با اولین اقدام برای ساخت و ساز کار کابل کشی ساختمان هم برای ساختمان شروع می شود و تا پایان کار ساخت و ساز یعنی تا زمانی که لامپ ها روشن شوند ادامه پیدا می کند.که این کابل کشی ها از دو روش کابل کشی توکار و کابل کشی روکار می باشد.

کابل کشی روکار

در این این روش از کابل کشی ساختمان روکار معمولا کابل کشی ها روی قسمت بیرونی دیوار یا بر روی زمین قرار دارند و کابل ها قابل مشاهده هستند.اگر با دیده شدن کابل ها مشکلی دارید و این نما را نمی پسندید می توانید از داکت ها یا ترانک ها برای پوشاندن و منظم کردن کابل ها استفاده کنید. از این کابل کشی ها معمولا در ساختمان های قدیمی برای اینکه دیوار ها سوراخ و یا خراب نشوند و در هزینه ها صرفه جویی شود و زمانی که می خواهیم سیم ها و اتصالات جدیدی را اضافه کنیم اما نمی خواهیم دیوار را سوراخ کنیم می توانیم از این روش کابل کشی روکار استفاده کنیم.البته این نوع کابل کشی یکسری مزایا و معایبی هم دارد که در این مقاله به آن ها نیز پرداختیم

کابل کشی ساختمان (کابل کشی روکار)

مزایای استفاده از کابل کشی توکار ساختمان

در کابل کشی روکار در صورت ایجاد خرابی و اتصال یا هر مشکل دیگری در کابل کشی ها به دلیل بیرون بودن کابل ها دیگر نیازی به تخریب دیوار نیست پون خیلی راحت کمی توان به کابل ها دست پیدا کرد و مشکل را برطرف کرد.یکی دیگر از مزایای استفاده از کابل کشی روکار استفاده از داکت هاست چون می توان با خلاقیت از داکت ها در دکوراسیون منازل یا محل کار استفاده کرد و نمای مدرن و خاص را ایجاد کرد.

معایب استفاده از کابل کشی توکار ساختمان

یکی از معایبی که می توان برای کابل کشی روکار نام برد خارج بودن سیم ها از دیوار و استفاده از داکت ها و ترانک ها برای پوشاندن آنها است.اگر وجود داکت بر روی دیوار باب میل و سلیقه شما نیست این روش از کابل کشی هم مناسب شما نخواهد بود.

کابل کشی توکار

کابل کشی ساختمان توکار به کابل کشی گفته می شود که تمامی کابل ها از ابتدا تا انتهای مراحل کابل کشی در داخل دیوار تعبیه شده باشد و از بیرون هیچ کابلی قابل مشاهده نباشد.در این نوع از کابل کشی هم سیم ها داخل داکت قرار می گیرند با این تفاوت که داکت ها و کابل های داخلشان در داخل دیوار قرار داده می شوند.کابل کشی توکار نیز به سه روش انجام می شسود که هر کدام را نام برده و درباره آنها خواهیم گفت.

  • کابل  کشی  ساختمان با استفاده از کلید و پریز
  • کابل کشی با استفاده از جعبه فیوز
  • کابل کشی  با استفاده از حعبه تقسیم

کابل کشی ساختمان با استفاده از کلید و پریز

در این روش سیم کشی ساختمان بالای هر کلید و پریزی سیم های مربوط به آن را در داخل دیوار جاسازی می کنند تا هم نمای دیوار شیک تر باشد و هم دسترسی راحت تری داشته باشد و با باز کردن کاور بیرونی کلید ها و پریزها می توان به سیم کشی دست پیدا کرد.

کابل کشی ساختمان با استفاده از جعبه فیوز

هر قسمت از ساخنتمان ممکن اسن که میزان برق خاص و مشخص و متفاوت با سایر قسمت های ساختمان داشته باشد برای ایجاد این توازن در مصارف برق ساختمان از فیوز ها استفاده می شود. سیم ها از داخل فیوز عبور می کنند و سپس به قسمت مورد نظر با برق مشخص شده وصل می شوند.در این روش از سیم کشی ساختمان عیب یابی بسیار راحت اما هزینه نصب و استفاده از فیوز بالا می باشد.

کابل کشی ساختمان با استفاده از جعبه تقسیم

از این کا‌بل کشی توکار ساختمان معمولا برای ساختمان های قدیمی و یک طبقه استفاده می شود و جعبه ها کمعمولا در فاصله 30تا 40سانتی از سقف نصب می شوند.این جعبه ها باید در جایی نصب شوند که قابلیت دسترسی سریع و راحت داشته باشند و همچنین هیچ سیمی نبابد از جعبه تقسیم بیرون زده باشد و هیچ سیمی هم نباید داخل جعبه تقسیم لخت باشد.این نوع از کا‌بل کشی توکار ساختمان به دلیل سخت بودن در شتاسایی عیب و مشکل منسوخ شده است.

مزایای استفاده از کابل کشی ساختمان

کابل کشی های توکار ساختمان امنیت سیم ها را در مقابل اشتعال و ضربه و عوامل مخرب بیرونی بالا می برد در ساختمان هایی که دیوار ها رطوبت بالایی دارند بسیار کارآمد هستندو برای کسانی که علاقه به نصب داکت بروی دیوار و یا کف زمین ندارند بسیار مناسب است.

معایب استفاده ازکابل کشی ساختمان

از معایب استفاده از کابل کشی های توکار ساختمان می توان به هزینه بالای آن اشاره کرد.همچنین اگر مشکلی در کابل کشی وجود داشته باشد باید تمام کابل کشی ساختمان تغییر کند چون عیب یابی در این نوع از کابل کشی ها بسیار سخت بوده و همچنین باید دیوار ها تخریب و دوباره بازسازی شوند که شامل هزینه بسیار بالایی است

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *