کابل شبکه چیست؟!

کابل شبکه، یکی از رایج ترین و متداول ترین انواع کابل های بکار رفته در شبکه های سیمی است که در خانه و سایر مراکز اداری و تجاری استفاده می شود. کابل شبکه رابطی میان این دستگاه‌ها و کامپیوترها محسوب می‌شود که فقط اطلاعات را رد و بدل می‌کند و هیچ دخالتی در اصل اطلاعات ندارد. برای ساده‌تر شدن موضوع، اینگونه بیان می کنیم که کابل لن شبکه مانند یک مأمور اداره پست می ماند که فقط اطلاعات را از مبدأ به مقصد انتقال می دهد و محتوای اطلاعات برایش هیچ تفاوتی ندارد.

به طور کلی در دنیای شبکه سه نوع کابل شبکه داریم: کواکسیال، فیبر نوری و زوج به هم تابیده. رایج‌ترین کابل‌های شبکه جهت اتصال کامپیوترها به یکدیگر یا دستگاه‌های شبکه به روترها و سوییچ‌ها؛ کابل‌های معروف به زوج به هم تابیده می باشند.کابل‌های کواکسیال کابل‌هایی هستند که برای آنتن‌های آنالوگ و دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند. کابل فیبر نوری کابلی است که از یک یا چند رشته الیاف شیشه‌ای و چندین پوشش عایق محافظ تشکیل شده است. این نوع کابل‌ها به منظور انتقال داده‌ها در فواصل های طولانی و با عملکرد بالا ساخته می شوند و در شبکه‌های بزرگ، دیتاسنترها و زیرساخت‌های مخابراتی کارایی دارند.

کابل شبکه بر اساس سرعت، نویز‌پذیری، پهنای باند، جنس روکش و … به چندین دسته تقسیم شده است. اما به طور استاندارد کابل های شبکه در دسته های Cat1 تا Cat8 قرار داده می شوند و هر چه دسته بندی کابل های شبکه بالاتر روند، تکنولوژی ساخت آن‌ها و در نتیجه سرعت انتقال اطلاعات، پهنای باند و نویزپذیری آن ها ارتقا پیدا خواهد کرد.

کابل شبکه belden

یکی دیگر از شرکت های مطرح در زمینه تجهیزات شبکه، شرکت آمریکایی belden است. تولید محصولات با کیفیت بالا از وجه تمایز های این شرکت با دیگر برند ها است. کابل شبکه belden در انواع بدون شیلد UTP و شیلد دار SFTP و با استانداردهای Cat5e و Cat6 به تولید می رسند و همگی از عملکرد و کیفیتی مثال زدنی در کنار قیمت مناسب برخوردار هستند. کابل شبکه بلدن در صورت اصل بودن یکی از بهترین گزینه ها برای خریداران است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *