پیاده‌سازی شبکه همراه با کابل کشی فراوان است. این کابل‌ها از کامپیوترها و تجهیزات مختلف شبکه عبور می‌کنند. کابل شبکه برای اتصال و انتقال داده‌ها و سایر اطلاعات بین رایانه‌ها، روترها و سیستم‌های ذخیره سازی ضروری هستند.. کابل‌های شبکه زیرساخت کسب و کار شما هستند. کار طراح شبکه شناخت انواع کابل های شبکه و کاربرد آنها است تا بتواند هر کدام را در جای مناسب خود استفاده کند.

انواع کابل شبکه

معمولا در طراحی و پیاده سازی شبکه‌های LAN  چهارنوع کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. کار اصلی این کابل‌ها انتقال سیگنال‌های ارتباطی است. چهار نوع کابل در پیاده سازی شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت است از:

کابل هم‌محور: کابل‌های کواکسیال دارای یک هادی مسی در مرکز هستند، در حالی که یک لایه پلاستیکی عایق بین هادی مرکزی  و  شیلد فلزی بافته شده قرار گرفته است.
کابل فیبر نوری : یک هسته شیشه ای به عنوان هادی و نور به عنوان داده عمل می‌کنند
زوج سیم به هم تابیده: در این نوع کابل شبکه

انواع کابل شبکه زوج سیم‌ به هم تابیده

زوج سیم های به هم تابیده دو نوع با محافظ و بدون محافظ هستند  در ادامه به توضیح هر کدام  انواع کابل شبکه و کاربردآنها می‌پردازیم.

U/UTP: زوج سیم به هم تابیده بدون محافظ

این نوع کابل یک کابل مسی متشکل از تعدادی زوج سیم به هم تابیده است و زوج سیم‌ها فاقد محافظ‌اند.

 STP زوج سیم به هم تابیده با محافظ

در این نوع کابل، زوج سیم‌های به هم تابیده شده اند و سیم‌های مسی در مقابل نویز و تشعشات الکترومغناطیسی ایمن شده‌اند.

کاربرد:

هدایت سیگنال در STP با سرعت کمتری صورت میگیرد. STP اصولا برای مصارف غیر خانگی، صنعتی و سازمانی و کابل کشی‌هایی با مسافت بالا صورت می‌گیرد. این درحالی است که UTP بیشتر در مسافت‌های کوتاه و عمدتا کابل کشی‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع کابل های شبکه زوج سیم به هم تابیده از لحاظ سرعت و کاربرد آنها

از توضیح دسته‌های 1، 2 و 4 صرفنظر می‌کنیم، زیرا این سه دسته  از نظر استانداردهای فنی اترنت منسوخ شده ‌ند  و امروزه هیچ کاربردی ندارند. همچنین دسته‌های 3 و 5 را نیز توضیح نمی‌دهیم زیرا استفاده از این دو نوع کابل نیز منسوخ، و متوقف شده است.

 CAT5e

دارای سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه  است و میتواند انتقال داده را  تا مسافت 100 متری پشتیبانی کند.

کاربرد:

کابل Cat5e یکی از بهترین کابل‌ها برای اتصال شبکه‌های محلی (LAN) در محیط‌های مسکونی یا تجاری است  این کابل یکی از  مقرون به صرفه ترین کابل‌های شبکه است  و با اکثر تنظیمات سخت‌افزاری تطابق دارد.

 CAT6

یکی زدارای سرعت 1 تا 10گیگابیت در ثانیه برای 100 متر و 10 گیگابیت در ثانیه  برای حداکثر مسافت 50 متری است .

کاربرد:

کابل Cat6 عمدتاً برای شبکه‌های کامپیوتری با سرعت انتقال داده گیگابیت، 1000 مگابیت در ثانیه یا یک گیگابیت بر ثانیه  یا بالاتر استفاده می شود. این کابل در حال حاضر محبوب‌ترین کابل در شبکه‌های کامپیوتری حال حاضر است.

 CAT6a

دارای سرعت 1 تا 10گیگابیت برثانیه برای مسافت 100 متری از جمله مهم ترین ویژگی های این کابل است.

این کابل گزینه نخست در زیرساخت کابل  VoIP، دوربین مدار بسته و شبکه‌های داده است.

 CAT7,CAT7a

این دو کابل عملکرد خوبی ارائه میدهند اما برای اکثر مردم بی فایده هستند. بیایید مروری روی دلیل آن داشته باشیم.

کابل‌های Cat7 از پهنای باند بالاتر و سرعت انتقال بسیار سریع‌تر نسبت به کابل‌های Cat6 دارد . سرعت کابل‌های Cat7 در برد 15 متری به 100 گیگابیت بر ثانیه می‌رسند. کابل‌های Cat7 همیشه دارای محافظ هستند و از کانکتور GigaGate45 اصلاح شده استفاده می‌کنند که با پورت‌های ا%D