استانداردهای رنگ بندی سوکت کابل شبکه

استانداردهای رنگ بندی سوکت کابل شبکه از استانداردهای مختلفی پیروی میکند که دانستن آن ها در موارد مختلفی کمک می نماید . انواع مختلف کابل های شبکه یا LAN را می توان از طریف ترتیب رنگبندی آن ها تشخیص داد ؛ لذا لازم است قواعد مختلف استانداردهای رنگ بندی سوکت کابل شبکه را به خوبی دانست .

ترتیب رنگ بندی سوکت کابل شبکه

در کابل های شبکه مختلف رنگ بندی و ترتیب رنگ ها متفاوت می باشد . در این قسمت می خواهیم ترتیب رنگ بندی در دو نوع مختلف از استانداردهای رنگ بندی سوکت کابل شبکه  را بررسی نماییم :

  • کابل شبکه 568A : در استاندارد کابل شبکه 568A ، رنگ بندی سیم ها به ترتیب زیر می باشد: سفیدسبز، سبز، سفید‌نارنجی، آبی، سفید‌آبی، نارنجی، سفید‌قهوه‌ای، قهوه‌ای
  • کابل شبکه 568B : در استاندارد 568B ، رنگ بندی کامل ها به این صورت است : سفیدنارنجی، نارنجی، سفیدسبز، آبی، سفیدآبی، سبز، سفیدقهوه‌ای، قهوه‌ای

همانطور که می بینیم ، رنگ چهارم ، پنجم ، هفتم و هشتم در هر دو کابل مانند هم بوده و رنگ اول ، دوم ، سوم و ششم با هم اختلاف دارند .

خب همانطور که می بینید ، هشت سیم با هشت رنگ مختلف در کابل های شبکه وجود دارد . از این هشت سیم ، وظیفه چهار سیم انتقال سیگنال می باشد . اما چهار سیم دیگری که در این کابل ها وجود دارند، استفاده های جانبی مختلفی را بر عهده گرفته اند .

بعد از استفاده از دو استانداردهای رنگ بندی سوکت کابل شبکه ذکر شده در بالا ، یعنی استانداردهای 568A و 568B ، سیم ها در داخل یک سوکت به نام سوکت RJ45 جایگذاری می شوند .

 

همچنین بخوانید درباره: بهترین کابل شبکه ایرانی

وظایف سیم ها

همانطور که گفته شد ، از هشت سیم موجود، چهار سیم آن وظیفه جابجایی سیگنال ها را بر عهده دارند. از این چهار سیم انتقال دهنده ی سیگنال ، دو سیم کار ارسال سیگنال را انجام می دهند و دو سیم دیگر ، کار دریافت سیگنال را بر عهده دارند.

برای مثال در استاندارد اولی که ذکر شد ، یعنی استاندارد کابل شبکه A568 ، سیم هایی که رنگ سفیدسبز و سبز داشتند کار ارسال سیگنال را انجام می دهند . همچنین دو سیم دیگر با رنگ هایی سفید نارنجی و نارنجی دریافت سیگنال را انجام می دهند.

با توجه و دقت کردن در ترتیب رنگ های این دو استاندارددر می یابیم که همانطور که بیان شد ترتیب تمامی رنگ ها ثابت است. یعنی رنگ رنگ چهارم ، پنجم ، هفتم و هشتم در هر دو کابل مانند هم می باشند .

اما نکته ی قابل توجه اینجاست که جای رنگ های نارنجی و سفیدنارنجی با جای رنگ های سبز و سفیدسبز تغییر می‌کند. از همین موضوع می توان دریافت که علت وجود این استاندارد های رنگ بندی سوکت کابل شبکه نیز در نحوه استفاده آنها برای کابل کشی های متفاوت است.

انواع کابل شبکه

  • کابل شبکه ضربدری :

یکی از انواع کابل کشی های شبکه، کابل کشی ضربدری می باشد که به آن کابل کشی کراس اور یا کراس نیز می گویند. کابل کشی کراس به کابل کشی هایی می گویند که در یک طرف کابل استاندارد اول یعنی 568A  استفاده می شود و در طرف دیگر استاندارد دوم یعنی استاندارد 568B یعنی در این نوع کابل نیز استانداردهای رنگ بندی سوکت کابل شبکه همان استاندارد  است ولی در در طرف فرستنده و گیرنده باید نوع آن رعایت شود.

کابل کشی کراس یا ضربدری زمانی استفاده می شود که قصد داریم به یک سیستم کامپیوتری ، هم زمان هر دو طرف کابل شبکه وصل نماییم . در این موارد برای منطبق شدن مسیر سند و رسیو دو طرف کابل باید حتما از روش دو استاندارد معکوس اول و دوم استفاده کنیم.

دقیقا در نقطه ی مقابل این نوع کابل کشی شبکه ، کابل کشی مستقیم را داریم که در ادامه توضیحات آن نیز بیان می شود .

 

کاربردهای کابل شبکه cross:

از کابل شبکه کراس یا ضربدری در سه مورد بیشتر از همه استفاده می شود  که عبارتند از :

  • اتصال مستقیم دو رایانه به هم دیگر
  • متصل نمودن مودم روتر به فایروال
  • متصل کردن سیستم کامپیوتر به به روتر

کابل شبکه مستقیم

اگر بخواهید یک طرف کابل را به سیستم رایانه متصل نموده و طرف دیگر را به یکی از انواع دیوایس های شبکه همچون هاب، سوییچ، روتر و…، از این نوع کابل کشی استفاده می کنیم .

در این نوع از کابل کشی،  هر دو طرف کابل شبکه از استاندارد اول ، یعنی استاندارد 568A تبعیت می کند . علت این امر این است که در داخل دیوایس های شبکه مسیر پورت بر عکس می شود. به این ترتیب  استانداردهای رنگ بندی سوکت کابل شبکه در این کابل فقط نوع A است.

با معکوس شدن مسیر پورت در داخل دیوایس های شبکه دیگر نیازی به استفاده از روش کابل کشی کراس یا همان روش کابل کشی معکوس نمی باشد.

همانطور که در قسمت قبل بررسی کردیم ، زمانی که قرار است دو سیستم کامپیوتری به هم متصل شوند ، باید به صورت معکوس این اتفاق بیفتد و ترتیب رنگ ها از دو استاندارد اول و دوم استفاده کنند تا مسیر ارسال و دریافت سیم ها به مشکل بر نخورد .

اما در این مورد نیازی نیست این اتفاق بیفتد . زیرا در این مورد ، ما در یک طرف، با کامپیوتر و کارت شبکه سر و کار داریم ، و در سمت دیگر دیگر دیوایس شبکه.

خب همانطور که بیان شد در داخل دیوایس شبکه منعکس شدن پورت صورت می پذیرد . پس دیگر نیازی نیست رنگ کابل های شبکه معکوس گردد .

استانداردهای رنگ بندی سوکت کابل شبکه

کاربردهای کابل شبکه Straight

در مورد کاربردهای کابل شبکه مستقیم ، موارد مختلفی را می توان ذکر کرد ؛ اما بیش از همه سه کاربرد مورد استفده می باشد که عبارتند از :

  • اتصال رایانه به مودم ADSL
  • اتصال مودم ADSL به سوئیچ یا هاب توسط این کابل شبکه
  • اتصال رایانه به سوئیچ شبکه یا هاب

موارد بالا گوشه ای استانداردهای رنگ بندی سوکت کابل شبکه باید به آن توجه نمود . به صورت خلاصه در یک جمع بندی دیدیم که کابل کشی ها از دو الگو پیروی می کنند .

در هر کدام از این الگوها هشت سیم با رنگ های مختلف وجود داشت که چهارتای آن ها کار انتقال سیگنال را انجام می دهند . مباحث دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که فعلا در این مقال نمی گنجد .

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *