ترانک چیست؟
ترانک نوعی مخزن است که کابل‌کشی یا سیم‌کشی های برق در آن تعبیه می‌شوند و از آن‌ها نگهداری می‌کند یا به منظور دیگر برای محافظت از تمامی کابل‌ها در برابر آسیب‌های محیطی و فیزیکی از ترانکینگ استفاده می‌شود علاوه بر این با کمک ترانکینگ می‌توانید به سیم‌کشی‌ها خیلی راحت بیافزایید، در روش‌های سنتی اجرای سیم‌کشی در مکان مورد نظر کار سختی بود چرا که انعطاف پذیری کافی نداشتند و تغییر یا افزودن به آن به راحتی امکان پذیر نبود، اما امروزه با کمک ترانکینگ این مشکلات برطرف شده است.
ترانکینگ مجموعه ای از محفظه های دربسته، کانال ها، اجزا و متعلقاتی است که به منظور سیم کشی (کابل کشی) برق، شبکه های کامپیوتری، تلفن سانترال و … به کار می رود. ترانکینک ماژولار است (مهم تراین تفاوت داکت و ترانک) مسیر و فضای بوجود آمده توسط ترانکینگ باعث مرتب شدن کابل ها شده و کابل ها را در برابر صدمات فیزیکی و نویز محافظت می کند.
انواع ترانکینگ ها در واقع بهترین راه برای پیاده سازی شبکه های ساختار یافته هستند و می توان با هزینه کم و نصب آسان از ویژگی های آنها بهره برد. ترانکینگ ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه با آنها آشنا می شویم:

ترانکینگ دیواری
این محصول مخصوص انتقال سیستم های برق نرمال ، برق اضطراری ، یو پی اس ، شبکه های کامپیوتری ، سیستم های صوتی و تصویری و غیره است که جایگزین سیستم سنتی لوله کشی برق شده و با استفاده از آن به راحتی می توان برای تغییرات و توسعه به کابل ها دسترسی داشت و در عین حال می توان به این ترانکینگ ها ماژول هایی هم چون کلید و پریز های مختلف را اضافه کرد.

ترانکینگ دفنی
برای انتقال و توزیع سیستم های فشار قوی و فشار ضعیف می توان از انواع داکت و ترانکینگ دفنی استفاده کرد که این محصولات در ساختمان ها به صورت توکار ، هم سطح کف یا زیر کف کاذب قرار می گیرند و سیم و کابلها داخل آن جای می گیرند همچنین این محصول برای طراحی شبکه های شطرنجی و عنکبوتی استفاده می شود و از مزایای آن می توان به سهولت در تغییرات و یا افزایش حجم کابل ها نسبت به سیستم های سنتی اشاره کرد.

داکت و ترانکینگ کف مدفون به گونه ای در زیر کف جاسازی می شود که فقط درب جعبه قابل رویت است و نوع قابل دسترس آن به صورت جعبه هایی با قابلیت جابه جایی می باشد که در این نوع هم بدنه هم درب قابل رویت است ، نوع دیگری از ترانکینگ در زیر کفپوش کاذب قرار می گیرد و توسط لوله هایی به جعبه ای که روی کفپوش نصب شده است متصل می شود.

ترانکینگ ستونی
در گذشته برای نصب انواع کلید ها و پریزهای توکار لازم بود که حتما روی دیوار برش ها یا حفره هایی ایجاد گردد تا کلیدوپریزهای مختلف در آنها جای گیرند اما امروزه در سیم کشی نوین برق از انواع ترانکینگهای ستونی استفاده می شود که دارای محفظه هایی مجزا برای کابل های مختلف هستند و می توان انواع پریزهای برق ، کامپیوتر ، تلفن و غیره را داخل آنها قرار داد که در این صورت دیگر نیازی به ایجاد حفره در دیوار نیست همچنین محفظه ای امن برای جلوگیری از ضربات مکانیکی ایجاد می شود.

از این محصول می توان در فضاهای اداری ، اتاق های کنفرانس ، اتاق های کامپیوتر ، محیط های آموزشی و غیره استفاده کرد که باعث می شود مسیر کابل ها در زیر میز کاربر کوتاه شود و همچنین حفاظت از تجهیزات و کاربران کاملا در این صورت تضمین می گردد.

 تفاوت ترانکینگ و داکت
اندازه 
باسداکت ها در مقابل ترانکینگ دارای سایزندی کوچک تری هستند و به همین علت استفاده از آن ها محدودیت های بیشتری دارد.

جنس و مقاومت ساختار
در انواع ترانکینگ هم مواد اولیه متفاوتی بکار گرفته می شود اما نکته حائز اهمین این است که معمولا ویژگی های مقاومت در برابر آب و احتراق را فقط این تجهیز داشته و  در برابر داکت ها از دوام بالاتری برخوردارند.

کاربردها
از داکت به دلیل محدودیت اندازه فقط برای نظم دهی سیم و کابل می توان استفاده کرد اما ترانک ها قابلیت یکپارچه سازی پریزها خطوط تلفن و برق را به صورت همزمان دارند.

اجزای سازنده
همانطور که در بالا بحث شد ترانک ها با توجه به کاربرد گسترده تر دارای متعلقات بیشتری نیز هستند.

 قیمت 
با توجه به جنس، ابعاد و ظاهر بهتر ترانکینگ قطعا متوجه شده اید که هزینه تهیه این تجهیز باید بسیار بیشتر از باسداکت ها باشد. گاهی اوقات این اختلاف هزینه تا 4 برابر می رسد.

 نصب و بهره وری
علی رغم تمام موارد گفته شده در بالا که نشانگر بهتر بودن ترانکینگ نسبت به باسداکت است، نصب و راه اندازی داکت بسیار ساده تر از ترانک است و در مواقعی که نصب سریع موردنظر است به ترانک ترجیح داده می شود.

حلقه تکی چنگکی لگراند

شرکت لگراند (Legrand) یک شرکت فرانسوی مشهور در زمینه تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی میباشد که واقع در شهر لیموژ فرانسه قرار دارد.
این شرکت در زمینه های زیادی از جمله انرژی، سیستم های ساختمانی، توزیع نیرو و تجهیزات نصب و سیم کشی نیز فعالیت دارد.

حلقه تکی چنگک لگراند محصولی پر کاربرد از برند Legrand می باشد که در محل نصب کلید و پریز برق که جایی برای پیچ کردن حلقه وجود نداشته باشد، کاربرد دارند.
این حلقه چنگکی میتواند با استفاده از چنگک های خود مکانیزم و کادر را بر روی خود و دیوار نگه دارد. در واقع حلقه چنگکی نقش اسکلت و چهار چوب داخلی برای کلید و پریز ایفا می کند و باعث می شود پریز یا کلید در جای خود محکم و بدون حرکت بماند. تولیدات این کمپانی دارای کلیه استاندارد های بین المللی در زمینه کیفیت و امنیت می باشد.حلقه چنگکی تکی لگراند مدل 80261 برای نصب کلید و پریز توکار چنگکی لگراند به کار می رود.
این محصول یکی از پر فروش ترین محصولات لگراند است دارای بدنه فلزی و محافظ پلاستیکی بوده و در بازار تجهیزات برق و الکترونیک نیز عرضه میشود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *