روتر شبکه وسیله ای است که امکان مسیریابی بین شبکه ها و اتصال بین دو شبکه جدا از هم و مبادله داده ها بین دو شبکه را فراهم می کند. روتر ها به داده ها و اطلاعات ما ادرس های IP خاصی را اختصاص می دهد تا هنگام تبادل داده، اطلاعات به دستگاه درستی برسد و در شبکه گم نشود. همه ما در خانه مودم داریم و به وسیله آن به اینترنت متصل می شوییم در واقع همین مودم ها هم برای اتصال ما به اینترنت نقش روتر را ایفا می کنند. روتر ها انواع مختلفی دارند. در ادامه به معرفی انواع روتر شبکه میپردازیم.

برای اشنایی بیشتربا روتر میتوانید نوشته روتر چیست را نیز بخوانید.

انواع روتر شبکه و کاربرد آنها

زمانی که می خواهید ایمیل و یا داده ای را به کامپیوتر یا شخص خاصی بفرستید این روترها هستند که کامپیوتر فرد مورد نظر شما را ازبین همه دستگاه های موجود پیدا می کنند و  اطلاعات و داده مورد نظر شما را به  کامپیوتر شخصی آن فرد ارسال می کند.روتر ها به دو دسته زیر تقسیم می شوند

  • روترهای نرم افزاری
  • روترهای سخت افزاری

انواع روتر شبکه

روترهای نرم افزاری

روتر های نرم افزاری یک برنامه مجازی هستند که تمام وظایف روتر های سخت افزاری را انجام می دهندو داده ها را از یک شبکه به یک شبکه دیگر منتقل می کند.در روترهای مجازی از ظرفیت سرور کامپیوتر به عنوان روتر استفاده می شود و باید در نظر داشته باشیم که بدون داشتن یک روتر سخت افزاری ساختن روتر مجازی هم امکان ندارد.در اینجا چند نمونه از روترهای مطرح در بازار را نام می بریم.

  • روتر مجازی Brocade Vyatta 5400
  • روتر مجازی Cisco Cloud Services Router
  • روتر مجازی Hp VSR1000 Virtual Services Router

در ادامه انواع روتر شبکه نرم افزاری را بررسی خواهیم کرد.

روتر مجازی Brocade Vyatta 5400

vyatta یک زیر شاخه از شرکت امریکایی AT&A است و پیشگام در ساخت روتر شبکه مجازی است و روترهایی برای کامپیوتر شخصی اجرا می شود. این روتر مجازی سازی مرکز داده و ادغام محاسبات ابری و لبه را انجام می دهد.این روتر از lpv6و lpv4 و فایروال را پشتیبانی می کند.

روتر مجازی  Cisco Cloud Services Router 1000v

این روترها برای شبکه های بزرگ طراحی و ساخته می شوند و به شرکت ها کمک می کند تا مسیریابی فیزیکی خود را بصورا ابری گسترش دهند و مسیریابی را روی لینوکس اجرا کنند.هزینه این روتر شبکه پایین است و نرم افزار رایگان هستند و  تنها برای خدمات بصورت سالانه هزینه پرداخت می شود

روتر مجازی Hp VSR1000 Virtual Services Router

این روتر شبکه نرم افزار توسعه یافته Hp Comware توسط H3C را اجرا می کند.قیمت این سرویس نسبت به تعداد پردازنده مرکزی مجازی که پشتیبانی می شود محاسبه می شود.

روتر سخت افزاری

یکی از انواع روتر شبکه، روتر سخت افزاری است این روتر ها یک پورت LAN برای اتصال به شبکه های محلی و یک WAN برای اتصال به شبکه های دور دارندو با این امکانات بهترین راه و مسیر را برای رساندن داده ها به مقصد را انتخاب می کنند و مطمئن می شوند تا بسته به مقصد نهایی خود برسد. ویژگی عمومی سخت افزارها شامل CPU،RAM،پورت ها و حافظه سریع می باشد. میتوان سخت افزار روتر را به دسته سخت افزار روتر داخلی و سخت افزار روتر خارجی تقسیم بندی کنیم.این روترها سرعت بیشتری دارند و قابل اعتماد تر هستند.

سخت افزار روتر خارجی

منظور از سخت افزار خارجی روتر همان بدنه یا پورت های روتر می باشد که روتر ها در رنگ های مختلف عرضه می شوند و در بدنه آن ها چراغ هایی موجود است که اتصال درست کابل ها به پورت ها را نشان می دهند.همراه روتر کابل هم وجود دارد که اتصال کامپیوتر به پورت را میسر می کند

سخت افزار روتر داخلی

سخت افزار های داخلی شامل CPU،RAM،ROM و …می باشندکه ROM وظیفه عیب یابی و تست در زمان راه اندازه روتر را برعهده دارد و RAM اطلاعات بعد از خاموش کردن و روشن کردن مجدد دستگاه از حافظه پاک می شود و CPU وظیفه اجرای دستورالعمل ها در سیستم عامل را دارد.

مزایا و معایب استفاده از روتر شبکه

استفاده از هر دستگاه یا برنامه مزایا و معایب خاص خود را دارد انواع روتر شبکه هم از این قضیه مستثنی نیستند در اینجا به برخی از معایب و مزایای اشاره خواهیم کرد.

معایب اسفاده از روتر میتوان به پیچیده بودن نصب آن اشاره کرد و همچنین با افزایش مراحل اتصال باعث افزایش Latency خواهد شد.

مزایا استفاده از روترها این است که امکان اتصال دستگاه ها به اینترنت را فراهم می کند و امنیت اطلاعات ارسال شده از سمت دستگاه ما را تضمین می کند و بهترین و سریع ترین راه  برای رساندن اطلاعات ما به مقصد را انتخاب می کنند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *