داکت سیم برق

داکت سیم برق چیست؟

داکت محفظه ای  به شکل مستطیل است که وظیفه اصلی آن حفاظت کابل کشی است. سیم و کابل‌های برق از درون آن عبور داده می‌شود. داکت‌ سیم برق تا حد امکان بادوام و مقاوم ساخته می‌شوند و در برابر ضربه مقاومت دارند. استفاده از آنها سیم و کابل‌ها را در برابر آب و هوا و هر عامل خارجی دیگر محافظت می‌کند. در ادامه با کارن شبکه همراه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد انواع داکت بدست آوردید.

فروش کابل شبکه و تجهیزات شبکه

چرا از داکت استفاده کنیم؟

هر ساختمان برای تامین برق و روشنایی نیاز به کابل کشی دارد. رها کردن کابل ها روی زمین  یا نصب سیم و کابل‌ها روی دیوارعملا غیرممکن است. داکت داکت سیم برق، محفظه‌ای است که برای نظم‌دهی و مرتب کردن  سیم و کابل‌ برق  به کاربرده می‌شود. اساسا مسیریابی کابل و سیم را برعهده داکت شبکه است. اگر کابل‌ها و سیم‌ها محافظت نشوند، در معرض آسیب عوامل جوی و محیطی یا فیزیکی مانند له شدن، شکستن، دستکاری یا آسیب‌دیدگی قرار می‌گیرند. رها کردن سیم و کابل خطری برای ایمنی افرادی نیز است.

قرار گرفتن در معرض یک کابل برق آسیب دیده می‌تواند منجر به شوک الکتریکی شود و خطر مرگ را در پی داشته باشد. حفاظتی که از آن صحبت میشود دو طرفه است. حفاظت از کارکنان  و حفاظت از سشیم و کابل‌ها که توسط  duct تامین می‌شود. دلیل اساسی دیگر استفاده از داکت سیم برق، صرفه جویی در زمان و هزینه است. به وسیله داکت سیم‌های مربوط به یک ساختمان مانند خطوط برق، اینترنت و تلفن همگی در یک مجموعه قرار می‌گیرند بدین وسیله تعمیر و نگهداری آنها راحت تر می‌شود.

انواع داکت سیم برق

داکت ساده

این نوع داکت معمول‌ترین و پراستفاده ترین داکتی است که در خانه و ادارات برای حفاظت از سیم و کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع داکت  معمولا در دو نوع شیاردار  و پارتیشن بندی شده وجود دارند.

داکت ساده

داکت ساده 

داکت پارتیشن بندی شده

داکت‌های ساده‌ای که اندازه پهنی دارند، بیشتر به صورت پارتیشن بندی شده تولید و به فروش می‌رسند، یعنی درون درون داکت به قسمت‌هایی تقسیم شده است که اثر مغناطیسی سیم‌های مجاور را به حداقل می‌رساند. البته پارتیشن بندی مختص داکت‌های پهن نیست و در انواع دیگر دیده میشود اصولا وقتی حجم زیادی کابل و سیم در یک مکان قرار داده می‌شود، بهتر است در بین آنها  دیواره‌هایی برای جدا کردن سیم و کابل وجود داشته باشد تا روی هم اثری نداشته باشند.

داکت شیاردار

داکت های شیار دار نوعی داکت ساده هستند که دیواره های آن به صورت پنجره‌ای است و امکان انشعاب گیری از دیواره‌ها امکان پذیر شده است.  شکل زیر یک نمونه داکت شیاربندی شده است. همانطور که در شکل مشاهده می‌کنید، میتوان از میان شیار ها کابل‌ها و سیم‌ها را رد کرده و به راحتی انشعاب گرفت.

داکت شیاردار

داکت کف خواب یا زیرزمینی

از کابل‌های زیرزمینی در توزیع برق در سیستم‌های فشار ضعیف و متوسط استفاده می‌شود. درست است که  کابل‌ها و سیم‌ها توسط یک ژاکت بیرونی احاطه شده‌اند ولی اگر لازم باشد کابل‌ها و سیم‌ها از زیر زمین یا زیر سقف و دیوار کاذب رد شوند، بهتر است از داکت کف خواب یا داکت زیرزمینی استفاده شود تا  از آسیب‌های مکانیکی یا شیمیایی محافظت شوند. استفاده از داکت‌های کف خواب پلاستیکی کارآمدترین روش  محافظت از کابل‌ها و سیم هایی است که در زیرزمین قرار گرفته‌اند.

داکت قرنیزی

هرگاه نیاز سیم کشی اقتضا کند می‌توان سیم‌ها را از کنار قرنیزهای دیوار عبور داد. برای این کار می‌توان از داکت قرنیزی استفاده کرد. این نوع محفظه‌های قرنیزی نیز معمولا پهن و پارتیشن بندی شده‌اند. در شکل زیر یک نمونه از داکت قرنیزی نشان داده شده است.

داکت قرنیزی

قیمت داکت

این کانال‌های معمولا از پی وی سی ساده یا پی وی سی با قابلیت خود خاموش شونده ساخته می‌شوند. نصب داکت از طریق سوراخ کاری دیوار و رول پلاک صورت می‌گیرد یا خود داکت‌ برچسبی است و نصب آن روی دیوار و کف سرامیکی به راحتی امکان پذیر است. از آنجایی که تنوع کابل کشی زیاد است داکت‌ها نیز در اندازه و رنگ‌های مختلف ساخته می‌شوند. قیمت داکت نیز به همین عوامل بستگی دارد.

خرید داکت با بهترین قیمت از کارن شبکه

ممنون که انتهای مطلب با کارن شبکه همراه بودید. با ورود به بخش فروشگاه کارن شبکه به راحتی می توانید تمامی محصولات در زمینه ی تجهیزات شبکه، دوربین مداربسته، داکت سیم برق، تجهیزات برقی و … را با بهترین قیمت سفارش دهید و درب منزل خود تحویل بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *