فایروال شبکه چیست

فایروال شبکه چیست؟

فایروال شبکه دستگاهی است که  ترافیک ورودی و خروجی شبکه را بر اساس پارامترهای امنیتی که شما تعریف کرده اید رصد می‌کند. ارزیابی‌ سریع برای شناسایی هرگونه فعالیت مشکوک مهم ترین کاری است که این دستگاه انحام میدهد انجام می‌دهد. به طور خلاصه و ساده یک کنترل‌کننده ترافیک است.

نقش فایروال در امنیت شبکه

اگر فایروال هر چیزی مشکوک یا مخربی که قصد دارد از اینترنت وارد شبکه خصوصی شما شود را شناسایی کند، اجازه ورود به آن را نخواهد داد. اصولا  فایروال شبکه، از دسترسی غیرمجاز به رایانه و شبکه جلوگیری می‌کند و از به خطر افتادن داده‌های شما محافظت می‌کند. محافظت در برابر ویروس‌ها و بدافزارها نیز از جمله نقش حفاظتی آن در شبکه است.  این دستگاه همچنین برای محافظت شبکه در برابر حملات مبتنی بدافزارها نیز به کار برده می‌شوند. پس به طور کلی میتوان گفت نقش فایروال در امنیت شبکه شامل موارد زیر می‌شود:

نقش فایروال در امنیت شبکه

  • دفاع از شبکه در برابر بد افزار ها، ویروس ها و غیرره
  • کنترل برنامه‌ها و هویت
  • پشتیبانی از Hybrid Cloud
  • کارایی مقیاس پذیر
  • کنترل و مدیریت ترافیک شبکه
  • اعتبارسنجی دسترسی و کنترل دسترسی
  • مشاهده و گزارش رویدادها

فایروال شبکه ترافیک  ورودی و خروجی شبکه را کنترل می‌کند. برای مثال، شما می‌توانید با استفاده از آن، دسترسی وب‌سایت‌های مضر یا  مشکوک که می‌تواند منجر به آلوده شدن شبکه شما به بدافزار شود، محافظت کنید. یا شما می‌توانید وب‌سایت‌های نامناسب یا غیرمرتبط با کار را مسدود کنید، بدین ترتیب بهره‌وری کلی کارکنان را افزایش دهید.

 

آیا شما هم  به فایروال نیاز دارید؟

یک فایروال کارآمد و مدیریت شده به میزان قابل توجهی ریسک به خطر افتادن کسب و کارشما به وسیله حملات سایبری را کاهش می‌دهد. حملات سایبری سبب ازدست رفتن داده‌های مهم و حیاتی می‌شود. حملات سایبری باعث مختل شدن  فرآیندهای کسب و کار را می‌شود، بلکه بهره وری را نیز کاهش می دهد و احتمالاً به اعتبار و برند شما آسیب می‌رساند. پیامدهای نداشتن آن اغلب با زیان مالی قابل‌توجه همراه است.

مجرمان سایبری می توانند هر رایانه ای که به اینترنت متصل است، نفوذ کنند. بدون فایروال، آنها می‌توانند به فایل‌های مهم شما دسترسی پیدا کنند، آنها را ذخیره و حذف کنند یا برای مقاصد سودجویانه  از آنها استفاده کنند.

درصورتی که درستی پیکربندی شده باشد،  نگهداری و نظارت بر داده ها را برعهده می‌گیرد و ازشبکه و دستگاه‌های شما محافظت می‌کند. نکته مهم این است که باید اطمینان حاصل کنید که فایروال شما قدرت مدیریت ترافیک اینترنت معمولی و رمزگذاری شده را بدون کاهش سرعت دستگاه ها یا به خطر انداختن امنیت دارد یا خیر.

آیا شما هم به فایروال نیاز دارید

اگر یک شریک پشتیبانی IT خوب  کمک بگیرید، آنها فایروال را برای شما پیکربندی و مدیریت می‌کنند و همچنین از تمام به روز رسانی‌های امنیتی مراقبت می‌کنند. به این ترتیب، می‌توانید مطمئن باشید که فایروال شبکه شما توسط تیمی از متخصصان فناوری اطلاعات مراقبت می‌شود و به محافظت از کسب و کار شما در برابر تهدیدات جدید و نوظهور کمک می‌کند.

انواع فایروال سخت افزاری

 فایروال فیلتر کننده بسته‌ها Firewalls with packet filtering

شبکه آدرس‌های مبدأ و مقصد، پروتکل و شماره پورت مقصد بسته، همگی هنگام عبور از یک فایروال فیلترکننده بسته بررسی می‌شوند. اگر بسته ای با مجموعه قوانین فایروال مطابقت نداشته باشد، حذف می شود و به مقصد ارسال نمی‌شود.

اگرچه شماره پورت مبدا و مقصد از لایه حمل و نقل به دست می آید، یک فایروال فیلتر کننده بسته عمدتاً بر روی لایه شبکه مدل مرجع OSI کار می کند و هر بسته را به طور مستقل بررسی می‌کند و نمی‌داند که آیا بسته‌های داده شده بخشی از جریان ترافیک موجود است یا خیر.

از آنجایی که این نوع دستگاه شبکه، هر بسته را به صورت مجزا پردازش می‌کند، نوع فیلترکننده بسته در برابر حملات جعل IP آسیب پذیراست و تا حد زیادی با مدل های بازرسی وضعیت جایگزین شده است.

فایروال‌های بازرسی حالت  Stateful inspection firewalls

به عنوان فایروال های فیلتر کننده بسته پویا نیز شناخته می شوند، این دستگاه ارتباطات بسته‌های ورودی و خروجی را در طول زمان بررسی کرده و در یک جدول پیگیری می‌کند.

هنگامی که بسته‌های جدید وارد شوند، اطلاعات موجود در هدر بسته را با جدول وضعیت مقایسه می کند. اگر ارتباطات برقرا باشد و با جدول حالت هم خوانی داشته باشد به بسته اجازه عبور بدون بازرسی بیشتر داده می‌شود . در غیر این صورت ، بسته با استفاده از مجموعه قوانین جدید ارزیابی می شود.

نوع بازرسی Stateful بسیار کارامد هستند، اما در برابر حملات انکار سرویس (DoS) آسیب پذیر هستند. این نوع فایورال ها هزینه بیشتری دارند و به سخت افزار و نرم افزار بیشتری نیاز دارند.

 

 

لایه برنامه و فایروال پروکسی Application layer and proxy Firewall

به عنوان فایروال مبتنی بر پروکسی یا با پروکسی معکوس نیز شناخته می‌شود. این نوع، فیلترینگ لایه برنامه را ارائه می‌دهند و می‌توانند  بار بسته را بررسی کنند  و  درخواست‌های معتبر را از کد مخرب پنهان شده در یک درخواست به ظاهر معتبر تشخیص دهند.

در این نوع بررسی محتوای انجام می‌شود و مهندسان امنیتی کنترل دقیق تری بر ترافیک شبکه دارند.

هنگامی که این نوع فایروال بر روی یک سرور پراکسی میزبانی شود، تعیین موقعیت شبکه را برای مهاجم دشوارتر می‌کند چراکه یک لایه امنیتی دیگر اضافه کرده و هم کلاینت و هم سرور مجبور می‌شوند جلسه را از طریق یک واسطه – سرور پروکسی که میزبان یک دیوار آتش لایه برنامه است – مسیریابی کنند.

قوانین دیواره آتش لایه برنامه می‌تواند برای محدود کردن اجرای فایل یا مدیریت داده توسط برنامه‌های خاص استفاده شود.

فایروال دروازه سطح مدار A circuit-level gateway

در لایه نشست مدل OSI یا  بین لایه application و لایه انتقال پشته TCP/IP کار می‌کنند. آنها بر دست دادن TCP بین بسته ها نظارت می کنند تا تعیین کنند که آیا جلسه درخواستی قانونی است یا خیر. در Circuit Level Gateway، هنگامی که یک جلسه مجاز است، هیچ بررسی دیگری درسطح بسته‌ها به صورت جداگانه انجام نمی‌شود.

 قیمت فایروال سخت افزاری

قیمت فایروال تا حد زیادی  به نوع و برند شرکت تولید کننده بستگی دارد.

قیمت فایروال سخت افزاری

 

با دنبال کردن صفحه اینستاگرام “کارن شبکه”، در دنیای جدیدی از اطلاعات و محصولات مرتبط با سخت‌افزار کامپیوتر و شبکه فروغ پیدا کنید. این صفحه به عنوان یک منبع معتبر و کارآمد، شما را به آخرین تحولات و فناوری‌های جدید در عرصه کامپیوتر و شبکه هدایت می‌کند. از جمله مواردی که می‌توانید در این صفحه بیابید، تازه‌ترین اخبار صنعت، معرفی محصولات جدید، نکات و ترفندهای مفید، و دوره‌های آموزشی مرتبط با این حوزه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *