کابل شبکه مسی چیست؟

کابل شبکه مسی همان طور که از نامش پیداست به کابل هایی اطلاق می شود که رسانای آن از جنس مس باشد؛ البته فلزاتی از جمله فولاد، آلومینیوم، سرب و نقره نیز در ساخت مغذی کابل مورد استفاده قرار می گیرند، اما از آن جایی که کابل هایی از جنس آلومینیوم و مس از نظر قیمت، مقرون به صرفه تر هستند، بیشتر از مغزی‌های آلیاژ استفاده میشود تا مس خالص . از طرف دیگر مس، به دلایل شیمیایی و فیزیکی. نسبت به دیگر فلزات. برتری دارد؛ به عنوان مثال انعطاف پذیری مس. بیشتر بوده و به راحتی می توان آن را به رشته های سیمی نازک تبدیل کردکه یکی از دلایل استفاده از آن در صنعت. برق نیز همین ویژگی  است.

با این حال تمامی این کابل ها بمنظور انتقال داده و صدا مناسب نیسیتند. کابل هایی که جهت انتقال مورد استفاده قرار می گیرند باید از پهنای باند بالا در فرکانس گسترده پشتیبانی کنند. بنابراین توجه به کاربرد کابل میتواند تا حد زیادی به شما در انتخاب صحیح کمک کند.

دسته بندی انواع کابل شبکه بر اساس جنس رسانا مغز کابل

 ۱کابل شبکه آلومینیوم با روکش مسی(CCA):

این نوع کابل را با اسم CCA (مخفف Coper Clad Aluminum) به معنای مغزی آلومینیوم و روکش مس می شناسند. این کابل ها از نظر کیفیتی نسبت به کابل های تمام مس پایین تر هستند و برعکس آن ها انعطاف لازم را ندارند. با این که کابل شبکه CCA ارزان است اما استفاده از آن ها در شبکه چندان توصیه نمی‌شود.

۲کابل شبکه تمام مس(CCC یا BC):

کابل CCC (مخفف Coper Clad Copper) کابلی است که در ساخت آن از مس خالص استفاده شده است. این کابل به کابل BC مخفف Bare Copper و به معنای مس بدون پوشش یا عریان نیز مشهور است  دقت کنید که در ساخت این کابل هیچ آلیاژی استفاده نشده است.
سرعت انتقال داده در این کابل بسیار بالاست و ا زآنجایی که در ساخت این کابل هیچ آلیاژی به کار برده نشده است انعطاف بالایی نیز دارد، از آنجایی که مولکولهای آلیاژ در مغزی  در حین عبور جریان برق باعث ایجاد گرمای زیادی می‌شود، در این نوع مغذی گرمای زیادی نمیبینیم، وضعیت   ایمنی در ابن نوع مغزی از سایر انواع مغزی بهتراس بهره‌مند هستند

 ۳کابل شبکه فولاد با روکش مس(CCS):

این نوع کابل را با  با نام CCS (مخفف Coper Clad Steel) شناخته می‌شود به معنی مغزی فولاد با روکش مس است. این کابل‌ها حتی از کابل‌های CCA هم کیفیت پایین‌تری دارند و به ندرت به عنوان کابل شبکه استفاده می‌شوند.

 تفاوت کابل Cca و Ccc

تفاوت کابل  CCA و CCC     

این یک امر بدیهی است که ما نباید هیچ‌ کدوم از این مغزی‌ها را جایگزین دیگری کنیم. هرکدام از این کابل ها دارای ویژگی‌ منحصر به‌فرد و مزایا و معایب خود می باشند. به عنوان مثال کابل‌های CCA به هیچ عنوان نمی توانند جایگزین کابل‌های تمام مس یا همان CCC در شبکه شوند.

  • هزینهمس یک نوع فلز است که گرانتر از آلومینیوم و فولاد می باشد. در نتیجه کابل CCC که تمام مس است، از کابل‌هایی با روکش و هسته‌ی آلومینیوم و فولاد می باشند گرانتر است. اگر دنبال کابل مقرون به صرفه می باشید، همچنین کیفیت و قدرت سیگنال برایتان انقدر مهم نیست، کابل CCA نیازتان را برطرف می‌کند.
  • دوام: به طور کلی فولاد یا همان CCS گزینه‌ی با دوام‌تری است و کابل CCC نیز در شرایط دمایی بالا، عملکرد خوبی را از خود نشان می دهد. اما آلومینیوم با روکش مس انقدرا هم قوی نیست. کابل شبکه لگراند یکی از نمونه‌هایی است که بیشتر با نوع CCC تولید شده و از کیفیت بالایی برخوردار است. درست است که هم فولاد و هم آلومینیوم دوام بالایی دارند، اما این در مقوله‌ی کابل‌ها انقدر حائز اهمیت نیست؛ اینکه چقدر سیگنال و با چه سرعتی از یک طرف به یک طرف دیگز میرود اهمیت دارد.
  • فاصله: کابل‌هایی با روکش مسی (CCA و CCS) فقط جهت انتقال سیگنال در فواصل کوتاه مثلا 6 تا 10 فوت پیشنهاد می شوند. در حالی که کابل CCC جهت انتقال داده در مسافت‌های طولانی‌تر مناسب می باشند.
  • وزنآلومینیوم با روکش مس سبک‌تر از CCC و CCS است.
  • انعطاف‌پذیری و شکنندگی: کابل‌های CCA و CCS، به‌ خاطر استفاده از آلومینیوم و فولاد در ساختار، انعطاف‌‌پذیری کمتری دارند. چراکه شعاع خمش این کابل‌ها پایین تر است، احتمال شکنندگی در هنگام استفاده از آن ها افزایش می یابد.
  • مقاومت: فلز آلومینیوم نسبت به مس 55 درصد مقاومت بیش‌تری دارد که باعث می شود کابل داغ شود و تا حد زیادی رسانای آن کاهش یابد که همین امر باعث آتش‌سوزی خواهد شد. بهتر است تنها در مواقعی از دو کابل cca و ccs استفاده کنید که جریان به‌صورت موقتی از آن ها عبور می‌کند. زیرا قطعآ مداوم بودن جریان در این نوع کابل‌ها موجب حریق خواهد شد. همچنین اگر در شبکه دستگاه‌های PoE داشته باشیم، با مشکل بزرگی مواجه می‌شویم. زیرا توان دستگاه‌ها و در نتیجه عملکرد نهایی آن ها کاهش پیدا می‌کند.
  • فرسایش:  تفاوت کابل CCA و CCC در این است که  آلومینیوم در گذر زمان در معرض هوا اکسید می شود و همین موضوع شکنندگی کابل را افزایش می دهد. به همین خاطر بهتر است به‌صورت دوره‌ای کابل‌ها را چک نمایید. زیرا ممکن است مشکلاتی را که شکسته شدن یا خورده شدن کابل ایجاد می‌کند،  به کل شبکه‌ آسیب وارد کند.

 

مزایا و معایب کابل CCC یا کابل Cu (تمام مس)

درست است که خرید مس نسبت به فولاد و آلومینیوم هزینه‌ی بیشتری دارد و یا وزن بیشتری را برای کابل به همراه می آورد، اما تقریبآ ایده‌آل‌ترین نوع مغزی برای کابل شبکه‌ است و در فواصل بالا، قدرت سیگنال را بهتر حفظ می‌کند.

این نوع کابل شعاع خمش بهتری دارد و به علت انعطاف‌پذیری بالا راحت‌تر شکل می‌گیرد. کابل CCC به‌راحتی قابل دسترسی است و نصب آسانی دارد. میتوان گفت مس از بسیاری جهات گزینه‌ی مناسب تری برای ارسال سیگنال از یک مکان به مکان دیگر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *