برای این کار بایستی از نصابی حرفه ای و آموزش دیده کمک بگیرید چرا که این کار دارای ماهیتی حساس و پیچیده است و برای کاربران خانگی امکان پذیر نیست.برای نصب و راه اندازی کابلی کوتاه در خانه یا شرکت بایستی اطلاعاتی را داشته باشید که در ادامه آنها را آورده ایم.
کابل های شبکه با قابلیت پهنای باند عظیم ، نصب و راه اندازی کابل های شبکه فیبر نوری کابل های فیبر نوری، عملکرد بالا در مسیرهای طولانی است.دسته ای از فیبرهای شیشه ای در پوشش کابل شبکه فیبر نوری قرار دارد که پالس های نوری درون این رشته های نوری انتقال داده و با سرعت بسیار زیاد عبور می کند.
برنامه ریزی
کاربران بایستی از امکان ارائه ی سرویس فیبر نوری توسط مخابرات منطقه مورد نظر مطمئن شوند. اگرامکان استفاده از این سرویس وجود داشته باشد، اول کاربران نزدیکترین جعبه ی توزیع فیبر نوری را تعیین کرده و بعد از آن به کابل کشی فیبر نوری از جعبه تا خانه یا شرکت بپردازند.
در مرحله بعد بایستی یک ترمینال شبکه نوری 0NT)) بر دیوار بیرونی خانه یا شرکت جای گیرد.کلیه خط های تلفن معمولی احتیاجی به جابه جایی با کابل های فیبر نوری دارند.بایستی کاربران برای راه اندازی حتما برنامه ریزی داشته باشند.
طراحی شماتیک و نقشه ها
حتی اگر کاربر خودش اقدام به نصب نماید،بایستی برای نصب و راه اندازی باید یک برنامه نوشته شده و نقشه ای دقیق داشته باشند.
پیش از شروع نصب مستندات طرح برای شناسایی مشکلات به کاربران کمک می کند.کاربران مطمئن خواهند بود که کلیه ی نیازهای ارتباطی در محل دیده خواهد شد و نقشه های انجام شده در جهت درست تر انجام شدن کار کمک می کند.بایستی مسیر ساخت و ساز و کابل ها به منظور قراردادن در زیرزمین، درون دیوارها یا در مکان های دیگر مانند لوله را تعیین کنید.ضمنا کاربران گرامی بایستی درمورد نقاط پایانی، نقاط اتصال و مکان پایان یافتن یا جداشدن نقاط در کابل ها تصمیم بگیرند.
تخمین هزینه و تهیه لوازم
کاربران بایستی برای انواع لوازم و سخت افزارهای موردنیاز از قبیل کابل های فیبر نوری، بست های کمربندی، وال جکت ها، مفصل ها، کانکتورها، جوش ها و سایر موارد را برای تکمیل پروژه مورد نظرشان تعیین کنند.برای پروژه های دشوارتر برای مشخص کردن مکان استفاده ی کابل ها و تجهیزات از لیستی نموداری کمک می گیرند.
تکمیل پروژه ی فیبر نوری امکان دارد هزینه بر باشد.فروشندگان محصولات فیبر نوری از اطلاعاتی خاص در این زمیه استفاده می کنند. اطلاعاتی خاص استفاده می کنند که بایستی خریداران با آن ها آشنایی داشته باشند.پس از تهیه کلیه پارامترها و لوازم بایستی تمامشان از نظر سالم بودن بررسی گردند.بایستی محصولات با کیفیت و زیر قیمت توسط کاربران تهیه شود.
کابل ها درر محل های تعیین شده ای به هنگام نصب و راه اندازیشان ذخیره می شوند.کابل ها به منظور انعطاف پذیری در محل های ذخیره شده به شکل 8 انگلیسی حلقه می شوند.می توانید لوازم را براساس هدف و مکانشان جهت بازیابی آسان در مواقع لازم طبقه
بندی نمود.
راهنمایی و کسب مشاوره از فروشندگان
برخی از فروشندگان در ارتباط با سخت افزار و مسیریابی طی تجربیاتی که سالها دارند، می توانند مشاوران خوبی در این زمینه برای شما عزیزان باشند.خریداران بایستی در مورد کسب مشاوره از فروشندگان فوق العاده دقت داشته باشند و نهایت احتیاط را به عمل آورند.
مرحله نصب و راه اندازی
طی فرآیند راه اندازی شبکه، دشوارترین بخش نصب کابل های جدید است.نصب و راه اندازی در شرایطی که آماده سازی و راه اندازی به شکل دقیق انجام شده باشد،آسانتر خواهد بود.برای راه اندازی به شخصی بلد کار و ماهر احتیاج داریم.
طول کابل اضافی
به هنگام راه اندازی شبکه بایستی مقدار زیادی کابل اضافی موجود باشد. به علت موانع پش بینی نشده، طول کابل ها بایستی چند اینچ از طول فضای مورد نیاز بلندتر باشد.بایستی به دلیل اینکه تا حدی گسترده نشوند، اندکی شل باشند.
تست
فرایند راه اندازی شبکه باعث آشکار شدن مشکلات و ناسازگاری ها پیش از تکمیل شبکه می شود.حتما بایستی حین راه اندازی شبکه بخش های ایجاد شده را آزمایش کرد.هر جزء در تمام شبکه بایستی به منظور تطبیق با استانداردهای این صنعت تست شود و هر کابلی که در فایروال نصب شود ضد اشتعال باشد.در صورت عدم کشف مشکل، اینگونه کاربران مشکلات بسیاری را متحمل می شوند.
پرهیز از تداخل الکتریکی
بر خلاف کابل های دیگر و آیتم های سیم کشی دیگر، تکنولوژی فیبر نوری نسبت به نویز آسیب پذیر نیست.به علت اینکه بعضی از دستگاه ها از قبیل جعبه های چراغ های فلوروسنت، امکان دارد تداخل به وجود بیاورند، به همین دلیل بایستی کابل های فیبر نوری با فاصله بیشتر از 3 فیت یا بیشتر نگه داری شوند.
کابل کشی
در صورت عدم پیش بینی اضافه شدن کابل ها در آینده، بایستی قطر کانال زیرزمینی مقداری بزرگتر تقریبا 4 اینچ در نظر می گیرند.قابل ذکر است که قطر کانال زیرمینی فیبر نوری تقریبا 2 اینچ است.
در مواقعی که نصب کابل فیبر نوری در ساختمان انجام شود، حتما باید فضایی را برای اجرای کابل ها درون دیوار یا سقف در نطر بگیرند و از خمش های فیبر جلوگیری کنند.
کابل ها توسط ریسمان یا بندی سنگین،تحت عنوان راهنما در محل، اجرا و کشیده می گردند.این کابل ها (rope) نام دارند.
کابل های ROPE از لحاظ بلندی و ضخامت بایستی از بلندی و ضخامت بیشتری نسبت به کابل های کشیده شده باشند.
امکان دارد که به علت توقف کابل کشی به علت ایجاد خرابی درکابل یا حرکت در اطراف مانع به توقف کابل کشی نیاز داشت.همین موضوع دلیل این است که بعضی از کارشناسان استفاده از دستگاه های مخابره از قبیل Walkie-Talkies را پیشنهاد می دهند.
به منظور کمک به لغزش کابل به درون لوله بدون اینکه با مانع یا گوشه ها برخوردی داشته باشد از روغنی خاص کمک می گیرند.
بایستی انتهای کابل ها برچسب گذاری شود.در صورتی که چندین کابل در فضایی مشترک به اجرا در آمده باشند، برای حداکثر رساندن فضا و به حداقل رساندن در هم پیچیدگی، توسط بست های کمربندی از آنها حفاظت نمود.
راه اندازی و نصب محافظ های کابل
به منظور کم کردن موارد خطرساز، بایستی کاربران از محافظ کابل کمک بگیرند که درسطح زمین قرار می گیرد.در صورتی که در سطح زمین از محافظ کابل استفاده نشده باشد، برای اشخاصی که در رفت و آمد هستند، خطرسازند و سیم شل سبب زمین خوردن افراد می گردد.
اتمام نصب و راه اندازی
هنگامی که کلیه کابل ها در محل متناسب به اجرا درآمد، کلیه ی مفصل ها و وال جکت ها در محل قرار گرفتند، آنگاه دستگاه های دیگر و کامپیوترها امکان اتصال و روشن شدن را دارند.اینکه شبکه به درستی نصب و راه اندازی شده است را اگر به اینترنت دسترسی داشته باشیم خواهیم دریافت.هم چنین ارائه ی خدمات، سرویس ساختمانشان را به فیبر نوری انتقال داده است.
نتیجه
با برنامه ای دقیق و با کمک کارشناسان، امکان نصب و راه اندازی شبکه فیبر نوری جدی برای خانه یا شرکت خودشان خواهند بود و می توانند از کارایی و سرعت بالای فیبر نوری نهایت لذت را ببرند.به منظور انجام کار دشوار نصب و راه اندازی شبکه فیبر نوری، حتما حتما باید تحقیقات بسیاری صورت بگیرد.