کابل شبکه ایرانی

کابل های شبکه محصولاتی هستند که وجود آن ها برای نصب و راه اندازی یک شبکه ضروری است. در زندگی امروز نیز که وضعیت اقتصادی همه مردم ایران را به کار، فعالیت و حمایت از تولید داخلی دعوت می‌کند، بهتر است اندکی درباره کابل شبکه ایرانی بیندیشیم.

در این مقاله می‌خواهیم کابل شبکه ایرانی و انواع آن را برای شما توضیح دهیم تا آگاهی ها را در این باره بالا ببریم. حمایت از تولید داخلی و یک کالای باکیفیت می‌تواند برای خودمان سودمند باشد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا به گفتگو درباره کابل شبکه ایرانی و انواع آن بپردازیم. در ابتدا باید توضیح دهیم که کابل شبکه چیست.

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه از مهم ترین و ضروری ترین تجهیزات شبکه است. شبکه‌ها برای جریان دادن اطلاعات و رد و بدل کردن آنان ایجاد می‌شوند و اگر کابل نباشد، اطلاعات و داده منتقل نخواهند شد!

شبکه‌ها مثل شبکه‌های کامپیوتری یا شبکه های مخابراتی و تلفنی هستند که در راه اندازی آنان از کابل‌های شبکه استفاده شده است. به همین جهت گفته می‌شود که بدون کابل شبکه، شبکه‌ها کارایی لازم را نخواهند داشت.

کابل شبکه چه کارایی دارد؟

با کمک کابل‌های شبکه می‌توان دو شبکه متفاومت را به یکدیگر متصل کرد و به راحتی اطلاعات آنان را به یکدیگر منتقل کرد. همچنین کابل های شبکه در متصل کردن دو دستگاه (سخت افزاری) دیگر به یکدیگر و برقراری ارتباط میان آنان نیز کارایی دارند.

به عبارت دیگر می‌توان به صورت کلی این طور گفت که کابل‌های شبکه، ابزاری هستند که برای اتصال و ارتباط میان شبکه‌ها و دستگاه‌های گوناگون به کار می‌روند.

تقسیم بندی کابل شبکه

کابل‌های شبکه به صورت جهانی و بین المللی، طبق یک سری اصول و قوانین تقسیم بندی می‌شوند و این گونه متوجه می‌شویم که چه نوع کابلی و با چه ویژگی هایی برای شبکه ما مناسب هستند.

کابل شبکه ایرانی نیز پیرو این اصول هستند. این گونه تشخیص دادن کابل مورد نیازمان و هماهنگ کردن آن با نوع شبکه آسان می‌شود. همچنین این که همه برندهای تولید کابل شبکه از این روند تقسیم بندی پیروی می‌کند، به ما فرصت مقایسه کردن آنان و توجه به تفاوت قیمتشان را می‌دهد.

  • تقسیم بندی بر اساس CATEGORY

یکی از انواع تقسیم بندی کابل شبکه که بسیار عمده و رایج است، تقسیم بندی بر اساس نوع CAT  می‌باشد. این واژه مخفف CATEGORY و بیانگر چگونگی ویژگی‌های مهم کابل است.

CAT ها شماره های مختلفی دارند و از آنان می‌توان CAT5, CAT6, CAT7 و … را نام برد. مبنای تقسیم بندی کابل ها بر این اساس،  فاکتور اصلی این تقسیم بندی کابل‌ها سرعت  در انتقال داده است.

به همین دلیل گفته می‌شود که هر کدام از این کابل‌ها با انواع شماره CAT در طبقه بندی شان، برای یک شبکه خاص مناسب می‌باشند. به عنوان مثال CAT6 مناسب شبکه‌های اداری و خانگی هستند.

در میان انواع کابل شبکه ایرانی نیز مدل های مختلفی با CAT های گوناگون موجود است که شما می‌توانید بر اساس نیاز آنان را انتخاب کنید.

البته جالب است بدانید که CAT6 از پرکاربردترین کابل‌ها در میان کابل‌های شبکه است زیرا کارایی بهتری نسبت به مدل‌های شماره 5 دارد. این کارایی بهتر به سبب پهنای باند بیشتر، ایجاد شبکه بزرگتر و همچنین مقاومت آن در برابر نویز می‌باشد. در ادامه به بحث نویز بیشتر می‌پردازیم.

  • تقسیم بندی کابل‌ها بر اساس ساختار

انواع کابل شبکه ایرانی و خارجی بر اساس دو مدل ساخته می‌شوند که یکی دارای محافظ و شیلد برای مقاومت در برابر نویز  و تداخلات الکتریکی است و دیگری چنین ساختاری ندارد.

UTP نام مدل ساختاری است که توان محافظت از دیتا در مقابل تداخلات الکتریکی را ندارد. به همین دلیل نمی‌توان آن را در طول بالا تولید کرد. این کابل به دلیل قیمت مناسبش خرید و فروش می‌شود.

در مقابل SFTP مدل ساختاری است که در آن از فویل و شیلد استفاده می‌شود و این ویژگی ها کارایی کابل و مقاومت آن را بهبود می‌بخشند. کابل شبکه کواکسیال نیز مدل دیگری از ساختار است که در آن از مس، فلز و پلاستیک استفاده شده است و از قابلیت مقاومت در برابر نویز و دوام بالا برخوردار است.

کابل فیبر نوری نیز به دلیل نوع متفاوت ساخت، داده ها را به وسیله نور جا به جا می‌کند و کیفیت و سرعت بسیار بالایی دارد. همچنین بر اساس نوع روکش کابل ها نیز می‌توان آنان را تقسیم بندی کرد.

کابل شبکه ایرانی

انواع کابل شبکه ایرانی

  • کابل شبکه رفسنجان:

این شرکت تولید کابل شبکه ایرانی از برترین تولید کنندگان کابل شبکه در ایران است که از سال 1360 به تولید تجهیزات شبکه می‌پردازد.

تولید کابل های فیبر نوری نیز از فعالیت های این شرکت می‌باشد. تولید کابل با طبقه بندی های متفاوت و انواع روکش و شکل کاربرد به صورتIndoor  وOutdoor  از ویژگی های این شرکت می‌باشد.

  • کابل شبکه شهید قندی:

این شرکت کارش را از سال 1363 شروع کرده است و کیفیت بالای محصولات آن مورد توجه است. این شرکت کابل شبکه و همچنین گروه کابل لن را در دسته بندی های معین تولید می‌کند.

  • کابل شبکه سوپیا:

از دیگر شرکت‌های تولید کابل شبکه ایرانی، سوپیا است. کابل های این شرکت با کارایی بالایشان در شبکه های کوچک و بزرگ استفاده می‌شوند و آن قدر متنوع هستند که بتوانند نیاز هر شبکه ای را برآورده کنند.

برند های دیگری از کابل شبکه ایرانی موجودند که می‌توان با مطالعه درباره آن ها و آگاهی از کیفیت خوبشان، از آنان استفاده کرد. حمایت از تولید داخلی یک عمل ارزشمند و سودمند برای خودمان می‌باشد.

به طور کل می‌توان گفت که بهترین کابل شبکه؛ کابل شبکه ای است که از استاندارد تست فلوک برخوردار باشد. امیدواریم مطالعه مقاله کابل شبکه ایرانی برای شما مفید واقع شده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *