‌ هاب شبکه بعنوان نقطه اتصال مرکزی است که کامپیوترها را به شبکه  متصل می کند. زمانی که یکی از کامپیوترهای متصل به هاب داده ای را می فرستد یا دریافت می کند این داده و اطلاعات به سایر پورت ها هم فرستاده می شود یا بهتر بگوییم در سایر پورت ها هم کپی می شود و کامپیوترهای دیگر هم اطلاعات را می بینند هاب تشخیص نمی دهد اطلاعات باید به کدام پورت فرستاده شود و اطلاعات را روی تمام پورت ها کپی میکند.

 

انواع هاب های شبکه به این صورت اند:

هاب ها اطلاعات را از یک پوت دریافت می کنند و به یک پورت دیگر منتقل می کنند و هاب های شبکه از لحاظ فنی و مشخصات به چند دسته تقسیم می شوند:

  • هاب پسیو یا منفعل
  • هاب اکتیو یا فعال
  • هاب هوشمند
  • هاب مستقل
  • هاب پشته ای

برای اطلاع از قیمت انواع  کابل شبکه با ما در ارتباط باشید .

هاب پسیو یا منفعل

هاب های شبکه منفعل می توانند به صورت فیزیکی کامپیوتر ها را به شبکه متصل کنند و مشکلاتی و خطاهای فیزیکی را تضشخیص دهند اما نمی توانند سیگنال های فرستاده شده به هاب را تغییر و یا باز تولید کنند

هاب اکتیو یا فعال

ها‌ب های فعال شبکه می توانند بر روی سیگنال ها و داده هایی که به هاب ارسال شده نظارت کنند و آنها را نسبت به اولویتشان دسته بندی کنند و سیگنال هایی با اولویت بالا را زودتر ارسال کنند.هاب ه9ای اکتیو قابلیت باز تولید و همچنین تقویت سیگنال هایی که ضعیف هستند را داراست.

هاب شبکه هوشمند

این هاب نسبت به هاب منفعل شبکه و هاب فعال هوشمندانه تر عمل می کند و میتواند علاوه برخدمات این دو هاب می تواند مشکلات به وجود آمده در شبکه را شناسایی کند و این مشکلات را حل کند.

هاب شبکه مستقل

اگر بخواهیم دستگاه هایی را به هم متصل کنیم تا از سایر دستگاه های شبکه جداگانه کار کنند از هاب مستقل شبکه استفاده می کنیم. در این نوع از هاب ها معمولا هر سیستم و کامپیوتری به اطلاعات خود دسترسی خواهد داشت و هیچ گونه اتصالی با سایر دستگاه ها نخواهد داشت و همچنین به اطلاعات سایر دستگاه ها نیز دسترسی نخواهد داشت .

هاب پشته ای

ای نوع هاب ها هم مانند هاب مستقل عمل می کنند با این تفاوت که تعداد بیشتری از آن ها را مثل پشته می توانیم به هم وصل کنیم تا تعداد پورت ها افزایش دهیم.

هاب شبکه

مزایای استفاده ازهاب شبکه

هاب های شبکه هم مانند سوئیچ ها عمل می کنند با این تفاوت که نسبت به سوئیچ ها نصب آسان و راحت تری دارند و بسیار ارزان تر هستند.با استفاده از آنها می توان چند دستگاه و کامپیوتر را به شبکه متصل کرد و چون نیاز به تنظیمات خاصی نیستند کار با آن بسیار راحت است.

معایب استفاده از هاب شبکه

ها‌ب های شبکه هم مانند سخت افزار تمام دستگاه های دیگر یکسری معایب دارد که از مهمترین آنها عدم امنیت اطلاعات است.یعنی وقتی اطلاعاتی را به کامپیوتر خاصی ارسال می کنیم در مسیر تمام این اطلاعات کپی می شود و به تمام پورت ها فرستاده می شود و این کار باعث ایجاد ترافیک زیاد و ناخواسته می شود و همچنین مصرف پهنای باند می شود.تکثیو کپی کردن اطلاعات و داده ها و فرستادن آن به تمامی دستگاه ها باعث ایجاد تصادف و برخورد سیگنال ها می شود.در هاب ها دو پورت همزمان نمی تواند فرستنده اطلاعات باشند باید یک کامپیوتر اطلاعات را بفرستد و کامپیوتری دیگری گیرنده اطلاعات باشد.

تفاوت هاب شبکه و مودم

زمانی که بخواهیم یک کامپیوتر و یا هر دستگاه دیگری را فقط به شبکه اینترنت متصل کنیم از مودم استفاده می کنیم اما اگر بخواهیم چند دستگاه را همزمان به هم دیگر و به اینترنت متصل کنیم باید از هاب ها استفاده کنیم و در هاب اطلاعات توسط یک کامپیوتر دریافت می شود بدون تغییر و دستکاری کپی می شود و به سایر کامپیوتر ها هم فرستاده می شود اما مودم ها یک رابط هستند بین شبکه دیجیتالی و رسانه انالوگی مثل خط تلفن که از طریق آن به اینترنت متصل شده ایم.و همچنین هاب ها توسط سیم دستگاه ها را به یکدیگر وصل می کنند اما امروزه مودم ها پیشرفت زیادی داشتند و معمولا به صورت بی سیم هستند و مودم ها معمولا یک پورت درون خود دارند و این باعث می شود که مودم ها تبدیل به یک هاب نیز شوند اما برعکس این مسئله ممکن نیست و هاب ها امکان تبدیل شدن به مودم را ندارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *