هر ملک مسکونی، تجاری و صنعتی بدون کابل برق و شبکه معنایی ندارد. همه ما در مورد انواع کابل شبکه و کابل‌های برق اطلاع کسب می‌کنیم ولی در مورد انواع روکش کابل شبکه اطلاع زیادی نداریم. شناخت انواع روکش کابل شبکه می‌تواند به ما در انتخاب صحیح کابل شبکه کمک کند. اگر کابل شبکه ما در خارج از ساختمان باشد یا مکانی که احتمال بروز آتش سوزی در آن زیاد است، انتخاب روکش کابل شبکه می‌تواند کاملا متفاوت باشد.

در بسیاری از برندها انواع دسته کابل‌ها با انواع روکش‌ها عرضه می‌شوند. باید در انتخاب کابل شبکه به نوع روکش نیز توجه کرد.

انواع روکش کابل شبکه

انواع روکش کابل شبکه

کابل شبکه سیمی دارای سه نوع روکش  است.

روکش کابل شبکه LSZH:

طبق تحقیقات تلفات ناشی از آتش سوی بیشتر مربوط به مسمومیت ناشی از موادی است که دود سمی تولید می‌کنند نه حاصل از خود آتش. از این رو تولیدکنندگان کابل شبکه، انواع روکش کابل شبکه تولید می‌کنند تا در کاربردهای مختلف از بروز تلفات جلوگیری کند که به نام انواع روکش نسوز کابل معروف است.

LSZH نوعی روکش ایمن کابل شبکه است که از مواد بدون هالوژن ساخته شده است. در صورت سوختن و داغ شدن و یا هنگام آتش سوزی، گازهای سمی نظیر هیدروژن کلراید را انتشار نمی‌دهد. بنابراین در مکان‌هایی که امکان آتش‌سوزی زیاد است یا در منازل یا در مکان‌هایی که با تهویه ضعیف یا مکان‌های عمومی که در صورت آتش سوزی جان افراد در خطر است مثل اتومبیل‌ها، هواپیماها، واگن‌های راه‌آهن و کشتی‌ها کاربرد دارد.

روکش کابل شبکه PE:

روکش‌های پلی اتیلن یا PE نسبت به سایر روکش‌ها مقاومت بیشتری در برابر شرایط محیطی از جمله دما، آب و هوا، کشش، خوردگی و پوسیدگی دارند. از روکش PE به همراه روکش PVC یا LSZH بیشتر در کابل‌های شبکه Outdoor (مناسب فضاهای باز) بکار برده می شود.  انواع روکش کابل شبکه PE معمولا مشکی رنگ هستند و برای کاربردهای خارجی مناسب‌اند.

روکش کابل شبکه PVC:

روکش PVC در واقع یک ماده است که به عنوان یک روکش همه منظوره در بسیاری از کابل‌های شبکه و برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل قیمت پایین و انعطاف پذیری بالا، از کابل‌های با روکش PVC در شبکه‌های کامپیوتری، مخابرات و سیم کشی‌های با ولتاژ پایین استفاده می‌شود.  از معایب PVC این است که در هنگام آتش‌سوزی ممکن است خطرناک باشد. چراکه در صورت سوختن دود زیادی تولید می‌کند و گاز سمی هیدروژن کلراید را آزاد می‌کند.

قابل توجه ترین خواص عبارتند از مقاومت شیمیایی، مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر حرارت، استحکام، انعطاف‌پذیری و انعطاف پذیری. PVC به دلیل خواص بی عیب و نقصی که دارد برای تولید چندین کابل برق با مجموعه خاصی از مشخصات کابل PVC استفاده شده است.

کابل‌های PVC عموما به دلیل تطبیق پذیری، استحکام کششی بالا و انعطاف‌پذیری بی عیب و نقص خود شناخته می‌شوند. در نتیجه، آنها در کاربردهای مختلف سیم کشی برق از جمله سیم کشی لوازم خانگی، سیم کشی مدار داخلی و سیم کشی خانگی قابل استفاده هستند. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که چندین کابل از نوع PVC وجود دارد. هر نوع کابل کاربردهای خاص خود را دارد. هنگام خرید کابل PVC، باید اطمینان حاصل کنید که نوع کابل انتخابی نیازهای خاص شما را برآورده می‌کند. دو نوع کابل عایق پی وی سی وجود دارد: کابل‌های داخلی و کابل‌های برق در فضای باز.

مزایای روکش کابل PVC

  •  می‌توان از آنها در صنایع شیمیایی گوناگون استفاده کرد
  •  ضدآب هستند، به همین دلیل برای خواصی با دمای بالا و پایین ایده آل هستند
  • در شرایط آب و هوایی مختلف انعطاف پذیری بالایی دارند
  • نفوذپذیری نسبی پایینی دارند، یعنی به ندرت اجازه عبور مایعات یا گازها را می‌دهند
  • در مقایسه با روکش‌های دیگر قیمت مناسب تری دارند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *