مقایسه کابل Cat5E و Cat6

کابل‌های اترنت به طور مداوم ارتقا می‌یابند، این امر ممکن است فرآیند انتخاب کابل را برای خریدارن مشکل کند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه کابل CAT5e و CAT6 بپردازیم و تفاوت‌های بین این دو را بررسی کنیم تا به شما در تصمیم آگاهانه کمک کنیم. با کارن شبکه همراه باشید

کابل CAT5e چیست؟

کابل شبکه CAT5e که با نام‌های رده 5e یا رده 5 پیشرفته نیز شناخته می‌شود، یک استاندارد کابل شبکه است.  کابل‌های CAT5e معمولاً سیم‌های جفت تابیده 24 گیج هستند که می‌توانند شبکه‌های گیگابیتی را در فواصل حداکثر 100 متر پشتیبانی ‌کنند.

کابل CAT6 چیست؟

CAT6 یک کابل جفت پیچ خورده استاندارد شده برای اترنت است که تنها  چند سال پس از به بازار آمدن CAT5e ، معرفی شد.

مانند CAT5e، کابل‌های CAT6 از بخش‌های اترنت گیگابیت تا فواصل 100 متر پشتیبانی می‌کنند، امکان استفاده از این کابل‌ها در شبکه‌های 10 گیگابیتی را در فاصله‌ای محدود نیز فراهم است. تفاوت اصلی در این است که از کابل شبکه  CAT5e معمولاً در ایستگاه‌های کاری اجرا می‌شد، در حالی که CAT6 به عنوان زیرساخت ستون فقرات شبکه  از روتر تا سوئیچ استفاده می‌شد.

نقد و بررسی کابل cat5e و cat6

کابل شبکه Category 5 enhanced (Cat5e) و Category 6 (Cat6) دو نوع سیم دور گردانی خط شده هستند که برای شبکه‌سازی Ethernet استفاده می‌شوند. آن‌ها چند نقطه شباهت دارند، اما همچنین موارد خصوصیat بین آن‌ها وجود دارد.

1. پهنای باند

Cat5e حداکثر 100 MHz  پهنای باند دارد، در حالی که Cat6 بیشتر از   250 MHz پهنای بایند دارد. این پهنای باند موازی بیشتر به مانند داده ارسال سریعتر و بهتر را برای Cat6 سیم تضمین می‌کند و برای برنامه‌هایی که به بالاترین باندویدت نیاز دارند، مانند استreaming ویدئویی یا حسابداری ابری بهتر است.

2. سرعت ارسال داده

هر دو Cat5e و Cat6 سیم قابلیت ارسال داده Gigabit Ethernet (1000BASE-T) دارند که به سرعت ارسال داده تا 1 گيگابيت بر ثانيه (Gbps) اجازه می‌دهد. اما Cat6 همچنین برای 10 Gigabit Ethernet (10GBASE-T) در فاصله‌های کوتاه (تا 100 متر) قابل استفاده است، بنابراین برای دیتا سنتر توصیه می‌شود.

3. دور گردانی

Cat6 در هر چهار جفتش بیشتر از Cat5e دور گردانی دارد . افزایش دور گردانی کمک می‌کند تا تداخل سیم را کاهش دهد و عملکرد را بهبود بخشد، حتی در فرکانس‌های بالاتر.

4. تداخل

Cat6 سیم به دلیل بهبود و دور گردانی بیشتر، تداخل (تأثير از سیم‌های مجاور) را به شمار می‌آورد کمتری از Cat5e سیم. بنابراین Cat6 بهترین عملکرد را دارد.

5. هزینه

به طور عموم، هزینه ساخت و تولید و مواد اولیه برای کابل Cat6 بیشتر از Cat5e است پس با توجه به هزینه بیشتر برای ساخت، قیمت تمام شده آن هم بیشتر خواهد بود.

6. سازگاری با پیشین

هر دو کابل های Cat5e و Cat6 با ورژن های قبلی اترنت سازگار هستند و میتوان در تجهیزات کنونی مورد استفاده قرار بگیرند.

مقایسه کابل CAT5e و CAT6 از لحاظ پهنای باند

هر دوکابل  CAT5e و CAT6 می توانند سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه یا گیگابیت بر ثانیه را تحمل کنند. تفاوت اصلی بین کابل CAT5e و CAT6 در پهنای باند نهفته است،  کابل‌های CAT6 برای فرکانس‌های کاری تا 250 مگاهرتز طراحی شده اند، این در حالی است کابل شبکه CAT5e  برای فرکانس های  100 مگاهرتز .

این بدان معناست که یک کابل CAT6 می‌تواند داده‌های بیشتری را همزمان منتقل کند. برای شفاف‌سازی این امر یک بزرگراه 2 و 4 بانده را در نظر بگیرید. در هر دو می توانید با سرعت یکسانی رانندگی کنید، اما یک بزرگراه 4 بانده می‌تواند ترافیک بسیار بیشتری را به طور همزمان مدیریت کند.

مقایسه پهنای باند

مقایسه کابل CAT5e و CAT6 از لحاظ سرعت

کابل شبکه CAT6 سرعتی‌ بین 10GBASE-T تا 10Gigabit Ethernet ارائه می‌دهند، در حالی که کابل‌های CAT5e می‌توانند از سرعت 1-Gigabit تا10GBASE-T پشتیبانی کنند.

 مقابله با نویز در CAT5e و CAT6 چگونه است؟

CAT5e و CAT6 هر دو کابل جفت پیچ خورده هستند. هر دو از سیم های مسی  برا انتقال داده استفاده می‌کنند که معمولاً دارای 4 جفت پیچ خورده (8 سیم) است. در گذشته، عملکرد 250 مگاهرتز ارائه شده توسط CAT6 اغلب با استفاده از یک اسپلین (نوار باریک) در سیم‌کشی به دست می‌آمد که هر یک از چهار جفت پیچ خورده را جدا می‌کرد و کابل را سفت می‌کرد. امروزه کابل‌های CAT6 انعطاف‌پذیرتر شده‌اند و در ساختار آنها  از روش‌های دیگری برای کاهش نویز استفاده می‌شود.

اگر برای مقابله با نویز در کابل شبکه CAT6 اسپلاین استفاده می‌شود یا خیر، کابل شبکه CAT6 باز هم دارای مشخصات دقیق‌تری برای مقابله با تداخل و نویز است. CAT6 در مقایسه با CAT5e نه تنها در کم کردن تداخل نزدیک (NEXT) بسیار بهتر عمل می‌کند، بلکه تداخل دور انتهایی سطح برابر (ELFEXT)، افت برگشتی (RL) و از دست دادن (IL) را نیز بهبود می‌بخشد. درنتیجه  در آن نویز کمتر، خطاهای کمتر و نرخ انتقال داده بالاتر ی مشاهده می‌شود.
مشخصا در نویز Crosstalk  که در به نوز  زوج سیم‌های درونی یک کابل گفته می‌شود، کابل شبکه CAT6 بسیار بهتر از کابل شبکه CAT5e عمل می‌کند.

مقایسه کابل CAT5e و CAT6 از لحاظ طول

هر دوکابل CAT5e و CAT6 می‌توانند در هر بخش شبکه تا حداکثر100  متر، داده انتقال دهند. حداکثر سرعت قابل دستیابی هرگز فراتر از این طول نخواهد بود. فراتر از این مسافت با  کندی یا عدم موفقیت اتصال یا حتی عدم وجود اتصال مواجه خواهید شد. در صورت نیاز به پوشش مسافت‌های بیشتر از 100 متر، سیگنال را می توان با تکرار کننده‌ها یا سوئیچ  تقویت کرد.

هنگامی که از CAT6 برای 10GBASE-T استفاده می شود، حداکثر طول کابل CAT6 به 55 متر کاهش می یابد. پس از این فاصله، نرخ انتقال کاهش می یابد. برای اینکه بتوانید  10GBASE-T را در طول 100 متر اجرا کنید، توصیه می‌شود از CAT6A که کابل رده 6 تقویت شده نیز نامیده می‌شود، استفاده کنید.

Cat5E Vs Cat6

مقایسه کابل CAT5e و CAT6 از نظر قیمت

ویژگی‌های متعددی بر قیمت کابل‌های اترنت تأثیر می‌گذارد، فاکتورهای  اصلی و تاثیر گذار که بر قیمت کابل CAT6  و CAT5e اثر می‌گذار طول، کیفیت، جنس مس و نوع برند کابل است. ولی  به طور کلی میتوان گفت که قیمت کابل CAT6 حدود 10-20% بالاتر از کابل‌های CAT5e است. اما باید به این نکته توجه کنید که مقایسه کابل CAT5e و CAT6 صرفا با توجه به قیمت به تصمیم‌گیری درستی منجر نخواهد شد.

وقتی صحبت از مقایسه کابل CAT5e و CAT6 می‌شود یعنی هم تفاوت‌ها و هم شباهت‌های کابل ها را باید بیان کرد. در این جا به بیان تفاوت‌ها پرداختیم ولی این دو کابل دارای سه ویژگی مشابه هستند.
هر دو کابل با ساختار بدون محافظ (U/UTP) برای مصارف عمومی و دارای محافظ برای مصارف تجاری (که تداخل بیشتر است) استفاده می‌شوند.  هر دو کابل CAT6 و CAT5e دارای 4 جفت سیم به هم پیچ خورده هستند و هر دو کابل از کانکتور RJ45 (معروف به 8P8C) استفاده می‌کنند.

جدول مقایسه کابل شبکه CAT5e  و  CAT6

مقایسه کابل شبکه

Cat5

کابل های Cat5 به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند .کابل های Cat5 و کابل Cat5e.کابل Cat5 در سال های اخر منسوخ شده.این کابل در مقابل کابل Cat5e محدودیت هایی دارد.سرعت کابل Cat5100/10 مگابایت بر ثانیه است با پهنای باند 100 مگاهرتز.این کابل در گذشته کار آمد بوده است در نسخه های جدید تر کابل های Cat سرعت انتقال بالاتری دارند .از جمله سرعت انقال داده تا 10برابر بیشتر و سریعتر از نسخه Cat5 بدون تاثیر گذاری فصول بر سرعت داده.

کاربرد انواع کابل لن بر اساس category

Cat5e

کابل نسل پنج پیشرفته یک گزینه‌ی ایده‌آل برای تمامی تجهیزات اکتیو شبکه‌های جدید هستند. یعنی جایی که اتصال کابل Cat5 مانع از استفاده از حداکثر ظرفیت تجهیزات شبکه بشه، باید از نوع پیشرفته‌ اون یعنی cat5e استفاده کنید. همچنین از این کابل‌ها علاوه بر انتقال داده در شبکه‌های کامپیوتری، برای تلفن‌های تجاری هم استفاده میشه.

 Cat6: اگر هدفتون راه‌اندازی یک شبکه‌ پرسرعت و تا حدودی مقرون به صرفه هست، بهتره این گزینه رو انتخاب کنید. البته در صورتی این نوع کابل بهترین انتخابه که تمامی تجهیزات شما بتونن سرعت 1 گیگابیت ثانیه رو پشتیبانی کنند. معمولا این نوع کابل تلفات سیگنال کمتری دارند. همچنین در فرکانس‌های بالا انتقال داده رو خیلی بهتر انجام میدن. بنابراین انتخاب خوبی برای برنامه‌های ویدیویی و ویدیوی دیجیتال باند پهن به شمار میرن.

Cat5e و Cat6

از لحاظ سرعت انتقال Cat5e دقیقا همان سرعت انتقال Cat6 را داراست ! اما بزرگ ترین تفاوت آن ها در مقدار کارایی این سرعت است. به این معنا که از لحاظ تئوری گفته می شود Cat5e دارای استاندارد Gigabit است. اما در کابل های Cat6 این موضوع Certified شده که این کابل می تواند ترافیک را با سرعت گفته شده هندل کند. همچنین بنا به دلایل فنی پریزهای برق ، لامپ های روشنایی و تجهیزات دیگر تاثیر بسیار کم تری بر روی کارایی کابل های Cat6 می گذارند. مشخصات یک نوع کابل Cat6 از برند معتبر Nexans را می توانید در این فروشگاه تهیه کنید.

کابل CAT5e یا CAT6

هنگام انتخاب کابل مناسب، ملاحظات زیادی وجود دارد. سرعت شبکه  چقدر است؟ 100 مگابیت در ثانیه، 1000 مگابیت در ثانیه یا 10 گیگابیت در ثانیه؟ تعداد کاربران چقدر است؟ اگر تعداد کاربران زیاد باشد، فرکانس کابل (MHz) اهمیت پبدا می‌کند. آیا کابل برای استفاده در فضای داخلی یا خارجی است؟ آیا کابل باید سفت یا انعطاف پذیر باشد؟ آیا منابع احتمالی تداخل وجود دارد؟ و غیره. در نهایت باید گفت انتخاب  کابل تا حدود زیادی به به نیازشما بستگی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *