انواع کیستون شبکه یا پریز شبکه یک قطعه سخت افزاری مهم در تجهیزات شبکه محسوب می شود که  ارتباط بین اجزای شبکه را باهم ایجاد می کند.کیستون ها از یک طرف به یک کابل شبکه از طرف دیگر به یک مادگی RJ-45 متصل هستند.از کیستون ها ابتدا برای خطوط تلفن و کابل مخابراتی استفاده می شد اما به دلیل اینکه استفاده بسیار راحتی داشت بعدها از این سخت افزار در شبکه های کامپیوتری هم مورد استفاده قرار گرفت.

 تعریف انواع کیستون شبکه

کیستون های شبکه بنا به محل نصب،جنس و رده بندی مختلف به شکل ها و انواع مختلفی وجود دارد که  هر کدام در جای خاصی و با توجه به نیازهای پروژه مورد استفاده قرار می گیرند.هر کیستون دارای یک جدول رنگ است تا وسیله این رنگ ها نصاب بتواند راحت تر اتصال کابل شبکه روی کیستون را انجام دهد این جدول شامل دو ردیف class A و class B هستند.در این مقاله نیز سعی می کنیم انواع کیستون شبکه و کاربرد های ان را بیان می کنیم.

انواع کیستون شبکه

انواع کیستون از نظر نصب

به طور کلی کیستون ها انواع مختلفی دارند و به دسته های مختلف هم طبقه بندی می شوند.در اینجا ما کیستون های شبکه را بر اساس نوع نصب آنها دسته بندی کردیم و درباره هرکدام توضیح مختصری هم خواهیم داد:

  • پچ پنل
  • کیستون شبکه توکار
  • کیستون روکار

پچ پنل

پچ پنل ها کابل های شبکه را به طور غیر مستقیم به تجهیزات شبکه مانند روترها و  سایر تجهیزات متصل می کند به عبارت دیگر پچ پنل یکی از انواع کیستون شبکه است که رابطی میان تجهیزات شبکه و شبکه ایجاد می کند.پچ پنل ها سخت افزار مستطیل شکلی با 24 یا 48 پورت می باشد که یه سر کابل ها به آن وصل می شود و از این طریق به شبکه متصل می شود.

بیشترین کاربرد پچ پنل ها زمانی است که کاربری به شبکه اضافه می شود بتواند بدون تغییری در ساختار تجهیزات شبکه با استفاده از یک پورت خالی به شبکه متصل شود و همچنین اگر در یک پورت و سیستم متصل به آن مشکلی پیش آمد به راحتی می توان آن را شناسایی کرد و فقط آن پورت و سیستم متصل به آن را از شبکه خارج کرد و به مشکلات آن رسیدگی کرد و لازم نیست تمام پورت ها و شبکه از کار بیفتد.

کیستون شبکه توکار

انواع کیستون های شبکه روکار باکس ها و پریزهایی دارند که در هنگام ساخت و گچ کاری دیوار داخل دیوار قرار می گیرد و بیشتر برای فضاهای کوچک که جای کمتری دارند و کیستون در آنها ثابت است و نیازی به جابجایی ندارد مورد استفاده قرار می گیرد.

کیستون شبکه روکار

کستون های شبکه روکار هم مانند کیستون توکار باکس هایی با پریز دارند که به روی دیوار به وسیله پیچ ثابت می شوند و کیستون شبکه هم داخل آنها قرار می گیرد.

انواع کیستون شبکه از نظر رده بندی

انواع کیستون های شبکه هم مانند کابل ها دارای رده بندی مختلف هستند که با توجه به نیاز به تجهییزات باید کیستون مناسب را انتخاب کرد و کیستون انتخابی هم باید با کابل های خود در یک رده باشند به طور مثال اگر از کیستون CAT6a استفاده می کنید نمی توانید از کابل CAT5 استفاده کنید در غیر این صورت راندمان و کیفیت شبکه را پایین خواهند اورد.انواع کیستون ها به صورت CAT5 ،CAT6، CAT6a ،CAT7 می باشند.

انواع کیستون های شبکه از نظر شیلد

کیستون ها از نظر داشتن و یا نداشتن شیلد به دو دسته تقسیم می شود:

  • پریزهای UTP
  • پریزهای SFTP

پریزهای UTP

پریزهای  UTp پریزهایی بدون شیلد و بدون فویل آلومینیومی هستند و اتصال پریزها معمولا توسط سوکت ها انجام می شود که برای این کار هم نیاز به پچ پنل داریم.

پریزهای SFTP

پریزهای SFTP پریزهایی هستند که داخل ساختار آنها و به دور سیم های زوج بهم تابیده آنها از شیلد و فویل آلومینیومی استفاده شده است و به همین دلیل برای برقراری اتصال باید از سوکت های فلزی و مخصوص کیستون استفاده کرد.قیمت این نوع از پریزها سبت به پریزهای دیگر یالاتر است.

انواع کیستون از نظر جنس بدنه

انواع کیستون شبکه از نظر بدنه به دو نوع فلزی و پی وی سی تقسیم می شوند که برای کارایی های مختلف استفاده می شود به طور مثال اگر از کنار کابل شبکه کابل برق نیز عبور کند باید شبکه ارتینگ باید درست برقرار شود و در این موارد از کیستون هایی با بدنه فلزی استفاده می شود تا سیم ارت کابل شبکه به بدنه فلزی کیستون وصل شود و جریان تا چاه ارت برقرار شود.

کیستون چیست : انواع کیستون را بشناسید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *