پچ کورد فیبر نوری چیست؟

پچ کورد یک کابل فیبر نوری است که  هر دو طرف آن کانکتور متصل شده است، اتصال کانکتورها برای یرقراری اتصال فیبر نوری بین سوئیچ شبکه و پچ پنل استفاده میشود. پچ کورد دارای رنگ های مختلفی است. این رنگها تشخیص پچ کورد را راحت تر میکند. پچ کوردها معمولا کوتاه هستند. برای این که درک  بهتری از  پچ کورد فیبر نوری SC-SC Simplex Single-Mode داشته باشیم. بد نیست ابتدا  انواع پچ کورد را مرور میکنیم .

انواع پچ کورد

انواع فیبر نوری با توجه به کانکتوری که به انتهای آن متصل میشود، شامل موارد زیر است.

پچ کورد فیبر نوری:

همان طور که از نامش پیداست این پچ کورد به معنای واقعی واژه یک فیبر است که از دو طرف به کانکتور فیبر نوری اتصال داده می شودو نام دیگر آن پچ کیبل است. از این نوع پچ کورد بمنظور برقراری ارتباط میان تجهیزات و قطعات در شبکه فیبر نوری بکار می برند.تفاوت کانکتور ها در پچ کورد فیبر نوری سبب شده تا شاهد انواع مختلف پچ کورد فیبر نوری باشیم. در ادامه به بررسی خصوصیات مختلف آن هامی پردازیم.

کانکتور LC:

LC مخفف کانکتورLucent است. کانکتور LC به سبک ساختار فشار تولید می شود. پچ کورد LC به این معناست که با کانکتور LC به اتمام می رسد. این پچ کورد فضای اشغال را کاهش می دهد و درمناطق پرتراکم و کم حجم بسیار مناسب است.بدنه ی پچ کورد LC پلاستیکی است و فرول به اندازه دقیق 1.25mm و با جنس سرامیکی می باشد.

کانکتور SC:

SC مخفف کانکتور میدان و یا کانکتور استاندارد یا مشترک است که این کانکتور توسط یک شرکت ژاپنی به نام  NTT اختراع شده است.پچ کورد SC در واقع پچ کوردی است که به کانکتور SC ختم می شود. همچنین پچ کورد SC در کانکتور خود خاصیت قفل شدن دارد که این حرکت از طریق فرول سرامیکی یک اتصال تراز و دقیق ایجاد می شود. این نوع پچ کورد در ارتباطات داده ها و مخابرات فیبر نوری قابل استفاده می باشد.

پچ کورد فیبر نوری SC-SC Simplex Single-Mode هم از این نوع پچ کورد است چراکه در هر دو انتهای آن کانکتور SC واقع شده است.

پچ کورد فیبر نوری Sc-Sc Simplex Single-Mode

کانکتور ST:

ST مخفف Straight-Tip می باشد.پچ کورد ST فیبر نوری به کانکتور ST خاتمه پیدا می کند.این نوع پچ کورد در هر دو نوع مولتی مود و سینگل مود قابل استفاده است. قطر کانکتور ST همانند کانکتور SC فرول 2.5 میلیمتری است. پچ کورد فیبر نوری ST نوک صاف و مستقیم دارد که باعث می شود به راحتی داخل و خارج شود.

پچ کورد FC 

FC مخفف کانکتور ثابت (Fixed Connector) است. پچ کورد فیبر نوری FC با کانکتور FC به اتمام می رسد و ساختار پیچشی دارد و به صورت پیچشی وصل می شود. از این نوع پچ کورد می توان در محیط های لرزشی استفاده کرد و به صورت پیچشی محکم آن را بست.پچ کورد FC  دارای بدنه فلزی است.

پچ کورد فیبر نوری SC-SC Simplex Single-Mode  دو متری

پچ کورد فیبر نوری Sc-Sc Simplex Single-Mode

پچ کورد فیبر نوری SC-SC Simplex Single-Modeدارای کانکتورهای دو سر SC آبی رنگ هستند که ضخامت روکش پچ کابل SC-SC میلیمتر 2 بوده و کانکتور آن به سبک فشاری و کششی ساده، روی دستگاه مورد نظر چفت و یا جدا می شود. این نمونه پچ کابل به طور وسیعی در شبکه های فیبر نوری مورد استفاده قرار می گیرد و در ارتباطات داده ها و مخابرات فیبر نوری بسیار پر کاربرد است.این قطعه دارای روکشی مقاوم از جنس LSZH می باشد که در برابر آتش سوزی دود سمی کمی از خود انتشار می دهد و فاقد هرگونه هالوژن می باشد و همچنین برای افراد خطر مسمومیت کمتری دارد و دود سمی تولید نمیکند.

منظور از simplex  بودن در پچ کورد فیبر نوری SC-SC Simplex Single-Mode چیست؟ پچ کوردهای فیبر نوری دو دو نوع simplex و duplex ساخته میشوند. در نوع سیمپلکس فیبر نوری یک سر دارد و  امکان دریافت و ارسال داده وجود ندارد. در نوع duplex فیبر نوری دو سر دارد و امکان ارسال و دریافت داده به طور هم زمان فراهم شده است. در پچ کورد فیبر نوری SC-SC Simplex Single-Mode امکان ارسال داده به طور رفت و برگشت امکان پذیر نیست.

منظور از Single-Mode بودن در پچ کورد فیبر نوری SC-SC Simplex Single-Mode چیست؟ قیبر نوری دارای دو نوع سینگل مود و مالتی مود است. در نوع سینگل مود یک باریکه نور از هسته فیبر عبور میکند ولی در نوع مولتی مود چندین باریکه در یک زمان با فاصله زمانی از یک هسته عبور داده میشود.

برای جلوگیری از تداخل، از پدیده شکست نور استفاده میکنند.

نوع فیبر موجود در این پچ کابل، Single Mode است که از مصرف بالا و کیفیت بسیار مناسبی برخوردار می باشد. رنگ این پچ کورد زرد بوده و دارای قطر هسته 9 میکرون و قطر غلاف 125 میکرون است.همچنین با طول کابل 2 متر عرضه می شود و در بازار تجهیزات شبکه به فروش می رسد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *