کابل مخابراتی چیست؟

کابل‌های مخابراتی برای انتقال داده در مسافت‌های بالا طراحی شده‌اند. برای انتقال داده از یک منطقه به منطقه دیگر از انواع کابل مخابراتی استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی هر کدام می‌پردازیم.

انواع کابل مخابراتی

کابل‌های مخابراتی انواع  و کاربردهای متفاوتی دارند.

انواع کابل‌های مخابراتی را می‌توان به دو صورت زمینی و هوایی استفاده کرد.

ولی به طور کلی کابل های مخابراتی در دو دسته کابل‌های مخابراتی نوری و کابل‌های مخابراتی مسی تقسیم می‌شوند.

انواع کابل‌های مخابراتی به صورت زوج سیم موجود هستند.

انواع کابل مخابراتی مسی

کابل ژله فیلد خاکی (BFC) : برای شبکه های بیرونی شهر و زیرساخت های مخابراتی مناسب است. بیشتر بین cafu و post در شبکه های دسترسی استفاده می‌شود. امکان دفن مستقیم یا تراشه مورد استفاده در مناطق محافظت نشده یا کانال‌ها و سینی‌ها وجود دارد. انتقال سیگنال‌های صوتی و داده تا 10 مگاهرتز (CAT3) با این کابل امکان پذیر است.

کابل ژله فیلد کانالی (CFC): انتقال سیگنال‌های صوتی و داده تا 10 مگاهرتز (CAT3) با این کابل امکان پذیر است. مناسب برای داخل شهر و شبکه های مخابراتی، امکان کار به عنوان کابل مشتری، در مناطق حفاظت شده یا کانال‌ها و سینی‌ها استفاده می‌شود،  بیشتر بین cafu و پست‌ها در شبکه‌های دسترسی استفاده می‌شود. این کابل به منظور جلوگیری از نفوذ آب پر از ژله شده است. انواع کابل مخابراتی CFC  از 10 جفت تا 1800 جفت ساخته شده است. محدوده قطر مس از 0.4 میلی متر تا 0.9 میلی متر است.  نوار آلومینیومی معمولا به عنوان مانع رطوبت  و نوار فولادی به عنوان عایق کار برده می‌شود.

کابل ایرکور کانالی (CUC): مناسب برای داخل شهر و شبکه های مخابراتی،  امکان کار به عنوان کابل مشتری،  در مناطق حفاظت شده یا کانال‌ها و سینی‌ها استفاده می‌شود.

کابل هوایی مهاردار (SSC): این نوع کابل‌ها از انواع کابل مخابراتی مهاردار به شمار می‌روند. همه کابلهای مخابرای مهار دار  قدرت هدایت بالایی دارند و  در برابر رطوبت مقاوم هستند. کابل مخابراتی مهاردار 100 زوج 0.6 با هادی از جنس مس یک نمونه  کابل مخابراتی مهاردار است . که این کابل دارای سطح مقطع 0.6  است و از 100 زوج با کیفیت بالا ساخته شده است. در کابل‌های مهار دار از قدرت انعطاف پذیری کاسته شده و به استحکام اضافه می‌شود.

کابل هوایی ساده (AC): این کابل‌ها نمونه ای از کابل‌های هوایی هستند. در کابل‌های هوایی رشته‌ای از فولاد گالوانیزه به موازات کابل قرار گرفته و یک غلاف از مواد پلی اتیلن روی آنها کشیده می‌شود.

دوبل هوایی مهاردار (DW)

انواع کابل مخابراتی نوری

کابل نوری مهار دار هوایی (OSSC):همانطور که گفته شد کابل‌های مهاردار مناسب مناطب مرطوب هستند این نوع کابل نیز در مناطق مخابراتی و روستایی کاربرد دارد.

انواع کابل مخابراتی

کابل نوری ژله فیلد کانالی (OCFC): یکی از کابل‌های نوری پر کاربرد که در مراکز مخابراتی درون شهری و بین مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که گفته شده وجود ژله در انواع کابل مخابراتی مانع نفوذ رطوبت درون کابل می‌شود.

OBFC: مناسب برای شبکه های زیرساختی بین مراکز مخابراتی، مناسب برای مراکز ارتباطی از راه دور،این کابل را می‌توان به طور مستقیم در خاک دفن کرد، مناسب برای محیط‌های محافظت نشده و شبکه‌های بیرونی، دارای 288 فیبر

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *