده، با توجه به اینکه از شیشه تهیه شده اند، از انعطاف پذیری برخوردارند.کابل های گفته شده به شکل گسترده و در نصب و راه اندازی اتصالات (Wan) wide Area Connection  در مسافت های زیاد زیرزمینی و کابل های روکار مورد نظر باشد و نیز ساختمان های اداری و مکان هایی که حجم بسیاری از ارتباطات احتیاج باشد، استفاده می شود.دو مدل استاندارد صنعتی در مورد کابل های فیبر نوری توصیف شده است که single mode استاندارد BASEBX100  وmultimode استاندارد (BASESX100). شبکه های ارتباط از راه دور با فاصله زیاد به دلیل گنجایش پهنای باند بالاتر، بیشتر ازSingle mode کمک می گیرند.

کابل های USB

اکثر این کابل ها Universal Serial Bus کامپیوتر را به دستگاهی پیرامون آن ( کیبود یا ماوس)، و نیز سایر دستگاه ها متصل می کنند.لازم به ذکر است آداپتورهای شبکه ویژه ( دانتل نیز نامیده می شوند) هم توانایی متصل شدن کابل اترنت به پورت USB  را به شکل غیر مستقیم دارد.

کابل های موازیParrallel) ) و متوالی (Serial)

به این دلیل که در دهه 1980 و در آغاز دهه 1990 بیشتر کامپیوترهای شخصی از توانایی اترنت بهره مند نیستند، هم چنین هنوزUSBهم اختراع نشده بود. اینترفیس های موازی و متوالی، گهگاه برای شبکه سازی دو کامپیوتر استفاده می شد.

کابل های کراس (کابل شبکه)

کابل کراس دو دستگاه شبکه یک مدل را( برای نمونه دو دستگاه کامپیوتر یا دو سوئیچ شبکه) را به هم متصل می نماید.

بهره گیری از کابل های کراس اترنت که سال های گذشته در شبکه های خانگی قدیمی و به منظور متصل شدن دو سیستم کامپیوتر به یکدیگر مورد استفده قرار می گرفت.کابل های کراس اترنت بیشتر به کابل های معمولی تشابه دارند، فرق عمده آن کد رنگ کابل ها و کانکتورها می باشد.تولید کنندگان به این دلیل نشانه هایی را برای تفکیک بر روی کابل های کراس طراحی می کنند.شایان به ذکر می باشد در حال حاضر استفده از این کابل ها صفر می باشد. کابل شبکه.