کابل های شبکه

کابل های اینترنت که با نام کابل شبکه یا کابل  LAN شناخته می شوند، امروزه به طور گسترده و توسعه یافته به عنوان محیط انتقال و به منظور ارسال اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند. به عبارتی دیگر برای برقراری ارتباط در شبکه های کابلی و یا سایر شبکه ها نیاز به کابل شبکه است. در بستر محیطی شبکه انواع مختلفی از رسانه ها، برای انتقال داده ها از یک تجهیز شبکه به تجهیز دیگر وجود دارند که از پرکاربردترین و رایج ترین آنها می توان به کابل فیبرنوری، کابل شبکه بهم تابیده، کابل کواکسیال، انواع رادیو و … اشاره نمود که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

کابل شبکه دارای 8 سیم با رنگ های مختلف است که تشکیل شده از 4 رنگ اصلی و 4 رنگ فرعی می باشد. 4 رنگ اصلی عبارتند از : سبز، آبی، نارنجی و قهوه ای و 4 رنگ فرعی هم ترکیبی از رنگ های اصلی با رنگ سفید می باشند. رنگ اصلی برای ارسال سیگنال مثبت و رنگ فرعی برای ارسال سیگنال منفی طراحی شده است. رنگ سیم های داخلی کابل شبکه صرفا جهت شناسایی سریع تر و راحتر بوده و معنی خاصی ندارد.

Defaultکابل های بهم تابیده‌ شده (Twisted pair)

اقتصادی‌ ترین و پرکاربرد ترین نوع کابل های شبکه، کابل زوج به هم تابیده شده است. این نمونه کابل ها ارزان قیمت هستند و نصب آسانی دارند. کابل زوج به هم تابیده (Twisted-Pair) شامل جفت سیم‌های رنگی به تابیده شده‌ای هستند که هر کدام قطر 0.4 تا 0.8 میلی‌متر دارند. تعداد سیم‌ها بستگی به نوع کابل دارد، هر دو سیم در اطراف یکدیگر تنیده شده و همه جفت‌ها در یک غلاف پلاستیکی قرار می‌گیرند. سرعت انتقال داده در این کابل ها در ابتدای این دهه حدود 10 مگابیت بر ثانیه بود (کابل CAT3) و در حال حاضر کابل زوج تابیده‌شده به CAT8 ارتقا پیدا کرده است که حدود 40 گیگابیت بر ثانیه سرعت دارد.

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال یا کابل هم محور، کابلی است که دارای یک رسانای داخلی به نام  هادی می باشد که توسط عایقی از جنس پلیمر پوشش  داده شده است. در حال حاضر بیشترین استفاده از این نوع کابل‌ها را برای اتصال آنتن تلویزیون یا اتصال انواع LNB به گیرنده‌های امواج تلوزیونی تعلق می دهند، اما این کابل ها در زمینه شبکه‌های کامپیوتری به ندرت کاربرد دارند.

کابل فیبر نوری

فیبر نوری لوله بسیار باریک شیشه‌ای است که بین آن تهی و خالی است که داخل لوله نور حرکت می‌کند و در این بستر ارتباطی جریان الکتریکی اطلاعات به واسطه نور حمل می شوند. این نوع کابل‌ها برای انتقال داده‌ها در فواصل زیاد و با عملکرد بالا ساخته شده‌اند و در شبکه‌های بزرگ، دیتاسنترها و زیرساخت‌های مخابراتی استفاده می شوند. کابل فیبر نوری در انواع مختلفی تولید می شود اما دسته بندی متداول آن شامل انواع کابل Indoor ، Outdoor و FTTH Drop cable می باشد.

لگراند:

کمپانی لگراند به عنوان بزرگترین تولید کننده ی محصولات مرتبط با صنعت برق و شبکه های کامپیوتری و همچنین با بهره گیری بیش از 50 سایت تولید در کشور های مختلف دنیا در حال حاضر، به عنوان مطرح ترین برند دنیا بشمار میرود. شرکت لگراند از سال 1860 میلادی در لیمونژ فرانسه فعالیت خود را آغاز نمود و با تولید فیوز سرامیکی برند خود را در بازار مطرح کرد. کابل شبکه لگراند در ایران در سه دسته مختلف وجود دارد که از لحاظ سرعت انتقال دیتا، پهنای باند، قطر کابل و سطح مقطع هر سیم، با یکدیگر تفاوت دارند. این سه دسته شامل کابل شبکه Cat5e لگراند، کابل شبکه Cat6 لگراند و کابل شبکه Cat6a لگراند می شود.

Default

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *