کابل شبکه

کابل شبکه رابط میان دستگاه ها و کامپیوتر ها است که تنها اطلاعات و داده ها را رد و بدل می کند و هیچ دخالتی در اصل و محتوای اطلاعات ندارد. در بستر محیطی شبکه انواع مختلفی از رسانه ها، برای انتقال داده ها از یک تجهیز شبکه به تجهیز دیگر وجود دارند که از پرکاربردترین و رایج ترین آنها می توان به کابل فیبرنوری، کابل شبکه بهم تابیده، کابل کواکسیال، انواع رادیو و … اشاره نمود که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

زمانی که در یک کابل LAN تغییرات زیادی به وجود می‌ آید یک دسته‌بندی جدید هم به وجود می‌ آید. مواردی که کابل های شبکه را به دسته بندی های مختلف تقسیم می کنند عبارت اند از: خصوصیات الکترونیکی و سرعت و پهنای باند. کلمه cat مخفف واژه ی category و به معنای دسته است. برای نمونه کابل شبکه cat6 منظور کابل شبکه دسته پنجم می باشد.

کمپانی لگراند به عنوان بزرگترین تولید کننده ی محصولات مرتبط با صنعت برق و شبکه های کامپیوتری و همچنین با بهره گیری بیش از 50 سایت تولید در کشور های مختلف دنیا در حال حاضر، به عنوان مطرح ترین برند دنیا بشمار میرود. کابل شبکه لگراند در ایران در سه دسته مختلف وجود دارد که از لحاظ سرعت انتقال دیتا، پهنای باند، قطر کابل و سطح مقطع هر سیم، با یکدیگر تفاوت دارند. این سه دسته شامل کابل شبکه Cat5e لگراند، کابل شبکه Cat6 لگراند و کابل شبکه Cat6a لگراند می شود.

Defaultکابل فیبر نوری

فیبر نوری لوله بسیار باریک شیشه‌ای است که بین آن تهی و خالی است که داخل لوله نور حرکت می‌کند و در این بستر ارتباطی جریان الکتریکی اطلاعات به واسطه نور حمل می شوند. به این صورت که نور در این لوله باریک به صورت مایل تابیده می‌شود و با شکست‌ های پی در پی به حرکتش ادامه می‌دهد و اطلاعات را به مقصد هدایت می کند.کابل‌های فیبر نوری مطابق با استاندارد به دو دسته تک‌حالته (Single mode) و چندحالته (Multi mode) تقسیم بندی می‌شوند

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال یک هادی از جنس مس در مرکز دارد که یک لایه پلاستیکی به صورت عایقی بین هادی مرکزی و یک محافظ فلزی بافته شده قرار دارد. محافظ فلزی میتواند کمک موثری به مسدود کردن هر گونه تداخل از چراغ های فلوروسنت، موتورها و کامپیوترهای دیگر نماید.

کابل زوج تابیده‌ شده (Twisted pair)

اقتصادی‌ ترین و پرکاربرد ترین نوع کابل های شبکه، کابل زوج به هم تابیده شده است. این زوج سیم ها با هدف حفاظت در برابر تداخلات منابع بیرونی و نویز از سوی زوج سیم های مجاور، بهم تابیده شده اند. این نمونه کابل ها ارزان قیمت هستند و نصب آسانی دارند. همچنین برای شبکه‌های LAN سیم بسیار مناسبی محسوب می شوند.

Default

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *