قبل از تعریف و آشنایی با کابل شبکه Cat6 SFTP OUTDOOR بهتر است اندکی در مورد کابل شبکه، انواع و استانداردهای کابل شبکه، انواع کابل شبکه از لحاظ نویز پذیری صحبت کنیم. در انتهای مطلب وقتی درک کاملی از انواع کابل و استاندارهای آن داشته باشیم، آشنایی با کابل شبکه Cat6 SFTP OUTDOOR و حتی سایر کابل‌ها بسیار یساده خواهد بود.

تعریف کابل شبکه

کابل شبکه یکی از مهم ترین در عین حال ساده ترین عاملی است که هر متخصص شبکه باید با آن آشنا باشد تا بتواند یک شبکه کامپیوتری را پیکر بندی بکند. کابل‌های شبکه با توجه به نوع هم‌بندی، پادمان و اندازه شبکه دارای انواع گوناگونی با نام‌های زوج به هم تابیده، کواکسیال و فیبر نوری وجود دارند انتخاب می‌شوند و از همین رو است که دستگاه‌ها می‌توانند در فاصلهٔ کوتاه و چند متری (برای نمونه به وسیله یک کابل اترنت) یا در فاصله‌های دور (برای نمونه به وسیله شبکه اینترنت) به هم وصل شوند.

انواع کابل شبکه و کاربرد آنها

کابل های ارتباطی شبکه انواع مختلفی دارند و انتخاب نوع مناسب کابل شبکه کاملا بستگی به ساختار و توپولوژی و معماری سیستم دارد مثل اینکه بزرگی شبکه چقدر است، چه پروتکلی استفاده می‌شود و چه توپولوژی دارد. شناخت انواع کابل شبکه و دانستن درباره چگونگی ارتباط آنها با دیگر ویژگی های شبکه، به شما کمک می‌کند تا شبکه موفقی راه اندازی کنید. پیاده سازی دقیق و درست اولیه شبکه، شما را از ساعت ها عیب یابی سیستم معاف خواهد کرد.

نوع کابل چه در شبکه های محلی و LAN و چه در شبکه های WAN نقش مهمی ایفا می‌کند اما شما فقط در کابل کشی شبکه خودتان تصمیم گیرنده هستید و کابل کشی WAN بر عهده اپراتورها است. انواع کابل مورد نیاز شبکه یا به عبارتی کابل شبکه LAN، عبارتند از کابل زوج به هم تابیده Twisted Pair، کابل Unshielded Twisted یا UTP، کابل کواکسیال Coaxial، کابل چند جفتی Multi Pair. رسانه دیگری به نام بی سیم و وایرلس هم داریم که به عنوان وای فای شناخته می‌شود.

انواع کابل شبکه از نظر استاندارد ها

Cta5

کابل های Cat5 از گونه UTP هستند که البته دیگر چندان مورد توجه قرار نگرفته و حتی خرید و تهیه کابل های آن به سختی صورت می گیرد. حداکثر پهنای باند آنها 100 مگاهرتز است و سرعت آنها به حداکثر 100 مگابیت در ثانیه می رسد. حداکثر مسیری که توسط این کابل پوشش داده می شود  100 متر است. این استاندارد در حال منقضی شدن است.

Cat5e

دومین استاندارد با نام Cat5e شناخته می شود که پسوند e در آن به معنی Enhanced است. استاندارد Cat5e به منظور جلوگیری از تداخل ناخواسته در سیم کشی طراحی شده که البته دارای ویژگی های بهبود یافته دیگر نیز بود. Cat5e نیز با فرکانس موثر 100 مگاهرتز، دارای سرعت انتقال حداکثر 1000 مگابیت در ثانیه است. این پروتکل نیز از ویژگی ارتباط UDP پشتیبانی کرده و یکی از مزایای آن قیمت مناسب است که استفاده آن را گسترش داده است.

Cat6

استاندارد Cat6؛ در Cat6 یک پوشش محافظ اضافی بر روی کابل ها قرار داده شده است که برای کاهش تداخل و بهم ریختگی سیگنال ها ایجاد و طراحی شد. اما مهمترین مزیت آن پیکربندی UTP یا STP در کنار فرکانس 250 مگاهرتز است. در نتیجه با سرعت 1000 مگابیت در ثانیه پهنای باند مناسبی را در اختیار خواهید داشت. اما یکی از نقاط ضعف Cat6 محدودیت در مسافت است که به 55 متر محدود شده است و در صورت افزایش این مسیر، سرعت آن حتی تا 1 گیگابیت در ثانیه نیز کاهش خواهد یافت. به دلیل ساختار Cat6، قیمت نهای کابل شبکه Cat6 مقداری از کابل های شبکه Cat5e گران تر است.

کابل شبکه Cat6 SFTP OUTDOOR ک ه در این مقاله در قصد داریم با آن آشنا شویم جز دسته 6 است. این کابل با سرعتی که ارائه میدهد، مورد توجه بسیاری از شبکه های امروزی است.

کابل شبکه Cat6 Sftp Outdoor

 Cat6a

پروتکل Cat6a به همراه پسوند a به معنی Augmented است. این استاندارد کابل هایی که با فرکانس 500 مگاهرتز سازگار هستند. دومین مزیت آنها، ضخامت و حفاظت بیشتر است. بر خلاف مدل ساده Cat6 می توان طول کابل کشی را تا 100 متر نیز گسترش داد. پروتکل Cat6a از استاندارد STP پشتیبانی کرده و سرعت 10 هزار مگابیت یا حداکثر 10 گیگابیت در ثانیه را ارائه می کند. کابل های Cat6a را برای مواردی از جمله کاربردهای صنعتی و شرایط غیر خانگی  پیشنهاد می کنیم.

 Cat7

در نهایت به یکی از پیشرفته ترین فناوری های موجود، یعنی Cat7  این پروتکل ضمن پشتیبانی از SSTP، دارای فرکانس 600 مگاهرتز است. سرعت 10 هزار مگابیت یا حداکثر 10 گیگابیت در ثانیه نیز برای این فناوری صادق است؛ با این وجود محدودیت مسافت آن، می تواند در تصمیم گیری شما موثر باشد. Cat7 در مسافت های طولانی، سرعت 10 گیگابایت در ثانیه را در اختیار کاربران قرار می دهد؛ در مسافت های کوتاه (15 متر) این استاندارد می تواند سرعت حداکثر 100 گیگابایت در ثانیه را نیز برای نقل و انتقال بدست آورد.

استاندارد Cat8 همچنان در حال تدوین مراحل نهایی است تا با سرعت و پهنای باند بیشتر راهی بازار گردد. Cat7 برای سیستم های پایگاه داده، حرفه ای، سرور و … بسیار مناسب است.

 انواع کابل شبکه از نظر روکش

 روکش PVC

این نوع کابل‌ها بیشتر برای سیم‌کشی‌های ولتاژ پایین و محیط Indoor استفاده می‌شوند. به دلیل مقاومت کمی که این نوع روکش‌ها در برار دما، حرارت، خوردگی و غیره دارند، برای محیط‌های خارجی یا Outdoor چندان مناسب نیست. PVC در هنگام سوختن، دود زیادی تولید می‌کند و از خود گاز سمی هیدروژن کلراید آزاد می‌کند. این روکش، به دلیل قیمت مناسب و انعظاف‌پذیری بالا، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 روکش LSZH

در ساخت این نوع روکش، از مواد بدون هالوژن مثل کلر و فلوئور استفاده می‌شود تا در هنگام آتش‌سوزی و سوختن، گاز هیدروژن کلراید تولید نکند. همینطور دودی که هنگام آتش‌سوزی از آن صاتع می‌شود بسیار کمتر از PVC است. البته قیمت بسیار بالاتر آن نسبت به روکش PVC باعث شده که این نوع روکش بیشتر در شبکه‌های حرفه‌ای و بزرگ استفاده شود. همینطور در محیط‌های Outdoor که امکان آسیب دیدن کابل شبکه بیشتر است.

 روکش PE

منظور پلی اتیلن است. این روکش‌ها مقاومت بسیار بالایی در شرایط مختلف محیطی مثل گرما، سرما، آب، آتش، خوردگی، پوسیدگی و غیره دارند. پس بیشتر مناسب محیط‌های Outdoor هستند. البته به ندرت از این کابل به تنهایی استفاده می‌شود. معمولا به عنوان یک لایه رویی برای روکش‌های PVC یا LSZH استفاده می‌شوند. روکش‌های PE همانقدر که کیفیت ساخت بالایی دارند، به همان اندازه هم گران‌تر هستند.

 انواع کابل شبکه از نظر مقاومت در برابر نویز محیط

  • کابل شبکه UTP: در این کابل از هیچ گونه شیلدی استفاده نشده است.
  • کابل شبکه STP: در این کابل به دور هر زوج سیم از شیلد استفاده شده است.
  • کابل شبکه FTP: در این کابل از یک لایه فویل به دور تمامی زوج ها استفاده شده است.
  • کابل شبکه S/UTP: در این کابل به صورت کلی دور همه زوج ها یک شیلد بافته شده قرار دارد.
  • کابل شبکه SFTP: در این کابل دور هر دو زوج از رشته سیم ها فویل و یک لایه شیلد نازک استفاده شده است.
  • کابل شبکه S/FTP: در این کابل یک لایه شیلد نازک به دور همه زوج ها و به دور هر یک از زوج ها یک فویل استفاده شده است. کابل شبکه Cat6 SFTP OUTDOOR یک نمونه از این کابل است.
  • کابل شبکه FFTP: در این کابل از دو لایه فویل دور هر زوج و کل کابل استفاده شده است.
  • کابل U/FTP: در این کابل دور هر زوج از رشته سیم ها یک لایه فویل استفاده شده است.

کابل شبکه Cat6 SFTP OUTDOOR تست فلوک 305 متر

کابل شبکه Cat6 SFTP OUTDOOR  تست فلوک  که معمولا در حلقه های  305 متری به فروش میرسد،  یک کابل  فویلدار و شیلد دار  است  و برای استفاده در محیط های پرنویز  و صنعتی توصیه می‌شود. این کابل مقاومت خوبی در برابر اشعه uv ، نور مستقیم خورشید و رطوبت هوا از خود نشان میدهد.
 رنگ کابلهای اوت دور معمولا مشکی است و از دو روکش پلی اتیلن و pvc تشکیل شده است. روکش PVC نسبت به PE دوام و مقاومت کمتری دارد، به همین علت بر روی روکش PVC یک روکش از جنس پلی اتیلن قرار داده می شود تا بتواند در برابر دما و رطوبت مقاومت بیشتری داشته باشد و تخریب نشود. این نوع کابل ها برای مناطقی که رطوبت بالا و یا دمای بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرند. شما برای استفاده از این کابل ملزم به استفاده از کی استون و پچ پنل مناسب کابل های sftp هستید.
کابل شبکه Cat6 SFTP OUTDOOR یک کابل باکیفیت بوده و سرعت کابلهای دارای استاندارد Cat6 یعنی سرعت های تا 10 گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند 250 مگاهرتز پشتیبانی می کند. از این کابل شبکه outdoor برای اتصال انواع رادیو در دکل های مخابراتی، ارتباط دو ساختمان به هم، دوربین های محیط بیرونی و دوربین های IP بیرونی و … استفاده می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *