تفاوت ترانکینگ و داکت : محفظه های در بسته ای که به منظور پخش سیستم های نرمال برق اضطراری شبکه های کامپیوتری تلفن سانترال سیستم های صوتی اعلام حریق و… مورد استفاده قرار گرفته و جایگزین سیستم سنتی لوله کشی برق شده، ترانکینگ و داکت نام دارد.
عوامل به کارگیری داکت و ترانک
آسانی تغییر یا بیشتر شدن سیستم های کابل گذاری با دقت به حجم قابل ملاحظه محفظه های ترانکینگ در مقایسه با سیستم لوله کشی و امکان کم و زیاد کردن تعداد پریزها
بهره مندی از تغییر محل کلیدها و پریزها
بهره مندی از عایق متناسب در، درون محفظه به منظور پیشگیری از زنگ زدگی و پوسیدگی و افزایش دوام کابل ها.
بهره مندی از رنگ آمیزی در رنگ های متنوع
کانالهای پلاستیکی معمولی که اکثرشان تنها به منظور گذاشتن کابل مورد استفاده قرار می گیرد، در بازار کار با نام داکت جا افتاده اند.داکت کانالی پلاستیکی درب دار بوده که به منظور حفاظت و انتقال کابلها مورد کاربری واقع می گردد.استفاده از داکت ها فقط در مکان های مسقف انجام می شود و دلیل آن اینست که داکت ها عمدتا ضدآب نمی باشند.بر خلاف آن ترانک ها افزون بر فضا به منظور عبور کابل عمدتا مکانیزمی دارند که امکان جاسازی مستقیم پریزهای برق، شبکه و کلیدهای خاص وجود دارد.
برای نمونه امکان قراردادن پریز برق و شبکه و پریز تلفن درون ماژولهای خاص، همچنین امکان قراردادن ماژولها در بدنه ی ترانک وجود دارد.این که داکتهای رایج در بازار کار از این قابلیت برخوردار نیستند و کاربردشان به منظورعبور کابل می باشد،امری طبیعی می باشد.از برترین گزینه ها به منظور پیاده سازی شبکه های ساختار یافته ترانکینگ است.
موضوع دیگر قابل توجه اینجاست که داکتها فاقد قابلیت پذیرش پارتیشن درون خودشان هستند.قطعه ای که درون ترانک جا گرفته و آن را به منظور مجزاکردن کابلهای برق، تلفن و شبکه به 2یا 3 تقسیم می نماید، پارتیشن نام دارد. قابل ذکر است داکتها نسبت به ترانکها حجم کابل کمتری را متحمل می شوند.
داکتها در مقابل ضربه مقاومت خیلی پایین تری در مقایسه با ترانکها دارا هستند.مواد سوپر پی وی سی به منظور افزایش مقاومت در مقابل ضربه در برخی از ترانکها مثل مارشال به کار می روند.
بیشتر ترانکها از موادی درست می شوند که در مقابل اشتعال مقاوم تر بوده ، بر خلاف آن داکتها فاقد هرگونه مقاوم در مقابل آتش سوزی می باشند.
ترانکهای ضد باکتری، قرنیزی و پروفایل با گنجایش نامحدود، ترانکهای ضد نویزو…نمونه هایی از ترانک هستند که توسط برخی از کارخانه ها با ویژگی های خاص عرضه شده اند.
شبکه های کامپیوتری، ups، سیستم های جریان ضعیف از قبیل تلفن، سیستم های صوتی و تصویری، اینترکام، اعلام حریق و ترانکینگ های ویژه انتقال توزیع سیستم های برق نورمال، اضطراری.