تجهیزات شبکه و کاربرد آنها

شبکه های رایانه ای و انواع شبکه امروز رشد و گسترش بسیاری یافته اند و تقریبا در همه جا دیده می شوند. شما نیز می توانید تنها با دقت کردن به شبکه ها، در اطراف خود تعداد زیادی از آنان را ببینید. شبکه ها باعث انتقال اطلاعات، هماهنگی و پیشرفت کار ها می شوند و می توان بیشتر آنان و بزرگ ترین آنان را در ساختمان های اداری و نهاد ها و سازمان های کامپیوتری تماشا کرد. اما برای راه اندازی یک شبکه نیاز به تجهیزاتی داریم. در این مقاله می خواهیم تجهیزات شبکه و کاربرد آنها را به شما معرفی کنیم.

اگر هیچ چیز درباره این موضوع نمی دانید و علاقه مند هستید که مطلبی مفید درباره آن بخوانید، پیشنهاد می کنیم که در ادامه با ما باشید. تجهیزات شبکه و کاربرد آن ها به صورتی مفید و جالب در این مقاله معرفی می شوند.

اهمیت تجهیزات شبکه

هر کدام از اجزای شبکه که زیرشاخه تجهیزات شبکه محسوب می شود، دارای کاربرد و کارایی خاصی است و با توجه به همان کارایی و متناسب با ویژگی هایش در شبکه به کار گرفته می شود. پس بدون تجهیزات شبکه، شبکه دیگر وجود نخواهد داشت و یا اگر هم دارد، کارایی لازم را ندارد!

همچنین از دیگر اهمیت های تجهیزات شبکه، می توان به تعویض آنان برای بسط دادن شبکه و بهتر کردن کارایی آن اشاره کرد. به نوعی برای ارتقا دادن شبکه و به روزرسانی آن می توان تجهیزات قدیمی شبکه را با تجهیزاتی جدید تر و کارآمد تر تعویض کرد و شبکه ای کاملا جدید و پرکارایی داشت.

تجهیزات شبکه به چند دسته تقسیم می شوند؟

در این قسمت از مقاله تجهیزات شبکه و کاربرد آنها، بیایید درباره تقسیم بندی تجهیزات شبکه صحبت کنیم. ما دو نوع تجهیزات شبکه داریم! یک نوع از آنان برای کارایی احتیاج به برق و جریان الکتریکی دارند و نوع دیگر بدون توان الکتریکی کار می کنند.

نوع اول که احتیاج به انرژی برق دارند اکتیو (فعال) نامیده می شوند و نوع دوم که نیازی به انرژی برق ندارند، پسیو نام دارند. هر کدام از تجهیزات این دسته ها دارای ویژگی های خاص خودشان هستند که در ادامه آنان را توضیح خواهیم داد.

 

خمچنین بخوانید درباره: تجهیزات اکتیو شبکه

تجهیزات شبکه پسیو:

 

 

تجهیزات شبکه و کاربرد آنها

 

همان طور که گفته شد این تجهیزات برای کارایی احتیاج به برق و انرژی الکتریکی ندارند. در ادامه تعدادی از مهم ترین تجهیزات پسیو شبکه و کاربرد آنها معرفی معرفی خواهد شد.

  • کابل کواکسیال

     

کابل کواکسیال یک نوع کابل با ویژگی هایی خاص است که از تجهیزات سخت افزاری به شمار می رود. این کابل اگر بزرگ باشد و در سراسر شبکه کشیده شده باشد، به آن ستون فقرات شبکه گفته می شود. از این کابل در جای جای شبکه برای برقراری ارتباط و اتصال استفاده می شود.

  • کابل فیبر نوری

از این نوع کابل در شرایطی استفاده می شود که فاصله اجزای شبکه برای برقراری ارتباط بیش از 100 متر است و نیاز به افزایش پهنای باند داریم. این انتخاب برای استفاده از این نوع کابل نیز به دلیل نوع خاص عملکرد کابل فیبر نوری است. در این کابل، دیتا و جریان ها با کمک نور و فرایندهای فیزیکی دیگر منتقل می شوند.

  • پچ پنل

پچ پنل ها نیز یکی دیگر از تجهیزات شبکه پسیو هستند. این وسیله ها، مستطیل هایی کوچک هستند که درون رک ها قرار می گیرند. کار پچ پنل ها در میان تجهیزات شبکه و کاربرد آنها، جمع آوری کابل های شبکه است.

  • آنتن وایرلس (بی سیم)

از آنتن وایرلس بی سیم در شرایطی استفاده می شود که شبکه های وایرلس به دلیل فاصله بیش از حد میان فرستنده و گیرنده، شرایط کم شدن سرعت و از بین رفتن سیگنال را تجربه می کنند. در این حالت، آنتن وایرلس برای حل این مشکلات استفاده می شود.

  • رک شبکه

رک ها تجهیزاتی فلزی هستند که در هایی شیشه ای دارند. این تجهیزات شبکه را در اندازه های مختلف تولید می کنند و در شبکه های بزرگ و کوچک بنا به نوع نیاز، مورد استفاده قرار می دهند.

اما در مورد کاربرد رک می توان گفت که رک، در واقع محفظه ای برای سوئیچ ها و روتر های شبکه است. زمانی که تعداد سوئیچ و روتر افزایش می یابد، به یک وسیله برای جمع آوری آنان در یک مکان نیاز است. رک این محصول می باشد.

  • انواع کابل UTP

کابل های UTP که ساختار آنان بدون شیلد و بدون فویل است، در شبکه های مختلف کامپیوتری و تلفنی مورد استفاده قرار می گیرند. ویژگی این کابل ها این است که در برابر نویز و تداخل الکتریکی مقاومت چندانی ندارند و نباید از آنان در کنار جریان های برقی استفاده کرد.

کابل های UTP در چند مدل مختلف تولید شده اند که نام دسته بندی های مختلف آنان CAT1/ CAT2/ CAT3 … CAT6 می باشد. هر کدام از این دسته ها دارای قابلیت های خاص خود هستند که با توجه به همان ها، در شبکه های مختلف به کار می روند.

تجهیزات شبکه اکتیو (فعال):

  • روتر

یکی از مهم ترین تجهیزات شبکه اکتیو، روتر می باشد. روتر نقشی بسیار مهم و تاثیرگذار در شبکه ها دارد و این نقش نیز به دلیل کارایی آن می باشد. روتر ها می توانند یک شبکه را به چند شبکه دیگر وصل کنند و بین آن ها ارتباط برقرار کنند. از روتر در شبکه های WAN و LAN استفاده می کنند. این تجهیزات در اشکال متفاوت و معماری های مختلف تولید می شود.

  • اکسس پوینت

اگر شبکه ما از نوع وایرلس باشد، برای اتصال و ارتباط میان کامپیوتر ها به یک نوع سخت افزار نیاز است تا این کار را انجام دهد. در شبکه های از نوع وایرلس، این کارایی مختص اکسس پوینت است.

  • سوئیچ

از دیگر مهم ترین تجهیزات شبکه فعال، سوئیچ است. با کمک سوئیچ می توان کاری کرد که چندین نفر در یک لحظه در حال فرستادن دیتا به کمک شبکه باشند و تداخلی نیز در این امر پیش نیاید. به طور کل کار سوئیچ، برقراری ارتباط میان اجزای شبکه است.

تجهیزات شبکه و کاربرد آنها (سوئیچ)

  • مودم

به کمک مودم ها می توان شبکه را به اینترنت متصل کرد و از کارایی های آن بهره مند شد.

سخن پایانی

در این مقاله تجهیزات شبکه و کاربرد آن ها توضیح داده شد. سعی کردیم به شکلی خلاصه و مفید انواع تجهیزات شبکه و کاربرد آنها را به شما توضیح دهیم. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما سودمند واقع شده باشد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *