تجهیزات پسیو  به سخت افزاری گفته می شود که در انتقال سیگنال ها نقشی ندارد و سیگنال هارا بدون تغییر و دست کاری همان گونه که هستند منتقل می کنند.اما این به این منظور نیست که این سخت افزارها ناکارآمد هستند بلکه یکی از مهمترین بخش های شبکه محسوب می شوند سیستم های شبکه بدون سخت افزار های پسیو کاری از پیش نخواهند برد و عملا کار نخواهند کرد به همین دلیل انتخاب تجهیزات پسو اهمیت بسیار زیادی دارند.

انواع تجهیزات پسیو

تجهیزات پسیو در افزایش کیفیت و کارایی شبکه های پسیو نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند و ما هم در این مقاله چند نمونه از تجهیزات پسیو بسیار مهم را نام می بریم

  • کابل
  • رک
  • پچ کورد
  • کیستون

کابل شبکه مورد استفاده در تجهیزات پسیو

کابل شبکه به مجموعه ای سیم از حنس مسی و یا شیشه ای گفته می شود که برای متصل کردن دستگاه های یک شبکه،انتقال اطلاعات و اشتراک گذاری در شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.کابل های شبکه انواع مختلفی دارند که چند نمونه از آنها را نام می بریم.

  • کابل شبکه شیلدار
  • کابل شبکه ماینر
  • کابل شبکه شهید قندی
  • کابل شبکه اوت دور

تجهیزات پسیو

کابل شبکه شیلدار

از کابل شیلدار برای اتصال دو دستگاه سخت افزار به یکدیگر استفاده می شود و وظیفه این کابل شبکه انتقال داده بین این دو دستگاه سخت افزاری است.

کابل شبکه ماینر

از این کابل برای اتصال ماینر ها استفاده می شود که در اندازه های مختلف 1متری،2متری،3متری،5متری،10متری موجود است.

کابل شبکه شهید قندی

کابل شبکه شهیدقندی از نوع UTP بوده و در داخل ساختمان از آن استفاده می شود و به رنگ مشکی با طول 35متر تولید می شود و با سرعت 100مگابیت اطلاعات را منتقل می کند.

کابل اوت دور

کابل اوت دور به گونه ای طراحی شده است تا بتواند در برابر تغییرات دما،اشعه خورشید و تمام تغییرات محیطی مقاوم باشد.به دلیل اینکه در لایه بیرونی این کابل از PVC،LSZH استفاده شده این کابل سنگین تر و ضخیم تر از کابل های درونی است و به دلیل مقاومت بالای این کابل بیشتر در کارخانه ها و محیط های خشن استفاده می شود.

رک ها

رک ها یکی از  تجهیزات پسیو در زیرساخت شبکه های کامپیوتری هستند که برای محافظت از دیگر تجهیزات شبکه مانند کابل ها و تجهیزات کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرند و به تجهیزات نظم می دهند.رک ها دو نوع ایستاده و دیواری دارند.

  • رک دیواری
  • رک ایستاده

 

رک دیواری

رک های دیواری یک نمونه ار تجهیزات پسیو هستن که به دیوار متصل می شوند ومعمولا برای شبکه هایی که تراکم کمتری دارند یا برای شبکه های خانگی و یا برای بخشی از یک شبکه بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

 

رک ایستاده

رک ایتاده محفظه ای است که تجهیزات شبکه داخل آن قرار می گیرد و به دیوار متصل نیست این رک ها قابلیت جابجایی دارند این رک سرور را در خود نگهداری می کند و همین باعث محافظت از سرور می شود.

 

پچ کوردهای موجود در تجهیزات پسیو

پچ کورد یکی از تجهیزات پسیو و کابل شبکه است که کوتاه شده و در دو سر آن سوکت قرار گرفته است و با استفاده از این سوکت ها اجزای دیگر شبکه را به یکدیگر متصل می کند.پچ کورد ها زوج های بهم تابیده شده هستند که می توانند اطلاعات را منتقل کنند.

کانکتور LC

این کانکتور یک کانکتور ضامن دار است این کانکتور به دلیل کوچک بودن و چفت شدن با رک ها و پنل های شلوغ این کانکتور را مورد توجه قرار داده است.این کانکتور بیشتر در دفاتر مرکزی مورد استفاده قرار می گیرد.

کانکتور SC

کانکتور SCیک کانتور کشویی است و استفاده از آن در دنیا بسیار گسترده و متداول است. این کانکتور که به آن کانکتور مربع هم گفته می شود برای انتقال داده از راه دور،مخابرات و شبکه های نوری پسیو استفاده می شود

کانکتور ST

این نوع از کانکتور ها بسیار با دوام هستند و در شبکه های فیبر نوری استفاده می شود این کانکتور ها در فیبرهای مود و مالتی مود در دسترس هستند.

 

کیستون ها

کیستون یا پریزشبکه یکی از پرکاربردترین تجهیزات پسیو و شبکه محسوب می شود که برای ارتباط کابل شبکه با سایر تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.کیستون را می توان برای پچ پنل و انواع باکس های رو کار و تو کار و… استفاده کرد.چند نوع کیستون وجود دارد :

 

نصب کیستون

در هنگان نصب کیستون باید دقت داشته باشید تا کیستون های مخصوص محل نصب استفاده شود در غیر این صورت کار نخواهد کرد

کیستون از لحاظ رده بندی

این کیستون از لحاظ رده بندی به کیستون های CAT5، CAT5e ، CAT6، CAT6A ،CAT7 ،CAT7A ،CAT تقسیم می شوند

 

کیستون از لحاظ جنس بدنه

این نوع کیستون ها از دو جنس بدنه  فلزی و یا تمام پی وی تشکیل شدند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *