منظور از داکت برق محفظه ای است که برای محافظت از سیم های برق در ساختمان سازی استفاده میکنند. این داکت ها عمدتا کوچک هستند و توانایی نگهداری کابل برق را ندارند.

در بسیاری از موارد  دیده شده بعد از اتمام کارهای ساختمانی تخریب دیوار و کار گذاشتن کابل جدید یا تغییر دادن شبکه سیم کشی ساختمان غیر ممکن یا مقرون به صرفه نباشد، در این نوع کاربردها معمولا پیشنهاد میشود از داکت برق استفاده کنید. شاید مهم ترین هدف استفاده از داکت همین مورد باشد.

داکت های برق در مراکز خرید، سینما، سالن‌ها، مدارس، مراکز کنگره، مناطق با الزامات ایمنی خاص (مانند مناطق زیرزمینی، ایستگاه‌های مترو، صندوق‌های بانک)، کارخانه‌های صنعتی (پتروشیمی،  نیروگاه‌ها) و به طور کلی در در هر جایی که تابلوهای برق وجودداشته، هستند.

هدف استفاده از داکت برق ایجاد یک مسیر روشن و محافظت شده برای کابل و سیم برق است. داکتها باعث ایجاد حفافظت مکانیکی و محافظت در برابر  رطوبت یا مواد شیمیایی میشود و حتی در برخی موارد سیم های برق را از جویدگی و آسیب حیوانات نیز حفظ میکند.

هنگام انتخاب داکت، این پارامترها باید در نظر گرفته شوند:

  • مسیری که قرار است داکت نصب شود باید اندازه گیری شود.
  • وزن کل کابل  و سیم باید اندازه گیری شود.
  • عرض حاملی که می تواند بار کابل مشخص شده را حمل کند و ارتفاع جانبی و فاصله بین تکیه گاه ها باید اندازه گیری شود.
  • مقاومت در برابر خوردگی های احتمالی که ممکن است در محل وجود داشته باشد، درنظر گرفته شود.
  • دمایی که در نصب رخ می دهد باید در نظر گرفته شود.
  • سایر موقعیت های خاص  باید در نظر گرفته شود.

داکت برق

مزایای استفاده از داکت برق در ساختمان سازی

سوالی که اکثر خریداران از فروشندگان ما می کنند این است که استفاده از این ابزار چه فوایدی دارد که در ادامه پاسخ این دسته از مشتریان را که جواب این پرسش را نمی دانند را خواهیم داد.

شاید یکی از مهم ترین مزایای استفاده از داکت برق عدم دستکاری شبکه پیشفرض برق ساختمان است آن هم  در صورتی که بخواهیم سیم کشی ساختمان را تغییر داده یا یا با نیاز جدیدی مواجه شده باشیم. استفاده از این دسته ابزارها در صنعت ساختمان سازی و تجهیزات شبکه باعث می شود در صورتی که نخواهید این سیم ها را در داخل دیوار به کار ببرید،

مورد دیگر مزایای استفاده از داکت برق نظم در انتقال سیم ها از نقطه ایی به نقطه ایی دیگر است .برای درک بهتر این مفهوم آن را با مثالی برای شما ذکر می کنیم. برای نمونه شما مدیر ساختمان 5 طبقه ایی هستید و سازنده  این ساختمان کابل ها و سیم های دوربین های مدار بسته را در دل دیوار کار نگذاشته است.

به همین منظور شما از کارشناسان دوربین های مدار بسته دعوت می کنید تا ساختمان شما را بازدید نماید در این صورت این کارشناسان به منظور این که سیم ها را در پاگرد های ساختمان انتقال دهند از داکت برق استفاده می کنند چرا که در صورتی که بخواهبد دیوار را بشکافید و کابل ها را در دل دیوار جای بگذارید ممکن است هزینه زیادی را پرداخت نمایید و استفاده از این روش نیز معایبی دارد و پیشنهاد نمی شود.

نکته مثبتی دیگر استفاده از داکت برق  این است که در صورت بروز مشکل در سیم های ساختمان، نیازی به شکافتن  دیوار نیست همین که در داکت برق را بردارید کافی است و ظاهر کابل ها را مورد بررسی قرار دهید در صورتی که با این مشکل مواجه شدید می توانید روکش های داکت برق را برداشته  و ظاهر  کابل ها را چک کنید.بعد از کم ترین زمان ممکن شما می توانید علت قطعی سیستم تان را بیابید و بعد از تعمیر می توانید روکش داکت را در سر جای خود قرار دهید.

امکان گسترده کردن شبکه برق با استفاده از داکت برق آسان تر میشود. عنوان نمونه در صورتی که بخواهید بعد از این که کار نصب دوربین مداربسته را انجام دادید. اگر مجددا نیاز باشد دوربین هایی را به قسمت های مختلف ساختمان تان اضافه کنید، دیگر نیازی نیست که تخریبی  انجام دهید، برای این کار کافی است، روکشش نزدیک ترین اتصالی که به شما قرار دارد را را خارج کرده  و ازآنجا انشعاب بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *