پیگتل فیبر نوری

فیبر نوری رشته‌ای از تارهای شیشه‌ای است که ضخامت هر یک از تارهای آن با تار موی انسان برابری می کند. از فیبر نوری برای انتقال اطلاعات در مسافت‌های طولانی بکار برده می‌شود. فیبر نوری یکی از محیط‌ های انتقال داده با سرعت بالا می باشد. برای راه اندازی یک شبکه فیبر نوری در ابتدا باید بدانیم به چه نوع تجهیزاتی نیاز داریم. تجهیزات پسیو فیبر نوری محصولاتی هستند که در مواقع نصب و بهره برداری از زیر ساخت شبکه ی فیبر نوری مورد استفاده قرار می گیرند. پیگتل فیبر نوری نیز یکی از این تجهیزات فیبرنوری است.

پیگتل فیبر نوری

تجهیزات فیبر نوری

همان گونه که مشهود است کابل شبکه برای مسافت های زیر 100 متر کاربرد دارد و در مسافت های  بیشتر یا مجبور به قرار دادن سوئیچ در میان راه و یا استفاده از فیبر نوری می شویم. برای برقراری شبکه فیبر نوری تجهیزات مورد نیاز به شرح ذیل می باشد :

  •  دستگاه فیوژن
  • پچ کورد
  • پیگتل فیبر نوری
  • کابل فیبر نوری
  • کانکتور
  •  مبدل ها و سوئیچ های فیبر نوری
  •  ماژول های فیبر نوری
  • پچ پنل

پیگتل فیبر نوری

پیگتیل فیبر نوری در حقیقت کابل های فیبر نوری می باشند که یک سر آن ها کانکتور قرار گرفته است و می توانند از این طریق بصورت مستقیم به دستگاه ها و سایر تجهیزات اتصال یابند. سر دیگر این پیگتل ها که کانکتور نخورده است معمولا فیوژن می شود. پیگتل فیبر نوری یک رشته تار نازک می باشد که به راحتی شکننده باشند. به همین خاطر قطعه اتصال فیبر باید در محلی محکم قرار گیرد تا پچ کورد فیبر به آن متصل شود. این قطعه اتصال دهنده آداپتور فیبر نوری نام دارد.

پیگتیل به دو صورت تک حالته (single mode) و چند حالته (multi mode) وجود دارد که هم می تواند به صورت تکی (simplex) یا دوتایی (duplex) عرضه شود. علاوه بر نکات ذکر شده،

پیگتیل با انواع مختلفی دارد . انواع کانتکتورها باعث به وجود آمدن انواع کانکتورها میشود . از کانکتورهای فیبر نوری از جمله مواردی همچون FC، SC، ST، LC، MTRJ، MPO، MU، SMA، FDDI، E2000، DIN4 و D4 می تواند سربندی شود. به سر پیگتل فیبرنوری LC – OM 4  کانکتور LC وصل میشود.

 

راهنمایی خرید پیگتیل بر اساس نوع آن ها

یکی از موارد ذکر شده در راهنمای انتخاب پیگتل فیبر نوری این است که بتوانید پیگتیل‌ها را بر اساس نوع فیبری که دارند تشخیص بدهید و انتخاب نمایید. پیگتیل‌های فیبر نوری را می‌توان به دو دسته کلی فیبر سینگل مود (زرد رنگ) و فیبر مالتی مود (نارنجی رنگ) طبقه بندی کرد. پیگتیل فیبر مالتی مود از کابل‌های مالتی مود به اندازه 62.5/125 میکرون یا 50/125 میکرون استفاده می‌کند و در انتهای آن‌ها کانکتور فیبر مالتی مود را منصوب می کند.

کابل‌های فیبر نوری مالتی مود 10G هستند که با نام های OM3 یا OM4 در بازار به فروش میروند مثلا پیگتل فیبرنوری LC – OM 4 پیگتلی است که فیبرنوری آن چند حالته است .نیز در میان پیگتیل‌ها قرار می گیرند و در دسترس می باشند. رنگ غلاف پیگتیل فیبر نوری 10G هر دو نوع OM3 و OM4 معمولا آبی فیروزه‌ای است. همچنین کابل پیگتیل فیبر سینگل مود از کابل سینگل مود 9/125 میکرون استفاده می‌کند و در یک سوی آن با کانکتور فیبر سینگل مود بسته فیوژن می‌شود.

پیگتل فیبرنوری LC – OM 4

پیگتل فیبرنوری LC – OM 4 کابل های آماده ای هستند که در کارخانه از یک سمت کانکتور فیبر وصل می شود و در داخل پچ پنل به سر یکی از کابل های لخت شده فیبر فیوژن می شود. این قطعه به طول 1 متر است و قطر هسته فیبر آن 50 میکرون می باشد. در مسافت های کوتاه از پیگتل فیبر نوری مالتی مد استفاده می شود چراکه توانایی بیشتری در انتقال اطلاعات با سرعت بالا دارند. همچنین این محصول از استاندارد OM4 بهره می برد.

فیبر OM4 فیبر مالتی مود 50um ساخت شده با لیزر است. الیاف OM4 به عنوان فیبرهای مالتی مود بهینه سازی شده با لیزر نامیده گذاری شده اند؛ زیرا آنها به صورت خاص برای عملکرد مطلوب در هنگام استفاده با هزینه های ارزان قیمت، با تکنولوژی طراحی شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *