دانستن انواع سیم های برقی  برای تقریباً تمام پروژه‌های سیم کشی برق خانه یا محل کار شما ضروری است. انتخاب سیم و کابل  تأثیر بسزایی در نتیجه پروژه شما دارد. تحقیق درمورد سیم‌های مختلف و کاربردهای خاص آن‌ها نیز زمان زیادی طول می‌کشد. امروزه هیچ کسی زمان کافی ندارد ممکن است شما هم برای پرس وجو زمان کافی نداشته باشید. بنابراین می‌توانید روی مطالبی که ما جمع آوری کرده‌ایم، حساب باز کنید.

تفاوت سیم و کابل

اغلب مردم کابل و سیم را یکی می‌دانند در حالی که این دو مفهوم کاملا جدایی است. سیم جزئی از یک کابل است. کابل‌ها گروه‌هایی از دو یا چند هادی هستند که از سیم رشته‌ای یا جامد تشکیل شده‌اند که به نحوی به هم تابیده، پیچیده شده‌اند یا به نحوی به یکدیگر متصل شده‌اند.

سیم

انواع سیم‌ و کاربرد هر کدام

قبل از درک مولفه‌های انتخاب سیم بهتراست با انواع سیم آشنا شویم  و کاربردهای آن آشنا شوید.

سیم افشان

این نوع سیم برق از چندین رشته نازک تشکیل شده است و حداکثر انعطاف را ارائه می‌دهد. این نوع سیم در مواردی که نیاز به حرکات مداوم دارد، استفاده می‌شود. با این حال، باید به یاد داشته باشید که انواع مختلفی از سیم‌های افشان وجود دارد. این نوع سیم‌های انعطاف‌پذیر یکی از محبوب‌ترین سیم هاست و در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می‌شوند.

 سیم برق فشار ضعیف

انواع مختلفی از سیم‌های ولتاژ پایین در کاربردهای سیم کشی خانه استفاده می‌شود. رایج‌ترین سیم‌های ولتاژ پایین عبارتند از سیم بلندگو، سیم روشنایی، سیم زنگ در و غیره. اندازه سیم برق بسته به نوع سیم مورد نظر از 22 گیج تا حدود 12 گیج متغیر است. عایق سیم‌های ولتاژ پایین معمولاً  PVC است.

راهنمای خرید سیم

نکته اول در مورد خرید سیم :

سیم‌های ولتاژ پایین نسبتا ارزان‌تر از سیم‌های برق استاندارد هستند. بنابراین، ممکن است وسوسه شوید که از آنها برای برنامه‌های دیگر به جای اهداف مناسب آنها استفاده کنید. شما همیشه باید از این نوع سیم برای کاربردهای ولتاژ پایین استفاده کنید. اگر وسوسه شدید که به خاطر قیمت پایین این سیم به جای کاربرد واقعی آن درجای دیگری استفاده کنید، منتظر فاجعه باشید.

سیم مفتولی

این نوع از یک یا چند مفتول ساخته شده است که با یک پوشش پی وی سی احاطه شده است. فرق سیم سیم مفتولی با سیم افشان در این است که سیم افشان از رشته‌های سیمی ساخته شده ولی سیم مفتولی ازمفتول‌های سیمی. قطعا کاربردهای سیم‌ها با هم متفاوت است. این سیم نسبت به سایر سیم‌ها مقاومت کمتری دارد وانتخاب سیم مفتولی  برای استفاده در کاربردهای فرکانس بالاتر مناسب است.
این نکته را نیز در نظر بگیرید که هر یک  از این سیم‌ها ممکن است دارای شیلد و فویل محافظ باشند.

بهترین سیم برق کدام است؟

اگر تا به حال سری به بازار تجهیزات برق زده باشید متوجه شده‌اید که بازار سیم و کابل بسیار متنوع است، در این لحظه است که احتمالا از خود پرسیده‌اید که بهترین آنها کدام است.در جواب باید بگوییم که پاسخی برای این سوال وجود ندارد. بهترین انتخاب به نیازهای سیم‌کشی خاص شما بستگی دارد. بهتر است بسته به شرایط نصب خود، کابل انتخاب کنید. برای انتخاب کابل اولین سوال این است که سیم کشی شما برای محیط خارجی است یا محیط داخلی؟

اگر قصد دارید سیم کشی را درون خانه انجام دهید، باید سیم برق انعطاف‌پذیری را انتخاب کنید. برای سیم کشی داخلی اغلب به کابلی نیاز دارید که به راحتی و بدون آسیب خم شود. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که سیم‌های بسیار انعطاف‌پذیر مانند سیم‌های غیرفلزی مناسب‌ترین انتخاب برای سیم‌کشی داخل خانه یا دفترهستند. برعکس، برای کاربردهای فضای باز، باید ایمنی را بر انعطاف‌پذیری ارجحیت دهید.

کد رنگ سیم برق چیست؟

یادگیری خواندن کدهای رنگ سیم بسیار مهم است و به شما در انتخاب سیم و کابل کمک می‌کند، به خصوص اگر مسئولیت این کار با شما باشد. کدهای رنگی ارزشمند هستند زیرا به شما کمک می کنند هدف هر سیم را برای اتصال مناسب مشخص کنید. بسته به کشور سازنده و استانداردهای تولید کابل  و سیم‌ها، این کدگذاری ممکن است متفاوت باشد.  ولی اکثرا به همین ترتیب است که درادامه توضیح خواهیم داد.

بهتر است همیشه سیم مشکی را به عنوان سیم برق زنده در نظر بگیرید. برق کاران اغلب از یک سیم سیاه به عنوان پایه کلید در تمام مدارهای برق استفاده می‌کنند. سیم قرمز نشان دهنده سیم برق ثانویه است.

راهنماس خرید سیم

ممکن است  با سیم‌های آبی و قرمز روبرو شوید، این دو نوع سیم به اندازه سیم‌های سیاه و قرمز رایج نیستند. رنگ های آبی و زرد نشان دهنده سیم های زنده ای هستند که از طریق مجراها عبور می کنند و در سیم کشی پنکه‌های سقفی، روشنایی و پریزها کاربرد دارند. در بیشتر استانداردها سیم سفید یا خاکستری  به معنی یک سیم برق خنثی است.

 اندازه سیم برق

اولین و مهم ترین جنبه‌ای که باید هنگام انتخاب سیم و کابل مناسب در نظر بگیرید، اندازه گیج سیم برق است. اندازه یک سیم ظرفیت حمل فعلی آن را تعیین می کند. با توجه به اینکه نیازهای ولتاژ بسته به پروژه شما متفاوت است، شما باید این اندازه را تعیین کنید.

با این وجود، رایج ترین اندازه  در کاربردهای سیم کشی مسکونی گیج 14 و 12 است. وقتی با وسایل پرمصرف مانند بخاری و اجاق برقی سروکار دارید، بهتر است به سراغ سیم برق 8 یا 6 گیج بروید.

برندها اشتباه نمی‌کنند

باید بهترین سازنده سیم را انتخاب کنید. انتخاب سیم از بهترین سازنده تضمین‌کننده کیفیت کابل است.اصولا راز موفقیت برندها این است که جنس محصولاتشان باکیفیت است و میتوان تا مدتها از محصولتشان استفاده کرد، از این رو میتوان گفت انتخاب برند،  هزینه کلی پروژه را به حداقل می‌رساند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *