امروزه با توجه به این که بیماری های زیادی بوجود آمده اند و روش های گوناگونی برای تشخیص و درمان بیماری ها در اختیار قرار گرفته شده اند.اما اکتشافات جدیدی در زمینه ی تشخیص سریع بیماری ها با استفاده از فیبر نوری بدست آمده است.

خاصیت کشسانی فیبر نوری:

عده از محققان موسسه ماساچوست و گروهی دیگر در دانشگاه هاوارد به طراحی یک فیبر نوری پرداخته اند.ویژگی این فیبر نوری چسبناک بودن آن بوده است.

فرایند این نوع فیبر بدین گونه می باشد که به صورت یک چراغ هشدار دهنده برای شناسایی محل دقیق این بیماری ها در تمام نقاط بدن به شما کمک می کند.

جنس این رشته از نوعی هیدروژل که به درون پلیمری قرار داده ، ساخته شده است.

از دیگر خاصیت این رشته میتوان انعطاف پذیر بودن آن را نام برد به گونه ایی که بسیار محکم و قوی بوده و قابلیت خم شدن نیز دارد به گونه ایی که با به حرکت در آوردندر بدن شکسته نمی شود.

دانشمندان دانشگاه هاوارد فیبرهای نوری جدیدی معرفی کرده‌اند که برخلاف انواع شیشه‌ای بر ساخته ی  هیدروژل بوده و مانند ژله خاصیت انعطافی دارند.

بر طبق نظرات محققان این رشته یک فرایند دائمی بوده و هیچ گونه آسیبی به بافت های بدن وارد نمی کند.و در مدتی شروع به درمان این بافت ها می نماید.

 اما نوع تشخیص سریع بیماری ها با استفاده از فیبر نوری برای ما بسیار مهم بوده به گونه ایی که درمان انجام داده شده و هیچ گونه آسیبی دیگر به بافت های بدن ما وارد نکند. 

خاصیت افزایش طول

یکی دیگر از خاصیت های مهم این رشته این است که این رشته می تواند بدون کوچک ترین مشکلی بیش از هفت برابر طول خود کشیده شود.

خاصیت نورانی

دانشمندان با استفاده از خاصیت نورانی این رشته مشاهده کردند که تا کجا و چه زمانی این رشته کشیده شده است.

این دانشمندان بخش هایی از این فیبر را با رنگ قرمز و سبز و آبی پر کردند و به شکل افقی لیزر را بر روی این رشته ها تاباندند.پس از تابیده شدن به رنگ قرمز  مشاهده کردند که جایی که پرتو قرمز را پر کرده بودند بزرگتر شده است.

این محققان با استفاده از محاسبات ریاضی دریافتند که چه قسمتی از این رشته کشیده شده و مقدار دقیق آن چه قدر است.

تا به این جا متوجه شدیم که تشخیص سریع بیماری ها با استفاده از فیبر نوری روشی بسیار موثر برای درمان بیماری ها می باشد.

 طبق گزارش های داده شده ،یکی از محققان موسسه ماساچوست اقای شینو لیو(Xinyue Liu) دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه MITبیان می کند که : زمانی که شما  با استفاده از پرتو تابیدن باعث کشیده شدن این رشته می شوید ،اندازه ی این رشته تغیر خواهد کرد.

 بنابر گفته ی این دانشمندان این رشته به عنوان یک سنسور فشار عمل خواهد کرد.

توانایی فوق العاده این فیبر در آینده ایی به شدت نزدیک ، به صورت کاشتن این سنسور درون بدن و یا یک گجت پوشیدنی می تواند پس از اتفاق افتادن یک آسیب درون بدن فعال گردیده و برای درمان دست به کار شود.

در آینده ایی نزدیک در این زمینه می تواند در درمان تومور های مغذی امری جهادی باشد.

آزمایش دیگری نیز وجود دارد که دانشمندان این فیبر ها را با سلول هایی پر می کنند که وقتی ماده سمی وارد بدن می شود این رشته روشن می شود.

برای آزمایش این عمل ،این رشته را به بدن یک موش قرار داده و سپس یک ماده سمی به بدن موش تزریق می کنند.

دانشمندان با استفاده از فیبر نوری معکوس ،توانستنت مشاهده کنند که این رشته ها در واکنش با این ماده سمی روشن شدند.

کابل های فیبر نوری اطلاعات را از طریق پالس های سرعت نور را انتقال می دهند.

در فیبر نوری لایه ایی دیگر وجود دارد که در اصطلاح به نام روپوش معروف است که در اطراف فیبر مرکزی پیچیده شده قرار دارد.وجود این لایه باعث می شود که نور به صورت متوالی از دیواره کابل به بیرون انتقال یابد.امکانی دیگر که فراهم کرده است این می باشد قسمتی که بدون ضعف می باشد دورتر قرار گیرد.

برای خرید فیبر نوری می توانید به قسمت فروشگاه ما مراجعه کرده و فیبر نوری را انتخاب کرده و لیست قیمت فیبر نوری و هم چنین برای خرید آن میتوانید اقدام نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *