سیستم دوربین مداربسته IP تشکیل شده از تعدادی دوربین می باشد که به شبکه اینترنت وصل بوده، دستگاهی برای دریافت عکس های ضبط شده و صفحه نمایشگرتصویر هم از تجهیزات جانبی این سیستم ها می باشند. در حال حاضر مردم دوربین های 720 و 1080p را بر می گزینند.دوربین های ذکر شده در کیفیت های 0.3 رزولوشن VGAتا 29 مگاپیکسل موجود می باشند.

فلسفه دوربین های مداربسته تحت شبکه
دوربین هایی که برای نخستین بار در سال 1996 کمپانی Axis از آنها رونمایی کرد مداربسته IP بود.این دوربین ها توانایی تصویربرداری و فرستادن تصویر به صورت همزمان را نداشتندبلکه طی فاصله های زمانی 17 ثانیه عکس هایی را ثبت و ارسال می کردند.شرکت Axis از وب سرور اختصاصی OSYS به منظور منتقل کردن تصاویر بهره می گرفت.اواخر 1999 این شرکت تصمیم گرفت تا از ورژن های خاص لینوکس برای راه اندازی دوربین هایش بهره ببرد. دوربین های ذکر شده اوایل کاربرد توریستی داشت.
قسمت های سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه
سامانه ای که تصاویر را دریافت کرده، ضبط کرده یا به نمایشگر منتقل می کند سرور مرکزی (NVR)،(سرور)نام دارد. سروری که به منظور دوربین های مداربسته آنالوگ به کار می رود DVR نامیده می شود و نقطه مقابل سرور مرکزی می باشد.
دستگاهی که عهده دار تصویربرداری یا تولید تصاویر دیجیتال است دوربین مداربسته شبکه نام دارد.
دستگاهی که وظیفه آن ثبت تصاویر بوده و درون دستگاه NVR نصب گردیده هارد دیسک نام دارد.مقدار ضبط به میزان گنجایش هارد بستگی دارد.

منبع تغذیه دوربین‌ ها باعث تغییر ولتاژ برق شهر به 12 ولت شده تاشرایط تغذیه دوربین‌ ها آماده گردد.

سوییچ شبکه: به منظور پیاده‌ سازی شبکه‌ ای از دوربین‌ های مداربسته که دست کم دارای دو دوربین یا بیشتراست،از سوییچ شبکه استفاده می شود که از آن اجباری می باشد. سوییچ در حقیقت ایفاکننده ی نقش انشعاب دهنده در این سامانه است.
انتقال اطلاعات میان دوربین‌ ها و شبکه وظیفه کابل شبکه است.
انتقال برق از منبع تغذیه تا دوربین وظیفه ی کابل برق می باشد.زمانی احتیاج به استفاده از کابل برق نداریم که دوربین ها به شکل POE(برق در بستر شبکه) تغذیه گردیده باشند.این گونه کابل شبکه موجود ایفاکننده نقش انتقال دهنده برق نیز هست.
وسایل مورد احتیاج برای متصل نمودن کابل ها به تجهیزات در اتصالات شبکه از قبیل سوکت شبکه و… است.

 

امتیازات دوربین های مداربسته تحت شبکه
1) به اتمام رسیدن عصر آنالوگ
سیستم های دوربین مداربسته آنالوگ و دستگاه های DVR در مقیاس جهانی لحظات پایانی عمرشان را سپری می کنند.دستگاه های گیرنده تصویر NVR و دوربین های مداربسته تحت شبکه از کیفیت بالا و قیمت مطلوبی برخوردارند.شیوه ای که عکس ها در دوربین های IP ثبت می شوند خیلی امن تر و پرکاربردتر می باشد.ضمنا از نظر هزینه نگهداری نسبت به سخت افزارهای قدیمی از هزینه بالاتری برخوردار می باشد.

2)سهولت در راه اندازی
راه اندازی سیستمی که با شبکه اینترنت فعالیت می کند در ابتداشاید سخت تر از سیستم های آنالوگ به نظر بیاید در حالی که این باور کاملا نادرست است. سازندگان دوربین های مداربسته به نوعی آن را تعبیه کرده اند که نصب آن با سهولت انجام پذیرد.
) 3وجود زیرساخت مورداحتیاج

اکثر شرکت های دوربین مدار بسته که در سطح جهانی کار می کنند، به منظور بیشتر شدن سودشان، به دنبال ارتقای سیستم خود و به کارگیری دوربین های تحت شبکه می باشند. تکنولوژی های تازه هم به جهتی حرکت می کنند که باعث ارتقای دوربین های آنالوگ به IP شوند.
4) اقتصادی عمل کردن
گران قیمت بودن دوربین های مداربسته تحت شبکه عقیده نادرست دیگری که شاید راجع به دوربین های مداربسته تحت شبکه موجودباشد. هرچند هزینه دستگاه DVR پایین تراز NVR می باشد، اما دستگاه NVR افزون برتصاویر دوربین مدار بسته، می تواند اطلاعات دیگر شرکت را نیزثبت نماید. درشرایط کلی توانایی دوربین مداربسته تحت شبکه نسبت به آنالوگ زیادتر می باشد.
5) منبع تغذیه انرژی
از توانایی های دوربین های الکتریکی مداربسته تحت شبکه می توان به دریافت انرژی الکتریکی مورد احتیاجشان از کابل شبکه اینترنت اشاره نمود.این توانایی تحت عنوان POE یا Power over Ethernet شناسایی می شود.خصوصیات ذکر شده سبب آسان نصب شدن دوربین های IPمی گردد.
6) کنترل زیادتر
قابلیت اشراف کاربر به تصاویر و فیلم های ضبط شده از هرجای جهان، از دیگر مزایای دوربین های مداربسته تحت شبکه است. این اشراف توسط اپلیکیشن تلفن همراه و یا شبکه اینترنت صورت می پذیرد.
7) بهبود کیفیت تصویر
دوربین هایی که قابلیت ثبت ریز به ریز جزییات با دقت بسیار را دارند دوربین های مداربسته تحت شبکه یا IP هستند که از کیفیت تصویر عالی و زاویه دید گسترده برخورداربوده و در بازار وجود دارند.

فروش دوربین مدار بسته هایک ویژن در ماز کابل.