تفاوت ترانک و داکت

داکت چیزی شبیه به ترانک است با این تفاوت که در طول مسیر آن امکان استفاده از هیچ پریزی بر روی آن وجود ندارد. در واقع زمانی از داکت استفاده می شود که بخواهید یک یا چند رشته سیم یا کابل را از یک محل به صورت ساماندهی شده و مرتب با ظاهری مناسب عبور دهید.

اندازه:

با توجه به سایز بندی داکت و ترانک از ترانکینگ می توان برای مدیریت و توزیع کابل برق، شبکه و تلفن در حجم های بالا استفاده کرد اما به دلیل سایز بندی کوچک تر در داکت ها این امکان وجود ندارد.

مقاومت:

جنس داکت و ترانک با توجه به شرکت تولید کننده کاملا متفاوت می باشد. ترانک نسبت به داکت از مقاومت و دوام بالاتری برخوردار است. ترانک در انواع مختلف نسوز و ضد آب تولید می شود که در داکت ها این قابلیت وجود ندارد. در برخی ترانک ها از موارد Super PVC جهات افزایش مقاومت استفاده می شود.

یکپارچه سازی پریزهای شبکه، تلفن و برق:

استفاده از پریز برق، تلفن و شبکه در داخل ترانک یک مزیت به شمار می آید که به یکپارچه سازی و نظم بخشی به زیرساخت کمک می کند. با توجه به کوچک بودن سایز داکت ها این قابلیت در داکت وجود ندارد. داکت ها تنها برای عبور کابل و سیم استفاده می شوند.

متعلقات و اتصالات:

ترانک دارای متعلقاتی مانند سه راهی، زاویه داخلی، زاویه خارجی، قطعه ی اتصال و بست انتهای ترانک می باشد که به نصب و راه اندازی سریع تر و زیباتر شدن کار کمک می کند.

قیمت:

با توجه به جنس و ظاهر بهتر ترانک نسبت به داکت در نصب و راه اندازی زیرساخت های سازمان یافته قیمت داکت و ترانک کاملا متفاوت است؛ به صورتی که می توان گفت قیمت هر متر ترانیکنگ حدودا ۴ برابر هر متر داکت می باشد. علاوه بر این هزینه نصب و راه اندازی زیرساخت با استفاده از ترانک نیز بالاتر از داکت می باشد.

پیاده سازی سریع تر و راحت تر: 

با توجه به کلیه ی موارد ذکر شده می توان گفت برای نصب و راه اندازی هر نوع زیرساختی ترانک راه حل بهتری می باشد؛ اما با توجه به تفاوت قیمت ترانک و متعلقات آن با داکت، بهتر است در مواردی  از داکت استفاده کنیم. مزیت داکت نسبت به ترانک قیمت پایین تر و نصب و راه اندازی سریع تر می باشد.

با وجود تفاوت داکت و ترانک و برتری های زیادی که ترانکینگ نسبت به داکت دارد، در بسیاری از محیط ها (به ویژه ساختمان های مسکونی) استفاده از داکت به صرفه تر و مناسب تر است.

ترانکینگ چیست؟
ترانک یا ترانکینگ (Trunk) وسیله ای است که ضمن جلوگیری از شلوغی کابل کشی های پی در پی بر روی دیوار، در طول مسیر می توان به دلخواه خروجی های متعدد برق، تلفن، شبکه و انواع دیگر مکانیزم ها را بر روی آن ایجاد نمود. زمانی از ترانکینگ ها استفاده می شود که امکان تخریب دیوارها و قرار دادن کلید و پریزها و سیم کشی های آن داخل دیوار به هر دلیل وجود ندارد. مثلا فرض کنید یک دفتر را برای دو سال اجاره می کنید و قصد دارید 10 کارمند را در آن محل مستقر کنید. تمامی این کارمند ها نیاز به پریزهای شبکه، تلفن، برق را دارند. در این صورت امکان تخریب دیوارها از لحاظ هزینه و زمان به صرفه نیست، به همین خاطر در این شرایط از ترانکینگ ها استفاده می شود که در صورت نیاز می توانید پس از اتمام دوره سکونت هم آن ها را به محل جدید خود منتقل کنید. در اکثر ادارات و بانک ها از ترانک ها به جهت ساماندهی سیم های روی دیوار و اتصال سیستم های پرسنل به برق و شبکه و تلفن استفاده می شود.

متعلقات ترانک
هر ترانک لگراند از اجزا و متعلقات مختلفی تشکیل شده است. متعلقات ترانک لگراند باعث نصب راحت تر و آسان آنها در محیط های تحت شبکه می شود و این وسایل به زیباتر شدن تجهیزات ترانکینگ کمک بسیاری می کند. این متعلقات شامل موارد زیر می باشد:

پارتیشن
زوایای داخلی
زوایای خارجی
زوایای تخت
سه راهی
مسدودکننده
قطعه اتصال درب
قطعه اتصال بدنه
کادر دو ماژول
کادر چهار ماژول
کادر شش ماژول
کادر هشت ماژول
هر کدام از موارد یاد شده برای منظور خاصی استفاده می شود. برای نمونه پارتیشن از متعلقات ترانک لگراند می باشد که باعث جداسازی مسیر عبور کابل های شبکه، سیم های برق و سایر تجهیزات می شود . همچنین استفاده از زوایا برای نصب تجهیزات ترانکینگ در گوشه ها و یا برای انشعاب می باشد. استفاده از پارتیشن موجب می شود که تداخل الکترومغناطیسی و نویز به وجود نیاید و همچنین از ایجاد تاثیر منفی بر روی یکدیگر جلوگیری می کند.

همانطور که می دانیم متعلقات ترانک لگراند باید به صورت مجزا خریداری شود و هر شخص بسته به نوع نیاز خود باید متعلقات مختلف را برای تجهیزات مورد نظر تهیه نماید. قابل ذکر است که استفاده ترانکینگ برای یک مدل کابل کشی استاندارد می باشد که عموماً در مرکزهای صنعتی و اداری قابل استفاده می باشد. ترانکینگ دارای اجزا و متعلقاتی است که به منظور نصب راحت استفاده می شود و به زیباتر شدن فضا کمک می کند.

کادر 8 ماژول درب 65 لگراند ترانکینگ 150

کادر 8 ماژول درب 65 ترانکینگ لگراند در مکان‌هایی که بصورت توکار امکان کابل کشی نیست یکی از راهکار‌های برای سازمان یابی سیستم کابل کشی می‌باشد. ترانکینگ از تجهیزات پسیو شبکه به شمار می رود که در واقع برای مرتب کردن و مدیریت کابل ها به کار می رود. برای کارکرد بهتر ترانکینگ ها باید از یک سری تجهیزات جانبی استفاده کرد که به آن ها، متعلقات ترانکینگ می گویند. یکی از این متعلقات کادر ماژول ترانکینگ لگراند است. شرکت فرانسوی لگراند یکی از سازنده‌های مشهور این محصول می‌باشد.

این محصول کادر هشت ماژول درب 65 لگراند فرانسه است که قابل نصب بر روی ترانکینگ های سایز 150 و 80 که عمقی معادل 50 داشته باشد را دارد . کلیه کادر های ترانک های لگراند که به ایران وارد می شوند سفید رنگ بوده و الباقی رنگ ها به صورت سفارشی قابل ارائه هستند.بر روی این محصول می توان 4 مکانیزم 2 ماژول یا 8 مکانیزم 1 ماژول را نصب کرد .

مزایای کادر 8 ماژول
امکان نصب کلید، پریز و انواع قطعات شبکه
امکان استفاده در مکان های با کارکرد محدود به دلیل حجم و ظرافت
امکان استفاده از 3 ردیف پارتیشن بمنظور جداسازی مسیر کابل ها
وجود درب پهن برای استفاده در مسیر اصلی کابل ها
دارای تمام قطعات و اتصالات جانبی
جنس این قطعه از PVC مقاوم بوده و رنگ بدنه آن سفید است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *