کابل شبکه یا LAN چیست؟

کابل شبکه رابط بین دستگاه‌ها و کامپیوترها است که فقط وظیفه انتقال اطلاعات را برعهده دارد و هیچ دخالتی در اصل اطلاعات ندارد.به عبارت ساده تر، کابل شبکه فقط اطلاعات را از مبدأ به مقصد می‌رساند بدون اینکه محتوای اطلاعات برایش مهم باشد. کابل شبکه بلدن همانند کابل های تلفن هستند با این تفاوت که در کابل های تلفن از دورشته و یا ۴ رشته سیم استفاده شده درصورتی که در کابل های شبکه از ۸ رشته سیم برایانتقال اطلاعات بکار رفته است.

روکش کابل شبکه

کابل شبکه از لحاظ روکش نیز دارای چند نوع می باشد.

روکش کابل PVC: این روکش در واقع ماده ای است که به عنوان یک روکش همه منظوره در بسیاری از کابل های شبکه و برق کاربرد دارد.

روکش کابل PE: از روکش PE به همراه روکش PVC یا LSZH که بیشتر در کابل شبکه Outdoor (فضاهای باز) مناسب است استفاده می‌شود.این روکش دارای مقاومت بیشتری در برابر شرایط محیطی ازجمله دما، آب، کشش، خوردگی و پوسیدگی دارد.

روکش کابل LSZH : LSZH نوعی روکش ایمن کابل شبکه می باشد که از مواد بدون هالوژن (مانند کلر و فلوئور) ساخته شده است.این روکش فاقد هالوژن و دود سمی بوده و در مواقع اتش سوزی از خود دودی سمی تولید نمی کند.

 

اجزاء تشکیل‌دهنده کابل شبکه زوج بهم تابیده :

روکش لایه بیرونی کابل 

مانع از هرگونه ضربه، قطعی و پوسیدگی زوج‌های تابیده‌شده میشود و وظیفه محافظت از کابل را برعهده دارد.

پلاستیک تفکیک‌کننده زوج‌ها

در مرکز چهار زوج کابل شبکه وجود دارد که هر زوج از زوج دیگری کاملاً تفکیک می شود و مانع از ایجاد هرگونه نویز توسط زوج‌های کابل شبکه بر روی یکدیگر می شود.

زوج‌های تابیده‌شده

این قسمت از کابل وظیفه ارسال و دریافت اطلاعات را بر عهده دارند. تابیده شدن زوج به دور یکدیگر، سبب حذف و جلوگیری از تأثیر نویز بر انتقال داده هامی شود.این رشته سیم‌ها دارای 8 عدد سیم هستند که در اصل 4 زوج تابیده‌شده را تشکیل می‌دهند.کابل های بهم تابیده دارای انواع بدون شیلد UTP، فویل آلومینیومی FTP و شیلد دار STP و گاهی فویل و شیلد دار SFTP در رنگ های مختلف ساخته می شوند.

شیلد و فویل

از اصلی‌ترین و مهم ترین وظایف شیلد و فویل در کابل شبکه، جلوگیری از نویز و نوسانات الکتریکی اضافی است.

کابل شبکه CAT6 بلدن SFTP CU طول 305 متر

 کابل شبکه بلدن CAT6 SFTP CU بلدن از نوع SFTP می باشد و در دسته بندی Cat6 قرار می گیرد. نوع بسته بندی کابلCAT6 بلدن SFTP CU به صورت کارتن و در متراژ 305 متر است و جنس روکش آن از PVC مرغوب و به رنگ طوسی تولید می شود. شیلددار، فویلدار و پلی استر می باشد. تعداد شیلد در این کابل 80 رشته AL است. مغزی آن CU مس و قطرش0.45 است.

ویژگی های کلی محصول:

این کابل شبکه دارای استاندارد Cat6 است که می تواند سرعت انتقال 10 گیگابیت بر ثانیه را با پهنای باند 250 مگاهرتز فراهم سازد.روکش این مدل از کابل شبکه بلدن – Belden که PVC است از مقاومت خوبی نسبت به آتش سوزی دارد و مانع از خوردگی و پوسیدگی کابل می شود.از ویژگی های این محصول این است که دارای مغزی از جنس مس می باشد.از دیگر ویژگی ها میتوان به  شیلددار بودن و فویلی بودن این کابل اشاره نمود که از قابلیت حذف نویز و نوسانات وارده بهره می برند. این کابل‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند که دارای چهار زوج سیم به هم تابیده اند. روی این زوج سیم‌ها یک روکش فویل و روی این فویل توسط شیلد بافته شده پوشش داده شده است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *