کابل های شبکه (LAN)

تا حالا کلمه LAN رو زیاد شنیده ایم و یا پورت های آن را بر روی تلویزیون یا کامپیوتر و یا سایر وسایل منزل بسیار مشاهده کرده ایم. اما شاید درکی از معنای آن نداشته باشیم و یا آگاهی نسبت به عملکرد آن نداشته باشیم. کابل شبکه یکی از اجزای مهم شبکه های کامپیوتری محسوب می شود. در واقع کابل شبکه، رابط میان دستگاه ها در شبکه است که فقط می تواند صفر و یک (جریان و ولتاژ الکتریکی) را انتقال دهد و هیچ دخالتی به محتوای اطلاعات ندارد. با استفاده از کابل لن قادر خواهید بود نرخ انتقال داده ها را در شبکه های کامپیوتری بالا ببرید. کابل لن شبکه رده 6 جهت تنظیم یک استاندارد در اترنت گیگابیت کاربرد دارد. کابل شبکه دارای سه نوع مختلف به عبارت:کابل کواکسیال، کابل هم تابیده یا Twisted، Pairکابل های شبکه فیبرنوری.

در گذشته و در آغاز تلاش برای توسعه شبکه‌های کامپیوتری جهت ارتباط میان کامپیوترها از کابل کواکسیال استقبال می شد. از این نوع کابل ها می توانید برای انتقال سیگنال‌های فرکانس رادیویی(RF) مانند تلویزیون و رادیو برای اتصال به تلویزیون و گیرنده دیجیتال خود استفاده کنید.

در حدود سال‌های 1900 زوج سیم به هم تابیده یا Twisted Pair تمامی سیستم ارتباطی تلفن را در انحصار خود در آوردند. مدتی پس از استفاده از کابل کواکسیال جهت برقراری ارتباطات شبکه جذب کابل Twisted Pair شدند. این نوع کابل‌ها از سوکت RJ45 استفاده می‌کنند.

کابل های فیبر نوری شبکه با وجود آن که از شیشه ساخته شده اند، بسیار انعطاف پذیر هستند. این نوع کابل‌ها جهت انتقال داده‌ها در مسافت‌های طولانی و با عملکرد بالا ساخته شده‌اند و در شبکه‌های بزرگ، دیتاسنترها و زیرساخت‌های مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرند.

دسته بندی ها:

کابل شبکه بر اساس پهنای باند، نویز پذیری، سرعت و سایر خصوصیات خاص به چند دسته تقسیم می شوند. دسته در زبان انگلیسی CAT مخفف کلمه CATEGORY است. این دسته بندی ها از دسته بندی 1تا دسته بندی 8.2 وجود دارند و هر چه دسته های کابل بالاتر رود به پهنای باند و سرعت انتقال اطلاعات آنها افزدوه شده و از نویز پذیری آنها کاسته می شود. اولین دسته از سیم های به هم تابیده متعلق به سیم های تلفن است که در رده ی cat1 قرار می گیرد. سیم های تلفن تنها برای ارسال سیگنال صوتی مکالمه استفاده می شود و دیتا را رد نمی کند. ولی از دسته ی 2 به بعد دیتا هم رد می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *